Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ekenlpersonsforetak og skattemas

Hei, jeg har et spørsmål om enkeltmannsforetak, .no domener og vanskelige selvangivelsesskjemaer. Jeg poster spørsmålet her fordi det virker som dere har peiling på det jeg lurer på, og fordi jeg ikke har fått så mye til svar på andre steder jeg har spurt om dette.

Tingen er den at jeg har lyst til å skaffe meg et .no domene fordi jeg vil ha en nettside med diverse gode artikler på + noen Adsenseannonser. Jeg regner derfor med å tjene penger på siden, selv om jeg ikke skal lage den bare for å tjene penger. Men så er tingen det at jeg er redd for at det blir masse vanskelige skjemaer å fylle ut (jeg har noia for offentlige skjemaer) i forbindelse med enkeltpersonsforetaket jeg må registrere for å få lov til å bruke .no domener. Den eneste grunnen til at jeg skal opprette firmaet er jo for å få laget en nettside. Så egentlig bør jeg vel slippe å levere inn noe som helst skattepapirer og sånt om enkeltpersonsforetaket mitt?:confused: :confused:

Men så er jo tingen det at jeg vil tjene litt penger på annonsene på nettsiden. Selv om jeg får det utbetalt til meg selv som privatperson av Google Adsense, vil skattevesenet fortsatt mene at inntekter fra nettsiden min (som jo er registrert på organisasjonsnummeret mitt) regnes som del av foretaket mitt, og derfor må innrapporteres med selvangivelsesskjema for næringsdrivende? Eller kan jeg bare føre inn inntekter fra Adsense på vanlig selvangivelse?

Håper på svar fra dere som selv har .no nettsider med litt reklame på, og derfor har erfaring med om skattevesenet krever vanskelige skjemaer for enkeltmannsforetaket ditt. Har veldig lyst på et .no domene i stedet for .com eller .net, men er så dårlig på offentlige papirer at jeg derfor spør dere her på forhånd. Bedre med .com enn å fylle ut masse skjemaer feil og få sure telefoner fra skattesjefene, eller bli straffet økonomisk pga at jeg har ført inn ting feil.:(

Ops, sorry for at det ble så langt:eek:
 

Knut

Medlem
Rimelig enkelt å fylle ut ett skjema for enkeltmannsforetak. Det kan du ta online og du har org. nr. ditt etter ett par dager på sms.

Det du tjener KAN du oppgi som hobby om det er under 30000,- NOK og du kan dokumentere at du har utlegg på dette. Noe du har med domene, host etc. Pc og bruk av eget lokale kan også regnes med om du jobber hjemmefra.

Om siden din blir pop og får en viss verdi blir dette regnet som formue. Men da må den være verdt + 35.000,- . Da kan du risikere å måtte betale formueskatt, men det er vel ganske langt fram i tid. :)

Dette er info jeg fikk på ligningskontoret i forrige uke da guttungen skal bli "rik i en fart på nett" og trengte endel tråder å følge. :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg satt i samme situasjon som deg for en stund siden. Litt rææva at man MÅ ha et org.nr. for å kunne reg et .no-domene, men sånn er det nå engang. Norge er vanskelig og nordmenn skal ha det på den tunge måten.

Du har ikke RETT til et org.nr. Hvis du skal drive noe som ansees som en hobby, så har du ikke RETT til et org.nr i brønnøysund. Skal du ha et org.nr MÅ det være næringsvirksomhet, såfremt du ikke starter en forening av et eller annet slag. Klubber har for eksempel rett til org.nr hvis de har mange nok medlemmer og fyller visse krav.

Skriv i søknaden til brønnøysund at du skal drive en nettside og skal ha annonseinntekter fra denne. Det er et krav at det er mer enn ren hobby, men si bare at du ikke kan drive et seriøst annonsesalg uten et org.nr, siden det ser helt teit ut.

Det gjorde jeg, og har org.nr i dag. Tar noen dager å få dette.

