Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Eierskap til en god idee

ChrisE

Medlem
MariusB: Hele boka jeg lenker til ligger ute til a) kjøp eller b) gratis lesning. Anbefales for alle som jobber på nettet i hvertfall. Den snakker ærlig om en bransje som skifter fra dag til dag. Forretningsplaner tre år frem i tid er bare ikke mulig på nett, og det er fra nett jeg kommer når jeg engasjerer meg i denne debatten.

Nettjenester eller produkter som høres fantastiske ut på papir er det ikke alltid i virkeligheten, og av og til er det heller en underdog alle dømmer nord og ned som får det til. Det er som med utesteder: De kommer og går, og publikum er ikke lojale. De går på de utestedene som til enhver tid er mest i vinden. Mye av det er helt tilfeldig. I stedet for å bruke årevis på å få ut produktet eller skrive forretningsplaner slik at man får inn 50 mill i venturekapital (og mister styringa over eget selskap og blir sittende i tunge styremøter annenhver dag..) bør man få ut en prototype tidlig og se hvordan markedet eller kundene eller brukerne reagerer.

Hvor er Facebook om tre år? Tre år er kjempelenge på nett. For alt vi vet har Facebook blitt helt erstattet innen 2013. Nettby hadde en opptur og nedtur på bare fire år, og legges nå ned.

Jeg skjønner at alle som har studert på BI har tro på forretningsplaner. Jeg er nå med på en startup på web og det er investorer interesserte i å kjøpe seg inn. Vi har ikke en eneste forretningsplan, og vi har aldri lett aktivt etter investorer. Men vi viser gjennom produktene vi lager hva vi mener (show it, don't tell it... just do it... osv.). Vi har måttet endre strategi mange ganger, vi har slaktet en masse ideer, vi har lagt ting på vent fordi vi har måttet prioritere annerledes etter at vi begynte å skjønne hvordan ting fungerte, osv.

Amerikansk investeringsteori er milevis fra den norske hverdagen. Venturekapital er folk som er interessert i å komme seg inn, hausse opp greia, og selge for å dra inn en fet profitt. Det er ikke denne typen investorer man trenger i startfasen!

Les hva de som faktisk har vært der skriver i boka jeg siktet til i mitt første innlegg:
Getting Real: Fund Yourself (by 37signals)

Avhengig av hva man skal gjøre må man ofte ha noe å vise frem - en presentasjon eller forretningsplan eller hva som helst. I mange tilfeller vil en prototype som siste poster her nevner eller kanskje bare en enkel powerpoint være mer enn nok til å få hjul til å rulle.

Hvis man skal ha noe igjen for innsatsen i startfasen er det viktig å ikke gi bort for mye til investorer som kanskje skusler vekk hele ideen fordi de tar styringa og ikke skjønner seg på det du skjønner deg på. Vent lenge nok til å kunne selge når du har noe å selge.

Jeg studerer ikke på BI. Men du bruker deg selv(eller ditt firma) som et eksempel på hvordan det kan gjøres. Mitt inntrykk er at dere sitter på kvalifikasjonene som trengs for å de produktene dere lager. Det er ikke alle som gjør det. Jeg kan bruke et eksempel fra skolen jeg tok bacheloren min. En av studentene skapte noe som i dag heter trustpilot(.com). Flere av dere vet sikkert hva det er. Han hadde ingen programmeringskunnskap, så han var nødt til å lage en forettningsplan for å tiltrekke investorer, slik at han kunne hente inn kapital til å leie programmerere . Når man ikke sitter på kunnskapen til å skape det man ønsker, så er man nødt til å finne andre metoder.

Men selvfølgelig, sitter man på kunnskapen, så kan din strategi fungere...
 

hansson

Langveisfarende
Han hadde ingen programmeringskunnskap, så han var nødt til å lage en forettningsplan for å tiltrekke investorer, slik at han kunne hente inn kapital til å leie programmerere .

