Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det greit å føre regnskap på denne måten?

Er det bra nok å føre regnskap på den måten jeg har gjort det på bildet under og bare dokumentere inntektene og utgiftene med kontoutskrifter?

Brukte EXCEL hvis det har noe å si.

edit: Det er regnskap for et ENK - enkeltmannsforetak

 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Nei, det er ikke riktig i følge bokføringsloven.

Jeg gjorde omtrent det samme. Inntekter, utgifter, pluss - minus, osv. Fin oversikt, fullstendig ulovlig. Fant det ut på den "harde" måten da jeg hyret inn et regnskapsbyrå.

For å si det sånn; de himlet bare med øynene..

På den andre siden; hvis du har 4 bilag i måneden, beskjeden omsetning, og helt klart ikke driver StatoilHydro, så skal det vel mye til for at du havner i fengsel på grunn av det der, menmen.

Jeg ville hyret inn et regnskapsbyrå hvis jeg var deg. Jeg innså mine begrensninger iallfall. Betaler opp mot 10.000,- i året for det, men da blir alt på stell, riktig ført, helt lovlig, næringsoppgaven blir riktig fyllt ut, osv. Og så frigjør du masse tid som du kan bruke på andre ting.
 
Nei, det er ikke riktig i følge bokføringsloven.

Jeg gjorde omtrent det samme. Inntekter, utgifter, pluss - minus, osv. Fin oversikt, fullstendig ulovlig. Fant det ut på den "harde" måten da jeg hyret inn et regnskapsbyrå.

For å si det sånn; de himlet bare med øynene..

På den andre siden; hvis du har 4 bilag i måneden, beskjeden omsetning, og helt klart ikke driver StatoilHydro, så skal det vel mye til for at du havner i fengsel på grunn av det der, menmen.

Jeg ville hyret inn et regnskapsbyrå hvis jeg var deg. Jeg innså mine begrensninger iallfall. Betaler opp mot 10.000,- i året for det, men da blir alt på stell, riktig ført, helt lovlig, næringsoppgaven blir riktig fyllt ut, osv. Og så frigjør du masse tid som du kan bruke på andre ting.

Betale 10000 kr året for å tjene 20000 kroner BRUTTO? ja da sitter jeg med mye igjen. not.

Hva er galt med sånn jeg har ført regnskapet? Så lenge jeg kan bevise at jeg har mottat og betalt det jeg fører opp? :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hva er galt med sånn jeg har ført regnskapet? Så lenge jeg kan bevise at jeg har mottat og betalt det jeg fører opp? :)

Det tilfredsstiller ikke kravene i bokføringsloven. Disse kravene er infløkte, avanserte, ikke for menigmann. Det er en god grunn til at regnskapstudier varer over 3 år på høyskole liksom.

Du kan jo leie inn en regnskapsfører for å kjøre regnskapet for bare 1 måned, så ser du hvordan det gjøres. Så er det bare å kopiere fremgangsmåten..
 
K

Kontoristen

Guest
Er det bra nok å føre regnskap på den måten jeg har gjort det på bildet under og bare dokumentere inntektene og utgiftene med kontoutskrifter?

Brukte EXCEL hvis det har noe å si.
Dette "regnskapet" du henviser til mangler vel stort sett alt et regnskap skal inneholde, bilagsnummer, fakturanummer, dato, reskontro, konto osv.

Her finner du en kort oppsummering på bokføringsloven
 
Dette "regnskapet" du henviser til mangler vel stort sett alt et regnskap skal inneholde, bilagsnummer, fakturanummer, dato, reskontro, konto osv.

Her finner du en kort oppsummering på bokføringsloven

Må jeg virkelig ha alt dette? Det jeg tjener penger på er å motta penger for private annonsører på websidene mine og penger fra Adsense/Tradedoubler/MM osv.

Utgiften min er webserveren.

Hva er det Kristin Halvorsen ønsker med all den infoen? lol

ps: JEG SELGER IKKE VARER. JEG MOTTAR PROVISJONER.
 

Kassimaja

Geocacher
Hvis du ikke tjener mer enn 20000 i året kan du sikkert definere det som en hobby...
 
Hvis du ikke tjener mer enn 20000 i året kan du sikkert definere det som en hobby...

Nei grensen er 15000 : / Dessuten er målet mitt i tjene min 3500 i mnd (brutto 42000 i året innen et par år).

Uansett trenger man virkelig et fullpakket regnskap når man kun mottar provisjoner fra annonsenettverk. Det høres da helt villt ut
 
Sist redigert:
K

Kontoristen

Guest
Hva er det Kristin Halvorsen ønsker med all den infoen? lol [/QUOTE skrev:
Jeg kunne gjerne ønsket og vet at flere som jobber med regnskap også kunne tenkt seg å lette kravene til enk med omsetning under kr 50 000,- Skal dette skje så må vi vel stemme rimelige mye blåere enn det Kristin Halvorsen brenner for, da hun faktisk vil ha ennå strengere krav til bokføring.
 

Bjørnar

Gründer
jeg vet at enktelte i SV mener det samme som Kontoristen her mener - at er man under 50K så kan man slippe billigere unna. de vurderer også å se på grensen for 50K-grensen for registrering i mva-mantallet.
 
Jeg kunne gjerne ønsket og vet at flere som jobber med regnskap også kunne tenkt seg å lette kravene til enk med omsetning under kr 50 000,- Skal dette skje så må vi vel stemme rimelige mye blåere enn det Kristin Halvorsen brenner for, da hun faktisk vil ha ennå strengere krav til bokføring.

Det er jo helt sykt. Hva er det egentlig SV tror de er for noe, 7% oppslutning, wannabies... Uansett...