Angående ligning:
Du MÅ fylle ut selvangivelse for næringsdrivende. Det vil si at du ikke får den ferdigutfyllte utgaven i posten som alle andre, du må levere tidligere enn andre, og får dessuten oppgjøret i oktober eller noe.

Mitt råd til deg er følgende:
Opprett en egen konto til "firmaet" som du bare bruker til dette. Kjør alle inntektene fra adsense, etc direkte inn på denne. Betal alle regninger for "firmaet" fra denne kontoen. Gjør du dette så gjør banken i praksis regnskapet for deg, siden kravene til regnskap for et enkeltmannsforetak ikke er all verdens. Ved slutten av året tar du bare utskrift av alle kontoutskrifter fra kontoen og dessuten utskrift av alt annet av innbetalinger og sånt. Det holder for ligningskontoret, de sa iallefall det da jeg spurte.

Papirene må du beholde i minimum 10 år.

Du fyller bare ut selvangivelsen på nettet via Altinn. Enkle greier. Det er i tillegg til poster for alminnelig inntekt og sånt bare et par poster til du skal fylle ut. Kort fortalt skal du bare opplyse om eventuelt overskudd/eventuelt tap.

Gå på ligningskontoret og krev at de viser deg hvordan du skal gjøre dette hvis du sliter.

Angående vanskelige skjema: Nei, du får ingen. Men, du må forvente å få en drøss telefonselgere som skal selge deg all verdens dritt som om du drev Norsk Hydro. Tilbud på alt mulig i posten får du også. Firmaer kan nemlig ikke reservere seg mot sånt. Særlig i starten må du regne med mye mas.

Ellers: nei, det krever jo litt av deg å drive et enk, men det er liksom sånn det må bli hvis du skal ha inntekter fra nettsider.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jo, men krav om revisjon har ikke ENK heller. Det vil si hvis du holder omsetningen under 5 millioner, men det bør vel gå greit skulle jeg tro..

Foreninger har krav, biljardklubben min har akkurat fått org.nr. Og DET var mye styr. Du har krav til antall medlemmer (minst 16 eller noe), vedtekter, årsmøter, styre, osv.
 
Rimelig enkelt å fylle ut ett skjema for enkeltmannsforetak. Det kan du ta online og du har org. nr. ditt etter ett par dager på sms.

Det du tjener KAN du oppgi som hobby om det er under 30000,- NOK og du kan dokumentere at du har utlegg på dette. Noe du har med domene, host etc. Pc og bruk av eget lokale kan også regnes med om du jobber hjemmefra.

Om siden din blir pop og får en viss verdi blir dette regnet som formue. Men da må den være verdt + 35.000,- . Da kan du risikere å måtte betale formueskatt, men det er vel ganske langt fram i tid. :)

Dette er info jeg fikk på ligningskontoret i forrige uke da guttungen skal bli "rik i en fart på nett" og trengte endel tråder å følge. :)

Takk for videreføring av tips. Jeg har ringt ligningskontoret tidligere for å få svar på spørsmål, men de skjønte ikke hvorfor jeg ville ha et enkeltpersonsforetak for å skaffe meg en nettsside, og ga meg informasjon om diverse utlegg, vedlegg, oppgjør osv, som egentlig ikke passet i sammenheng med det jeg spurte om.

Hehe, guttungen din får ha lykke til, da. :)
 

Knut

Medlem
men de skjønte ikke hvorfor jeg ville ha et enkeltpersonsforetak for å skaffe meg en nettsside
Nei, det skjønner egentlig ikke jeg heller om man ikke skal ha det som næring. De kronene man tjener kan man jo bare føre opp på selvangivelsen.
 
Jo, men krav om revisjon har ikke ENK heller. Det vil si hvis du holder omsetningen under 5 millioner, men det bør vel gå greit skulle jeg tro..

Foreninger har krav, biljardklubben min har akkurat fått org.nr. Og DET var mye styr. Du har krav til antall medlemmer (minst 16 eller noe), vedtekter, årsmøter, styre, osv.

Jeg satt i samme situasjon som deg for en stund siden. Litt rææva at man MÅ ha et org.nr. for å kunne reg et .no-domene, men sånn er det nå engang. Norge er vanskelig og nordmenn skal ha det på den tunge måten.

