Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltpersonforetak eller ansatt i AS? Eller begge deler?

brunetta

New Member
Siden det er så utrolig mange kompetente businessfolk her, ville jeg spørre dere om dette:

Både jeg og min samboer har hvert vårt enkeltpersonsforetak. Etter nyttår skal min samboer starte AS og legge ned sitt ENK. Jeg har tidligere fakturert han for arbeid jeg har gjort for hans ENK, og det kan jeg nå enten velge å få som ansatt eller fortsette å fakturere fra mitt ENK. Jeg fakturerer også andre bedrifter for mine konsulenttjenester.
Problemet er at jeg ikke vet om det lønner seg for meg å:

1. Beholde mitt ENK, og fakturere de andre bedriftene slik jeg gjør nå, mens jeg også står som ansatt i min samboers AS og får lønn derfra som en vanlig ansatt (kanskje rundt 100.000pr år).

2. Eller at jeg også legger ned mitt ENK og vi starter AS'et sammen, slik at jeg står som ansatt i alt jeg gjør.
Problemet her er at jeg og min samboer driver med forskjellige ting. Jeg driver med administrasjon og konsulenttjenester, mens han driver med bil. Da kan det bli vanskelig ift firmanavn osv.

Noen som kan guide meg litt her? Hvor mye må man egentlig tjene som ansatt for å ha rett til de sosiale godene som feks arbeidsledighetstrygd, mulighet for permittering, sykepenger osv?

Setter STOR pris på alle svar!
 

Host1

Medlem
"Problemet" med å ansette noen i AS er at du må betale arbeidsgiveravgift + div andre avgifter og styr. La oss si at du f.eks får 30 000,-/mnd i lønn. Kostnadene for AS'et ligger da fort opp mot 50 000,-/mnd.

Fordelen er jo at du får alle rettigheter ovenfor NAV osv hvis du skulle bli sykmeldt/firmaet går konkurs.

Så lenge du driver ENK vil du mangle en del grunnleggende rettigheter med tanke på arbeidsledighetstrygd, mulighet for permittering/sykmelding osv. Men du vil også slippe masse styr med arbeidsgiveravgift o.l.

Ville egentlig anbefalt at du tar en prat med en regnskapsfører og hører litt om hva de forskjellige løsningene vil koste dere.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Man kan jo skaffe seg forsikringer når man driver ENK slik at man f.eks får sykepenger fra dag én. Det koster selvfølgelig litt, men er muligens rimeligere enn å være ansatt i et AS.

Som Host1 sier, sjekk med en regnskapsfører, de kan nok gi mye mer presise svar enn vi kan. :)
 

brunetta

New Member
Takk for svar:)
Samboeren min kommer nok til å gå for et AS, for det ser ut til at lønner seg i hans tilfelle. Jeg tenkte at jeg kunne beholde mitt ENK, men at jeg også stod som ansatt i min samboers AS? Jeg gjør ikke så altfor mye jobb for han, men det kunne kanskje blitt rundt 100.000 i året. Er det nok til å få "alle godene" fra NAV hvis det skulle skje meg noe?
Og vil det være ugunstig ift skatt? Si jeg for eksempel har et overskudd i ENK'et på 200.000, også får jeg 100.000 i lønn som ansatt fra AS'et til min samboer.
Blir det mye å holde styr på, og ugunstig med skatt osv?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Den kalkylen der var vel litt voldsom, host1? 50.000 i totale kostnader pr måned på en ansatt med lønn på 30.000? Da snakker vi frynsegoder som er ganske hissige i forhold til lønna...

Her er en kalkulator som vel gir en grei pekepinn, mulig noe har blitt forandra i det siste, men tror ikke den er helt borti natta: VG Nett | Dine Penger - på den får jeg ca 39000/mnd med en månedslønn på 30.000 når jeg lar alt av ekstragoder stå på "default" (dvs inkludert litt forsikringer, mobil, ting og tang, og forretningsadresse i oslo - altså arb.avgift på 14,1%)
 
Sist redigert:

Host1

Medlem
Den kalkylen der var vel litt voldsom, host1? 50.000 i totale kostnader pr måned på en ansatt med lønn på 30.000? Da snakker vi frynsegoder som er ganske hissige i forhold til lønna...

