En intressant historia om en blogg jag startade i december 2021.

Sidan handlar om kök, inredning och liknande ämnen – med en global inriktning. Min idé var enkel: jag tog bilder i butiker, publicerade dem och skrev artiklar kring det. Jag tyckte själv att det var ett genialiskt koncept. Google höll inte med.

Sidan blev visserligen indexerad – men bara förstasidan. Och så förblev det i tre år. I efterhand förstår jag varför. Texterna i artiklarna höll otroligt låg kvalitet, det måste jag erkänna. Men jag la ner enormt mycket tid på bilderna, reste mycket och använde min mobil flitigt.

Varför gav jag inte upp? För det första genererade sidan viss trafik via Pinterest. För det andra kostade det mig bara 200 kronor i månaden att hålla den vid liv, så det var inget jag lade särskilt mycket energi på att fundera över.

Sedan kom ChatGPT – vilket gjorde det möjligt att börja producera bättre artiklar. Men det gjorde egentligen ingen större skillnad. Innehållet såg visserligen bättre ut för Pinterest-besökare, men från Google? Max två besökare i månaden.

Men så, för fyra månader sedan, hände något. Helt plötsligt började mina sidor indexeras. Det resulterade i en märkbar ökning i trafiken från Google. I dag ligger jag på omkring 2 000 besökare i månaden – och siffran ökar snabbt.

Vad hände? Min teori är att det är mina bilder som blivit intressanta för Google. De förstår att det är äkta foton – ingen annan tar och publicerar så amatörmässiga bilder som jag gör. Och varje bild är spårbar.

Varför bryr sig Google om det nu? Jag tror att det hänger ihop med AI. Internet översvämmas av AI-genererade bilder, vilket skapar en brist på äkthet. Jag har till exempel läst om hur Pinterest numera är värdelöst enligt många, eftersom AI-bilderna helt har tagit över.

Detta är alltså min teori – men oavsett vad så är det en ganska fascinerande berättelse om en sida som kändes hopplös, men som kanske faktiskt kan bli något. I dag, för första gången, hade jag fler besökare från Google än från Pinterest. Jag vet, 2000 besökare är inte mycket, men för 4 månader sedan var de 2 :)

Ungefär hälften kommer därifrån, jag såg det var 4000 besökare nu totalt från Google denna månad, kollade lite fel. Jag ser att indexerade bilder ökar sakta men säkert, runt 450 bilder indexerade just nu. Ni kan ju få se mitt mästerverk om ni vill, alla bilder är taget med en 5 år gammal mobiltelefon, men det är en Huawei, så man kan jämföra dem med en iphone 20.. så man kanske måste köpa en ny om några år när iphone kommer ikapp.. https://www.mauritzinteriordesign.com/

Chatgpt tyckte jag skulle ordna en kod så google indexerar bildmetadata, jag har inte koll men chatgpt har ordnat så det indexeras, funkar fint, om det har någon betydelse det vet jag inte.

En månad till har gått, nu är i princip alla sidor indexerade, det är ju positivt. Google trafiken ökade med 40% till 5600 vilket jag tycker är bra. Det är webbsök som är störst, sen kommer Discovery och sist bildsök, det hade jag inte väntat mig, jag trodde bildsök skulle öka men det håller sig stabilt. En positiv sak är att det är många sidor som får trafik, det är 2 sidor som står för 30 % sedan är det många runt 2-3 %. Jag har märkt att så fort det indexeras så rankas jag rätt högt när det kommer saker rörande IKEA, det är ju fantastiskt bra, inget jag trodde skulle vara möjligt.

En annan positiv sak är att min trafik från Google främst kommer från USA, Kanada, Australien, Tyskland, UK..

Såg en liten intressant sak. ChatGPT har gått om Bing som trafikkälla, från små volymer men det är ju intressant. Det är ju bra att man jobbar med ChatGPT så den vet om att man existerar, jag fick själv helt oväntat upp en källa på min egna hemsida. då frågade jag ChatGPT varför den valde den sidan, Svaret var att jag var en auktoritet när det gällde IKEA, Jag frågade varför, Jag var en av få som hade 1000 tals unika bilder från varuhusen och att jag besökt många IKEA varuhus under flera år. Så det kan som sagt vara klokt att jobba med ChatGPT om man vill synas där i framtiden.

Artig analyse.
Yes, en annan sak jag börjat med är när artikel är klar och postad så skriver jag alltid i Chatgpt, här är slutresultatet och lägger in länk. Det positiva med det är att när jag skapar nya artiklar så brukar den bädda in länkar som passar till just den artikeln från mina tidigare. Så winn winn..

9100 besökare i Maj, inte illa. mönstret är densamma. En mycket intressant sak är att antalet sökord ökat mycket i Google analytics, så det bör ju kunna ge mer trafik i framtiden. Min Chatgpt har fått storhetsvansinne, den går för nummer 2 i världen, så allt den gör anpassas efter det, säger den. Jag klagar inte om den får rätt :)

Testade notebooklm som google har i beta form. imponerad över hur de kunde skapa en podcast med att bara få min länk till hemsida. jag gav de denna länk. https://www.mauritzinteriordesign.com/l/ikea-veddinge-vs-vallstena-what-s-the-real-difference/ sen var jag tvungen att spela av den med mikrofon i telefon och föra över till canva och skapa en video där, tungvint men det kommer ju givetvis bli enklare i framtiden när man kan bädda in de överallt etc etc.. här lade jag upp den på youtube,
långt ifrån perfekt men väldigt bra, tog några minuter för de att skapa podcasten, jag lade bara in länken som sagt. Som vanligt har de svårt för att uttala svenska ord som VEDDINGE och VALLSTENA, men den som verkligen vill veta förstår vilket som. Ja vad har ni för erfarenheter med Notebooklm?

Topp