Du har ikke RETT til et org.nr. Hvis du skal drive noe som ansees som en hobby, så har du ikke RETT til et org.nr i brønnøysund. Skal du ha et org.nr MÅ det være næringsvirksomhet, såfremt du ikke starter en forening av et eller annet slag. Klubber har for eksempel rett til org.nr hvis de har mange nok medlemmer og fyller visse krav.

Skriv i søknaden til brønnøysund at du skal drive en nettside og skal ha annonseinntekter fra denne. Det er et krav at det er mer enn ren hobby, men si bare at du ikke kan drive et seriøst annonsesalg uten et org.nr, siden det ser helt teit ut.

Det gjorde jeg, og har org.nr i dag. Tar noen dager å få dette.

Angående ligning:
Du MÅ fylle ut selvangivelse for næringsdrivende. Det vil si at du ikke får den ferdigutfyllte utgaven i posten som alle andre, du må levere tidligere enn andre, og får dessuten oppgjøret i oktober eller noe.

Mitt råd til deg er følgende:
Opprett en egen konto til "firmaet" som du bare bruker til dette. Kjør alle inntektene fra adsense, etc direkte inn på denne. Betal alle regninger for "firmaet" fra denne kontoen. Gjør du dette så gjør banken i praksis regnskapet for deg, siden kravene til regnskap for et enkeltmannsforetak ikke er all verdens. Ved slutten av året tar du bare utskrift av alle kontoutskrifter fra kontoen og dessuten utskrift av alt annet av innbetalinger og sånt. Det holder for ligningskontoret, de sa iallefall det da jeg spurte.

Papirene må du beholde i minimum 10 år.

Du fyller bare ut selvangivelsen på nettet via Altinn. Enkle greier. Det er i tillegg til poster for alminnelig inntekt og sånt bare et par poster til du skal fylle ut. Kort fortalt skal du bare opplyse om eventuelt overskudd/eventuelt tap.

Gå på ligningskontoret og krev at de viser deg hvordan du skal gjøre dette hvis du sliter.

Angående vanskelige skjema: Nei, du får ingen. Men, du må forvente å få en drøss telefonselgere som skal selge deg all verdens dritt som om du drev Norsk Hydro. Tilbud på alt mulig i posten får du også. Firmaer kan nemlig ikke reservere seg mot sånt. Særlig i starten må du regne med mye mas.

Ellers: nei, det krever jo litt av deg å drive et enk, men det er liksom sånn det må bli hvis du skal ha inntekter fra nettsider.

Takk for god informasjon om dine personlige opplevelser i tilknytning til det jeg lurte på!

Jeg hadde forresten hørt fra før at man får en del telefonselgere som maser, men ikke at det blir såpass ille:rolleyes: . Synes det er temmelig merkelig at firmaer ikke har muligheten til å reservere seg mot slik reklame i utgangspunktet.:confused:

Litt bittert å lese at man må føre opp regnskap fra Adsenseannonser på firmaet sitt, og dermed får en del papirarbeid som må samles inn og leveres. Jeg hadde jo håpet på at det gikk an å føre opp annonseinntektene på kun meg alene, og derfor la firmaet som fremstår som "inaktivt". Men beskrivelsen din for hvordan man går frem var bra, og virker ganske så enkel å følge, selv for en med "skjemaskrekk", og som blir lett nervøs i kontakt med offentlige virksomheter:D


Lurer forresten på hvor mye man taper på trafikk/Adsenseinntekter ved å ha .com i stedet for .no i slutten av adressen sin (når siden er på norsk). For det var jo primært derfor jeg ville ha et enk.p.foretak - for at siden min skulle fremstå som mer profesjonell/norsk, og at folk automatisk forbinder norske nettsteder med .no, og derfor kanskje ville glemt siden min lettere om adressen sluttet på .com. Og tross alt er det jo litt kult å ha et foretak i sitt eget navn, hehe. Noen som har noe synspunkter på dette?
 
