Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltmannsforetak

Boots

New Member
Hei,

Jeg har to spørsmål jeg lurer på og er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med mitt ENK.
Det første er mva i enk. Jeg har en fast kontrakt med et firma der jeg er underleverandør og 1-2 andre kunder også. Der jeg er underleverandør fakturerer jeg 80k hver måned men de har 45 dager bet.frist på fakturaene.

1. Når jeg skal innlevere mva oppgave, kan jeg gjøre det etter at jeg har mottatt pengene? Ellers må jeg legge ut og betale mva til staten før jeg har fått den inn selv. Er det noen lur måte her som er innenfor lovverket?

2. Trygdeavgiften er høyere i ENK. Den betales via personskatten direkte, er det korrekt? Dvs at hvis jeg fakturerer 100k så blir regnestykket slik:

Inn 100k
Mva 25 %
= Av resterende betaler jeg skatt og sitter igjen med resten?

Ha en fin søndag!
 

Steve Cash

Medlem
1. Du skal betale mva i den terminen du har sendt fakturaen, med 45 dageres forfallstid blir det fort før du har fått pengene. Kanskje du bør reforhandle den avtalen, jeg tror ingen har brukt så lang betalingstid de siste 30 årene.

2. Ja, i grove trekk er dette riktig. Litt mer sammensatt så beregnes skatt for personer ut fra din totale inntekt i året. Selv om du fakturerer 80 000 i måneden (100 000 med mva) så har du vel noen kostnader også. Skatten er satt sammen av 25 % skatt av nettoinntekt på selvangivelsen, der inngår jo alle inntekter og fradrag du har. Viderere betaler du trygdeavgift av personinntekten i firmaet, den er ikke nødvendigvis helt lik overskuddet, den reduseres med skjermingsfradrag av eiendeler i firmaet. Og så kommer det i tillegg trinnskatt for inntekt over visse grenser.
 

Boots

New Member
Takk for svar @stevecash

Jeg var kanskje litt utydelig og forstår at 45 dager høres mye ut. Det er en større bedrift som har underleverandører og (dessverre) er dette faste regler de har, også med de andre leverandørene de bruker.

Jeg har hørt at de andre sender en "nota" med oversikt over faktura og at etter denne er betalt så lages det en faktura. Da har man fått pengene før mva betales. Dog er jeg usikker på om dette er innenfor lovverket og hvordan en slik nota ser ut. For meg er det viktig å gjøre det innenfor loven og jeg er litt usikker på hvilke løsninger jeg har.
 

Steve Cash

Medlem
Hva bruker da firmaet som kjøper tjenesten som bokføringsgrunnlag, den foreløpige notaen, eller får de ettersendt den endelige fakturaen? Hvis de bruker "notaen", så må jo den ha så mange opplysninger at den godkjennes som salgsdokument, og da er det datoen på den som gjelder også hos deg og andre leverandører. Hvis de bruker den endelige fakturaen, så tja, da har de forhåndsbetalt og det er i og for seg fullt lovlig, men litt på kanten er det kanskje likevel når en ser på helheten. Og så har en dette med 20 dagers frist for fakturering, uten at jeg har hørt at noen har blitt tatt for å oversitte den.

Videre kan en jo kanskje si at denne forskyvningen har betydningen bare i starten og i avslutningen av det løpende oppdraget, i alle fall hvis det er samme beløp hver måned. Tenkt situasjon: Du fakturerer 100 000 pluss mva hver måned. Første termin etter at en får oppdraget må en forskuttere et beløp til staten, men så går det 2 ganger 25 000 hver termin utover. (Hvis beløpene varierer sterkt fra måned til måned passer jo ikke dette.)
 
Topp