Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Eldre mennesker bruker mer type in enn søkemotorer?

OldHP

Medlem
Folk med erfaring innenfor internet bruker søkemotorer ofte da de vet at de får flere valgmuligheter og kan få bedre treff ved å se meta tags etc. Kan det bety at eldre mennesker uten mye erfaring med internet bruker mer type in da de kanskje ikke er så vitne om søkemotorer? Finnes det noe statistikk om det?
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Jeg vet ihvertfall at mange eldre tror at søkemotor- og adressefeltet i nettleseren er en og samme ting. Derfor Googles det sykt ofte etter f.eks. "vg.no".
 

comichael

Medlem
Det er ekstremt sjeldent at jeg er inne på forsiden til Google, nettopp pga at det er mer effektivt å bruke adressefeltet.

Type-in i adressefeltet, i kombinasjon med innebygget autosuggest basert på min surfehistorikk, er ofte er den mest effektive måten å komme til et nettsted på. Feks i Chrome kan jeg skrive "v", den foreslår "vg.no", og jeg kommer dit ved å trykke Enter (2 tastetrykk). I IE og FF fungerer det på samme måte, men jeg må trykke 'pil ned' i tillegg for å velge foreslått side (3 tastetrykk).

Google og andre søkemotorer burde gjort det samme, spesielt dersom dette er en side man besøker ofte. Men for å komme til VG via Google må jeg først skrive v + enter i nettleseren, deretter 'VG' i Google, og så velge øvertre resultat - altså 4 tastetrykk.

Etterhvert som folk og nettlesere blir bedre på dette, tipper jeg at søk på domener blir mindre vanlig i søkemotorene.
 
Topp