Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkle bokføringsspørsmål

webpiken

Medlem
Jeg fikk i går et regnskap «kastet i fanget», som jeg må få ført denne uka. Det skal føres i Mamut.

Det er flere år siden jeg har drevet for meg selv, så jeg er ganske blank :confused:

Det første problemet som har dukket opp er dette:

Hva fører dere affiliateinntekter fra Tradedoubler som? Jeg finner en konto som heter 3700 Provisjonsinntekt, er dette rette stedet å putte det?
 

zapotek

Medlem
Jeg har alltid ført det på post 3000 "Salgsinntekt og uttak, avgiftspliktig
" i næringsoppgaven.
 

Keanu

Geek
Jeg bruker konto 3700 (evt. 3710 for avgiftsfri) og kaller kontoen Annonseinntekt (fører inntekter som affiliate, annonsesalg og AdSense).
Bruker i tillegg 3000 og 3100 for annen inntekt (timelønn og oppdrag).
 

zapotek

Medlem
Bumper denne istedenfor å lage en ny tråd.

Norsk Kontoplan:

3700 Provisjonsinntekt
3705 Provisjonsinntekt, avgiftsfri
3710 Provisjonsinntekt, utenfor avgiftsområdet

Hva er egentlig 100% korrekt post for inntekter fra utenlandske affilatenettverk?
 

Johan

Medlem
Bumper denne istedenfor å lage en ny tråd.

Norsk Kontoplan:

3700 Provisjonsinntekt
3705 Provisjonsinntekt, avgiftsfri
3710 Provisjonsinntekt, utenfor avgiftsområdet

Hva er egentlig 100% korrekt post for inntekter fra utenlandske affilatenettverk?

Jeg ville ført det på 3710. Hvis du på død og liv vil skille ut utenlandsk inntekt kan du jo opprette en egen konto for dette f.eks 3711 el 3720. Kontoplan iht NS er fleksibels sånn.
 

jaswane

Member
Aaaaaa... først nå har jeg skjønt at jeg skal føre affiliate inntekter på 3701 og 3705 i Fiken.... og ikke andre salgskontoer. Heller ikke lenge siden jeg fant ut at min utenlandske affilaite aktivet ikke er fritatt moms, men har 0% moms. Guri.. man lærer så lenge man lever.
 
Topp