Nei, det skjønner egentlig ikke jeg heller om man ikke skal ha det som næring. De kronene man tjener kan man jo bare føre opp på selvangivelsen.

Grunnen til at jeg ville ha et .no domene, framfor for eksempel .com eller .net, er at jeg har lest diskusjoner der mange hevder at f.eks. webforumet.no gir bedre respons/trafikk enn webforumet.com. Om det er fordi norske brukere bedre husker .no enn .com adresser, eller fordi .no framstår som mer profesjonelt, er jeg ikke sikker på.:confused:
Hva mener du om .no vs .com problematikken?:)
 

Knut

Medlem
Min mening er at ett .com ofte er like bra som .no, men her er det sikkert delte meninger. :)
En annen ting er at det er fult mulig å få ett .no domene selv om du ikke er reg. som firma. Det er sikkert noen som vil reg. ett domene for deg.
 
Min mening er at ett .com ofte er like bra som .no, men her er det sikkert delte meninger. :)
En annen ting er at det er fult mulig å få ett .no domene selv om du ikke er reg. som firma. Det er sikkert noen som vil reg. ett domene for deg.

Det er sant, men det blir kanskje en del kluss dersom du skal tjene litt penger på Adsensereklamer på den siden, og disse da må føres inn i vedkommendes firma-skatteskjema:p

Men interessant å høre din mening om at .com kan være like bra som .no. Nå har jeg jo egentlig ingen problemer med å godta at det i blant ikke spiller noen rolle, i og med at det som reger er innholdet som selger, og ikke nødvendigvis navnet. Men jeg tenker ofte selv at norske sider med .com høres litt mer "amatørmessige" eller "hjemmesnekrede" ut. Kan jo så klart bare være at jeg tenker slik:D
 
jusstorget

Tatt fra jusstorget.no:

For å registrere et .no domene må du som nevnt ha et organisasjonsnummer. Har du ikke dette fra før, kan det enklest skaffes ved at du registrerer et enkeltmannsforetak i Enhetsregisteret i Brønnøysund.
Du fyller ut "samordnet registermelding", som kan lastes ned hos Brønnøysundsregisteret. Registreringen er gratis, og enkeltmannsforetak har ingen plikt til å sende inn egne regnskaper, selvangivelse osv. De eneste kravene som stilles er at innehaveren er myndig, ikke har konkurskarantene og har forretningsadresse i Norge.
...

Eh, har de ikke bommet litt i den teksten jeg markerte her?:confused:
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg hadde forresten hørt fra før at man får en del telefonselgere som maser, men ikke at det blir såpass ille:rolleyes: . Synes det er temmelig merkelig at firmaer ikke har muligheten til å reservere seg mot slik reklame i utgangspunktet.:confused:

Litt bittert å lese at man må føre opp regnskap fra Adsenseannonser på firmaet sitt, og dermed får en del papirarbeid som må samles inn og leveres. Jeg hadde jo håpet på at det gikk an å føre opp annonseinntektene på kun meg alene, og derfor la firmaet som fremstår som "inaktivt".

Jeg driver både et enkeltmannsforetak og en organisasjon og har ikke problemer med selgere.

Hva mener du ? Det er ikke noe ekstra papirer som skal samles og leveres inn.

Det som er saken er at firmaet er deg. Det er ikke noe som heter deg på den ene siden og firmaet på den andre siden. Du skal bare levere inn næringsoppgave i tillegg til den vanlige selvangivelsen.

Det er sant, men det blir kanskje en del kluss dersom du skal tjene litt penger på Adsensereklamer på den siden, og disse da må føres inn i vedkommendes firma-skatteskjema:p

Ikke bland korta. Det er den som får adsensepengene inn på konto som skal betale skatt. Har ikke noe med hvor reklamen er plassert. Du tjener ikke adsensepenger på siden, du tjener på selve reklamen.

Mitt råd til deg er at du setter av 3 dager kl 9-5 for å organisere alt du har snakket om og gjør alt på en gang. Det er ikke vanskelig, men man må lære litt.
 
Sist redigert:
Topp