Her er en kalkulator som vel gir en grei pekepinn, mulig noe har blitt forandra i det siste, men tror ikke den er helt borti natta: VG Nett | Dine Penger - på den får jeg ca 39000/mnd med en månedslønn på 30.000 når jeg lar alt av ekstragoder stå på "default" (dvs inkludert litt forsikringer, mobil, ting og tang, og forretningsadresse i oslo - altså arb.avgift på 14,1%)

Var nok en liten overdrivelse ja, poenget var iallefall at det koster en del mer enn bare lønna. Grei kalkulator forøvrig. :)
 

hansson

Langveisfarende
Ta en kikk på lenka i feeden min (over), den tar en liten gjennomgang av ENK vs. AS. Selv ville jeg nok opprettet AS hvis jeg tjente mer penger enn jeg trenger til forbruk per år, og hvis jeg hadde hatt mulighet til å bla opp nok kapital. Poenget med at du bedre kan bruke AS-et til investeringer i eiendom, aksjer osv og holdingselskap for investeringer i andre selskaper vil være interessant for mange.
 

brunetta

New Member
Takk for svar. Foreløpig har vi ingen planer om å bruke AS'et til å drive med investeringer. Og jeg har også hørt at det ikke lenger lønner seg å ta ut utbytte og heller betale ut alt som lønn? Dette fordi man visstnok må skatte 28% av beløpet 2 ganger? En gang for å skatte av utbyttet, og enda en gang for å ta ut utbyttet.

Men noen som kan svare meg på de siste spørsmålene jeg skrev? Er så usikker, og det virker som det er mange her med masse bra erfaring på området! =)
 

hansson

Langveisfarende
Det stemmer i prinsippet, men det er ikke helt presist slik du la det fram. Det er 28% skatt på overskuddet i selskapet først. Deretter betaler man 28% skatt på det man velger å ta ut som utbytte.

Husk at det ikke er arbeidsgiveravgift på utbytte, så hva som lønner seg avhenger litt av beløp og frekvens.
 

hansson

Langveisfarende
Det du spurte om ang. å være både ansatt i AS og drive eget ENK:

Du vil få sykepenger fra dag 1. fordi du er ansatt, med fordeling av utbetalt sum i forhold til hvilke inntektstyper du har.

Først kommer arbeidstakerdelen. Deretter brukes den ferdig lignede inntekten for de tre siste åra for å regne ut gjennomsnittet som gir grunnlaget for sykepenger på næringsinntekts-delen.

Differansen mellom det du har tjent som arbeidstaker når du blir syk, og gjennomsnittsinntekten av de tre siste årene, er det beløpet du kan få sykepenger for som selvstendig næringsdrivende (kommer på toppen av det du får som arbeidstaker).

Har du arbeidstakerinntekt på 6 G+ faller sykepenger som selvstendig næringsdrivende bort. NAV betaler ikke ut sykepenger på høye næringsinntekter, og arbeidstakerinntekten har førsteprioritet.
 

brunetta

New Member
Setter pris på svar.
Så da får jeg altså sykepenger fra dag1 kun fordi jeg står som ansatt et sted? Dette har ikke noe med hvor mye jeg tjener som ansatt? Så lenge det er over 1G kanskje?
For jeg lurte på om jeg skulle tegne en forsikring som ga meg rettighetene til dette, men det er da kanskje ikke nødvendig hvis jeg står som ansatt i min samboers AS i tillegg til mitt ENK.
Vil jeg også få arbeidsledighetstrygd osv?
Og vil det være ugunstig ift skatt? Si jeg for eksempel har et overskudd i ENK'et på 200.000, også får jeg 100.000 i lønn som ansatt fra AS'et til min samboer.
Blir det mye å holde styr på, og ugunstig med skatt osv?
 

hansson

Langveisfarende
Du får sykepenger fra dag 1 fordi du er ansatt, men hvor mye du får avhenger av hva du tjener. Hvis du tjener lite blir det fint lite i sykepenger også. Hvis du tjener mye som næringsdrivende i tillegg, kicker dette inn fra dag 17. Det lønner seg altså å ha en høy andel lønnsinntekt hvis du har tenkt å bli mye syk :D. Siden næringsdrivende per i dag blir forskjellsbehandlet med de dårlige avtalene vi får hos NAV er det egentlig om å gjøre å få utbetalt lønn hvis man setter pris på tryggheten hos NAV. Men hvis man setter pris på å kunne skru ned sitt eget overskudd så mye man klarer ved å investere i sin egen virksomhet, er det jo gunstig å drive som næringsdrivende. Har litt med hvilken personlighet og interesser du har.
 

hansson

Langveisfarende
Ja fanden, jeg overså i farten at det var samboeren som eide AS-et. Noen må betale kalaset uansett, men det er kanskje bedre at et AS betaler og tar det inn som en kostnad i selskapet, enn at ENK-innehaveren må betale fra egen lomme. Eller kanskje det går mye opp i opp, egentlig. Der stopper mine skatteberegningskunnskaper.
 
Topp