Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ENK - MVA - Innkjøp - Oppstart? Masse spørsmål!

Nyland

New Member
Hei!

Jeg er rett og slett helt grønn på dette med enkeltmannsforetak, mva pliktighet, AS-firma osv.

Jeg vurderer å starte opp et firma, skal drive med ved-produksjon, litt vaktmester tjenester og noe kjøp/salg. I den anledning skal jeg kjøpe inn litt utstyr, og det er nå virrvarret begynner...

Konkret eksempel: Har sett på en traktor til 70 000 + mva, 87 500,-.
Så hører jeg folk si; du får igjen mva.

- Hvordan får jeg igjen mva på innkjøp?
- Hvorfor får jeg igjen mva på innkjøp?
- Finnes det noen ABC for oss dødelige som det går ann å lese?


Dette er foreløpige spørsmål, kommer sikkert flere dersom det kommer noen svar her;)

På forhånd takk for hjelpen!

-Halvard
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du får ikke tilbake mva før du selv er mva-pliktig. Det blir du når du har omsatt for 50.000,- i løpet av en 12-måneders periode.

Du får igjen mva på innkjøp fordi dette er en avgift som kun privatkunder betaler. Firmaer tar inn mva for staten, men på en annen side får man igjen mva når man handler noe.

Det står mye bra på Norsk Bedin er flyttet til Altinn , ellers kan jeg anbefale et søk eller tre i forumet, det aller, aller meste har blitt besvart tidligere.
 

hansson

Langveisfarende
Det er viktig å påpeke at han vil få tilbakebetalt mva-en fra traktoren etter at han har omsatt for 50 000, når han søker om tilbakegående mva-oppgjør. Så lenge firmaet er stiftet kan han altså trygt kjøpe traktoren og ta vare på fakturaen. Når MVA-registreringen er i boks søker han om å få tilbake momsen på innkjøp som ble gjort før omsetningsgrensa ble nådd.
 

hansson

Langveisfarende
- Hvordan får jeg igjen mva på innkjøp?

Du får pengene rett på konto 6 ganger i året (evt. 1 gang i året hvis du velger å levere momsoppgave årlig). Du oppgir kontonummeret ditt når du registrerer deg for MVA via Altinn.


- Hvorfor får jeg igjen mva på innkjøp?


Fordi næringsdrivende bare skal betale avgift for den delen av omsetningen som utgjør en merverdi av produksjonen. Du betaler penger for å drive skog og produsere ved, og selger med avanse til kundene dine. Avansen utgjør merverdien du skaper, og det er denne som avgiftslegges av staten. Du betaler moms på ting og tang når du betaler utgiftene med å drive skogen, mens du drar inn MVA fra kundene når de betaler deg for ved. Ved at staten gir deg tilbake momsutgiftene du hadde på utgiftene, blir differansen mellom det du får inn og det du betaler ut av MVA redusert til kun den delen som gjelder verdiskapningen du har tilført i ditt "forhandlerledd". Mekanismen blir tydeligere i et eksempel der råvarer kjøpes og videreforedles og blir til varer eller deler som settes sammen til nye varer og selges videre gjennom en lang rekke forhandlerledd. Hvert av leddene bidrar med litt penger i MVA til staten for fortjenesten de genererer.
 

Smbinfo

Medlem
Ta gjerne en titt på siden vår. Ellers støtter jeg meg til kommentarene over.

Den dagen du skal få igjen mvaen(når du har passert kr 50 000,-) kan du se på artikkelen Tilbakegående avgiftsoppgjør.

Det finnes en mulighet for å få registrert seg fra dag 1. Dette kan være av praktiske årsaker, eksempelvis at du vet du kommer til å gjøre store investeringer før du i det hele tatt når 50 000 i omsetning. Eksempelvis for forskningsfirmaer.

Skatteetaten kan bestemme selv om de vil godta en forhåndsregistrering eller ikke. Men en god regel er at det må være lagt opp til en større investering i firmaet og at oppstartsfasen kan trekke ut over lengre tid.

Ønsker du å forhåndsregistrere deg gjøres dette via Samordnet registermelding som er det samme skjemaet du bruker til stiftelse av firmaet og en evt registrering i mvaregisteret etter passerte 50 000,-.

Still gjerne flere spørsmål her, eller send inn e-post nederst på siden vår om det er noe du ikke ønsker å dele med alle på forumet.
 
Topp