Kjapp og trygg hosting for Wordpress

En aldri så liten blogg

Gaasehud

Medlem
Heisann!

Poster denne i Blogging, men hadde forsåvidt passet flere steder. Har holdt på med webutvikling i noen år, men har faktisk aldri hatt en "personlig" blogg før - inntil nå. ;) Den har fått domene basert på nicket mitt - mattisaas.no

Jeg har aldri blogget før, men ser fram til å begynne (har allerede skriblet ned noen innlegg). Alltid kjekt med litt respons på bloggen, om noen vil ta en titt. Designet har jeg mekka fra for WP, og fra scratch, så lurer på om jeg oppfyller "bloggkravene"? :) Det er et litt grungy design, men har prøvd å gjøre det godt å lese, så håper det funker bra.

Om dere ikke fikk dere med det: mattisaas.no :D
 

Santo

Active Member
Om dere ikke fikk dere med det: mattisaas.no :D

Fin blogg, uten at jeg er blogg-ekspert, men ser du skriver følgende i et av innleggene:

Det er stor sjanse for at du bruker det “normale” tastaturet, korrekt kalt QWERTY-tastaturet. Dette tastaturet satt C. L. Sholes og funderte ut på skrivemaskinen sin på midten 1800-tallet (!), og fikk patent på det i 1878. Han skrev en haug av papirer, mens han eksperimenterte med hvor tastene skulle stå for at det skulle gå raskest mulig å skrive. Før dette tastaturet var det rett og slett bare alfabetisk.

Dette stemmer ikke helt... Tastaturet QWERTY ble ikke funnet opp for at det skulle gå raskest mulig, men tvert imot for at det ikke skulle gå raskest mulig. For om det gikk for fort kunne tangentene (de som skriver på arket) på skrivemaskinen hekte seg opp i hverandre når man skrev for fort... :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
grei blogg med tradisjonell layout. Ting du bør ta i betraktning:

1. fargevalget var full krasj. Dårlig harmoni. Kjør enten-eller. Altså sort, sort, mørkt med hvit tekst, eller lyst, lyst, hvitt med mørk tekst. Ikke mix blå, rød og alt mulig. Det blir bare surr.
2. Du trenger en footer med navigasjonselementer.
 

Gaasehud

Medlem
Takk for svar, gutter! :)

@hyperion: Takk for pekepinn, det har du jo rett i. Skal rette det opp, med "edit-mld" fra deg. ;) Forøvrig gjør jo det mysteriet enda merkeligere?! Hvorfor er ikke et bedre tastatur populært i dag?

@PA: Hehe, var meningen med litt yalla farger opp i det hele, men mulig det bare blir grøt, ja. Får se om jeg endrer det etter hvert. Når det gjelder footer har jeg også tenkt på det, det "hører med" til en blogg? Bare av latskap foreløpig at det ikke er noen skikkelig footer der, men det kan jeg sikkert mekke. ;)
 

zapotek

Medlem
Enig med Peter angående dårlig fargevalg. Jeg ville kjørt videre med brunfarven du har, kobinert med andre nyanser av brun + hvitt der innholdet er. Fjern blå + rød. Ta også en liten revurdering av fonter og størrelse i sidebaren.
 

Gaasehud

Medlem
Hmmm... Sitter og knoter litt med fargene nå. En stund siden jeg designet dette, så har sett meg litt blind her. Ser selv at blå og rød skal byttes, men vanskelig å finne "riktig" nyanse. Noen tips?

Hva tenkte du på med fonter i sidebaren? For store eller for små? Synes det er passe nå, jeg.

OT: grr... får alltid lyst til å begynne på et helt nytt design, når det gamle har mangler.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
angående farger, så kan det være en fordel å kjøre safe. Grått blir kjedelig, men alltid pent og elegant - også i hendene på designhandicappede og fargeblinde. Gråtoner er enkle å finne nyanser på, slik at du kan differensiere mellom header, sidebar, content, footer, osv.

For et eksempel på en side som er holdt i gråtoner og blått, kan du se på bloggdesigns.no:
Bloggdesigns.no

Ser du hvor enkelt det er?

Kjør safe. Gråtoner og rød. Gråtoner og blå. Gråtoner og grått. Gråtoner og grønn. Velg selv. Farger er for proffene. Vi amatører holder oss til grått:)
 

Gaasehud

Medlem
Den siste setningen kom vel egentlig ikke fra deg, PA. Takk for flotte tips. :)

Ja, som sagt har jeg alltid lyst å begynne på noe nytt, når jeg er ferdig med noe (antagelig fordi resultatet alltid blir jævlig ;)), men det greieste hadde jo vært om jeg bare endra blått og rødt til brun-nyanser f.eks. Vet ikke helt hvilke nyanser, er det for mye å forære å slenge opp et røft utkast, bare med fargene? Bare et screenshot og klatting oppå i photoshop?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Vet ikke helt hvilke nyanser, er det for mye å forære å slenge opp et røft utkast, bare med fargene? Bare et screenshot og klatting oppå i photoshop?

Det kan jeg ikke. Jeg ser fotballkamp. PS går forresten så tregt på laptopen jeg har liggende oppå magen (som vokser. Kanskje jeg er gravid?).

Skal jeg gi deg et godt råd, så er det å kode sammen siden slik at du bruker veldig mange elementer på de samme stedene. Det gjør det meget kjapt å bytte ut ting. Etter min erfaring går det kjappere å bare bytte ut bilder/elementer direkte på nettsiden, enn å knote med skisser i PS.

Som et eksempel, så er bakgrunnsbildene på bloggdesigns nå (det er 3 bakgrunnsbilder pluss topplogo) alle sammen fra samme fil. Det tar meg under 30 sek å bytte ut alle sammen.

Kjør videre CSS-elementene sammen, slik at mange deler av siden deler samme CSS-linje. Du burde klare å bytte ut egentlig "alt" av farger på en nettside ved å redigere 3-4 CSS-linjer.
 

Gaasehud

Medlem
Ok, men problemet er ikke å bytte ut. Det er at jeg ikke vet hvilke farger jeg skal bytte de med...

Fint du tar deg tid, ikke stress for mye da - har hørt man skal ta det med ro under svangerskapet.
 

muffins

Medlem
Overall, fin blogg med spenstig design :) Må si meg litt enig om at fargevalget kunne vært bedre.

En annen ting er at jeg slet litt med å finne RSS-feeden. Fant den tilslutt, men kunne kanskje fått fikset den litt mer synlig :)
 
Topp