Ja enig her. Noen ganger er man avhengig av spesielt mye hjelp for å komme noen vei i starten. Og det er vel trådstarters situasjon. Når det gjelder nett er inngangskostnaden så lav i de aller fleste tilfeller at den kan skaffes til veie på flere måter, f.eks. gjennom å låne i bank eller outsource til billige land. Det skulle ikke mange hundre timene til for å bygge første versjon av trustpilot.com (som forøvrig er en utmerket idé som er godt gjennomført i praksis). Hadde vedkommende selvfinansiert ville verdien vært helt en annen den dagen investorene skulle inn i bildet.
 

MariusB

Skaper & Idémaker
hansson: Takk for mer utfyllende svar. Jeg skal absolutt se nærmere på det du linker til, fordi det er interessante meninger du kommer med.

Du har rett i at ting endrer seg fort på Internett, og i verden generelt forøvrig. Når dette er sagt så ville jeg selv i utgangspunktet ikke lagt mye energi, tid, og penger i et prosjekt om jeg ikke klarte å tegne en realistisk linje på forventet utvikling og omsetning de første tre årene.
 

Chris M

Medlem
Enig med Hansson. De prosjektene jeg har lykkes best har jeg kommet på midt på natten å satt i gang med dagen etter med en cirka plan i hodet...å planlegge nettprosjekter langt frem i tid er dødfødt. Planleggingen bør dreie seg om å hvordan man best og billigst skal få dette online og skape lønnsomhet..og det kan man like greit ha i hodet som på papir..
 

sten

Medlem
MariusB: Hele boka jeg lenker til ligger ute til a) kjøp eller b) gratis lesning. Anbefales for alle som jobber på nettet i hvertfall. Den snakker ærlig om en bransje som skifter fra dag til dag. Forretningsplaner tre år frem i tid er bare ikke mulig på nett, og det er fra nett jeg kommer når jeg engasjerer meg i denne debatten.

Vet du hva en forretningsplan er når du sier noe sånt?
En forretningsplan er veiledende, men hindrer ikke deg å satse på andre områder.
Forretningsplanen kan endres etter behov, å budsjett er bare en antagelse for å se at det i det hele tatt blir lønnsomt.
Hvis et budsjett viser at det ikke er lønnsomhet i prosjektet, så er det jo som å senke sin egen båt.
Kan være litt spennende å leke med budsjettet, plutselig sitter man med noen meget interessante tall som kan bidra til å øke fortjeneste.

Hvis vi for eksempel ser på forretnings ideen, så er det en beskrivelse av hvem som er kundene å hva som kjennetegner de, så har du jo hvilken behov du vil dekke å hvilke produkter man skal tilby for å dekke disse behovene.
Den skal være en ledestjerne, å trenger ikke være lengre en et slagord men kan være på noen linjer.

Bare denne beskrivelsen vil gi investor, bank, familie e.l et bilde av hva forretningen går utpå, å da ser de at du har tenkt over disse detaljene.
Å ikke undervurder viktigheten av detaljene, for de legger grunnlaget for mange viktige punkter.

Når du har fått med hvilken kundegruppe du sikter etter, så vil det også være en stor ledestjerne for markeds-planen(markedsføringen).
Mye å spare på å snevre inn markedsføringen mot rett kundegruppe(potensielle kunder)

Skal ikke gå igjennom alt, men kan føre opp punktene som bør tas hensyn til.

Forretningsplanen:

1.Forretningsideen
2.Marked-planen
3.Lokaler/utstyr
4.Organisering/arbeidsfordeling
5.Økonomi

Forretningsplanen er der av flere grunner, og for og si det kort.
Det er bedre å gjøre feil på papiret enn i virkeligheten.
Forretningsplanen vil avdekke dine sider, strengts, opportunities, faults, threats.
Altså en soft analyse av dine styrker, muligheter, svakheter og trusler.
Internt: Styrker og svakheter
Eksternt: Muligheter å trusler

Eksempel:
Styrker: Innovativt, god kompetanse..(Dette er internt)
Svakheter: Lite kapital, mye gjeld..(Dette er internt)

Muligheter: Lite konkurenter, stort marked..(Eksternt)
Trusler: Kundegruppen har lite penger, lite interesse..(Eksternt)

Okei, nå begynte jeg vell å gå langt ned i detalj. Men vil bare få fram hvor nødvendig forretningsplanen er for å lykkes. ;)
 
Topp