Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enigmaet Google vakler i rankingen av mitt søkeord

Stoppet

Banned
Jeg har en nettside med et nøkkelord som har ca 30000 søketetreff i google hver måned. I en periode nå har rankingen på dette ordet ligget på 2. plass fast annen hver måned og på ca 35.-40. plass annen hver måned. Det virker helt konsekvent og gjenspeiler seg i besøk på siden min som hopper fra 100% til 50% til 100% til 50% i en jevn syklus hver måned.

Noen som skjønner hva dette kan dreie seg om?
 

Ole Avranden

utvandret
Tipper nettsiden blir testet for brukeradferd. Har du mulighet for å legge noe sticky på siden?

Som Tonny sier, bør du også gjøre litt SEO. Kvalitets-SEO! Men ha is i magen. Bedre å bruke seks måneder på endringer, og havne stabilt i toppen, enn å brenne alt krutt på en måned - og risikere at Google synes du fortjener plass 35 ;)
 

Stoppet

Banned
Tidsbruk på nettsiden er en av faktorene Google vekter siden etter. Lenger tid = mer interessant for brukeren. Innhold som "fanger" brukeren kan derfor slå positivt ut for din ranking.

Ok. Slik jeg har det nå så har jeg en artikkel med søkeordet som ranker hvor jeg sender de besøkende videre til "produktsiden". Ville det vært bedre å ha artikkelen på selve "produktsiden" i stedet?

Eller vil det være fordelaktig å skrive en ny artikkel på "produktsiden" i tillegg til den som linker inn dit, men med samme søkeord da?
 

Morph

Svart belte i snoking
I utgangspunktet høres brukeradferd ut som en fornuftige algoritmer, men Google aner ikke sidevisninger og tid brukt på siden dersom nettstedeier ikke bruker Google Analytics. Google aner faktisk ikke tid brukt på siden dersom brukern ikke har flere sidevisninger (altså bare inngangssiden, ingen ytterligere sidebesøk) heller. Selv om majoriteten av nettsider bruker Analytics, virker det veldig søkt å ha det som egne algoritmer. Mulig jeg er helt på jordet..

Når vi snakker om brukeradferd er det i hvert fall helt sikkert at de ser på CTR (klikkraten) i søkeresultatene. Dette er for eksempel en egen kalkyle i AdWords (Quality Score/AdRank). Gjør title tags og meta description så gode som mulig, og se nøye på hva de ulike konkurrentene i søkemotorene gjør. Jobben din er å skille deg litt ut, bli mest dominant og få flere klikk (men husk å være relevant). Bruk Google Seach Console for å se utvikling av CTR på ulike nøkkelord du rangerer på.

Google ønsker naturligvis å presentere brukerne sine de beste resultatene. Er det noe du kan forbedre med innholdet (og naturligvis brukeropplevelsen generelt, uavhengig av om alt måles eller ei), bør du selvsagt forbedre det. Å jobbe med innhold er et maraton, ikke en sprint, og kan alltid forbedres. Min erfaring tilsier dessuten at oppdatering av eksisterende innhold ofte gir et lite løft i rangeringene. Får du inn noen knallgode linker er selvsagt heller ikke dette å forakte :)
 

Tonny Kluften

Administrator
I utgangspunktet høres brukeradferd ut som en fornuftige algoritmer, men Google aner ikke sidevisninger og tid brukt på siden dersom nettstedeier ikke bruker Google Analytics. Google aner faktisk ikke tid brukt på siden dersom brukern ikke har flere sidevisninger (altså bare inngangssiden, ingen ytterligere sidebesøk) heller.

De kan se det hvis man klikker på et søkeresultat, og så kommer tilbake til den samme søkeresultatsiden fordi man har klikket på tilbakeknappen i browseren. Hvis alle kommer fort tilbake så vet google at det her nettstedet ikke er veldig nyttig eller relevant.
 

Morph

Svart belte i snoking
De kan se det hvis man klikker på et søkeresultat, og så kommer tilbake til den samme søkeresultatsiden fordi man har klikket på tilbakeknappen i browseren. Hvis alle kommer fort tilbake så vet google at det her nettstedet ikke er veldig nyttig eller relevant.

Jeg syns det høres ut som en farlig algoritmehåndtering fra Google sin side, men slett ikke umulig :)
 

Stoppet

Banned
Nå har det opprinnelige søkeordet vært helt ute de siste par månedene. But the roller coaster keeps on rocking o_O

upload_2016-11-4_8-36-25.png
 
Topp