Ingen som vet hvordan skal jeg føre regnskap selv når jeg kun mottar penger fra adsense/mm/tradedoubler og annonsører jeg skaffer selv? Må jeg virkelig ha med bilagsnummer, fakturanummer, dato, reskontro, konto? :p

Skjønner ikke hva som er så galt med det jeg har satt sammen i excel så lenge jeg legger til eller stifter sammen kontoutskrifter som faktisk beviser hvem, hva og hvor jeg har fått pengene fra.
 
K

Kontoristen

Guest
Det er jo helt sykt. Hva er det egentlig SV tror de er for noe, 7% oppslutning, wannabies... Uansett...
På den ene siden så ønsker SV mer innavosjon og vekst i næringslivet, på den andre siden så prøver de å stappe kjepper i hjulene på med å pålegge grundere mer forskrifter, lover å regler som tar tid og som koster penger

Ingen som vet hvordan skal jeg føre regnskap selv når jeg kun mottar penger fra adsense/mm/tradedoubler og annonsører jeg skaffer selv? Må jeg virkelig ha med bilagsnummer, fakturanummer, dato, reskontro, konto? :p
Ja, du må ha med dette for å kunne redegjøre hvilket dokument/bilag som hører til kontoutskrift.


Skjønner ikke hva som er så galt med det jeg har satt sammen i excel så lenge jeg legger til eller stifter sammen kontoutskrifter som faktisk beviser hvem, hva og hvor jeg har fått pengene fra.
Hadde alle vært 100% ærlige, ikke hvitvasket penger, ikke jobbet svart og betalt inn riktig skatt uoppfordret osv så hadde vel bokføringsreglene vært en del mildere tenker jeg
 

peterandrej

pensjonert moderator
jeg vet at enktelte i SV mener det samme som Kontoristen her mener - at er man under 50K så kan man slippe billigere unna. de vurderer også å se på grensen for 50K-grensen for registrering i mva-mantallet.

Jeg vet at man vurderer dette i Høyre også. Jeg har selv snakket om dette med stortingsrepresentanter, sentralstyremedlemmer og ledere i Høyre.

Mitt forslag har gått på to ting:
1. øke MVA-grensen til minst 100.000 kr (forhåndsregistrering som før, "frivillig" registrering fra 50.000,-)
2. forenklede regnskapskrav til ENKs med omsetning under 100.000 kr, som ikke er MVA-registrerte.

Hva er det Kristin Halvorsen ønsker med all den infoen? lol

Jan Petersen, tidligere Høyreleder, holdt en tale en gang der han kom inn på en bonde som var frustrert over at han hver dag måtte sende inn et skjema til staten der han redegjorde for hvor mye RUGMEL han hadde brukt hver dag.

Som han sa det; "Hva i hel**** skal staten med denne infoen? Hvem pokker bryr seg om hvor mye rugmel jeg bruker??

Så du skal være glad du ikke driver landbruk..
 

nag

Medlem
Akkurat det opplegget du hadde i din første post er kanskje ikke helt i henhold. MEN, det skal nevnes at det i forskriftene åpnes for å bruke excel til å føre regnskap for lite omfattende virksomhet. Trenger ikke ha med beløp å gjøre. Ett investeringsselskap som gjør en aksjetransaksjon og kun det i ett år ett enkelt rengskap selv om transaksjonen måtte være på en mrd. Lite omfattende er i denne sammenheng definert til under 300 bilag pr år, noe du sikkert holder deg innenfor.

Med andre ord er det ingenting galt i å bruke Excel, men du må lage deg ett litt bedre oppsett ( en god del bedre). I tillegg så bør du skrive ut hele driten og oppbevare det på ett sikkert sted samt å ha en kopi av excelarket når regnskapet er avsluttet og selvangivelsen levert. (husk backup av fil). Lås i tillegg filen for redigering (virker sikkert mer seriøst hvis myndighetene skal ha bokettersyn hos deg).

Det du må gjøre er følgende:
Lag deg ett oppsett i excel der du nummererer bilagene med ett nummer, samme nummer påføres også papirbilaget, og disse arkiveres i en perm som er ryddig satt opp.
Ha alle bilag på papir i en perm. Innbetalinger fra google osv skal også dokumenteres, gjør dette i form av utskrift fra banke, innbetalingsoversikt eller hva du måtte ha for å dokumentere detdet viktike er at du har dokumentasjon for de faktiske transaksjonene som har funnet sted og ikke hvordan det er dokumentert. Det samme gjelder for alle andre provisjoner du mottar uten å sende ett krav.
Send faktura og oppbevar kopi av denne faktura på papir hos deg selv for alle penger du krever inn (dersom du selger annonser på eget initiativ).
Ta vare på alle kontoutskrifter fra bank (skaff en egen konto til firmaet dersom du ikke har det)
Sett opp en kontoplan (se på selvangivelsen hvilke poster som finnes der slik at du lett kan summere kontoer og overføre summene til selvangivelsen. Det er i praksis dette regnskapsprogrammene gjøre (litt enkelt fortalt)
Lær deg dobbel bokføring (debet / kredit) Det er ikke vanskelig og gjør du det vil du få langt bedre kontroll på sakene dersom virksomheten skulle vokse :)
Regnskap er ikke spesielt vanskelig, det er litt å sette seg inn i i starten, men gjør du dette så er det ikke noe pes. Faktisk kan det være gøy å følge med på hvordan ting går, lage grafer for omsetningsutvikling osv.

Det finnes lærebøker som gir en innføring i regnskapsføring, å lese en slik trenger ikke være noe minus.

Og husk, får du bokettersyn og alt er i skjønneste orden, så kommer de neppe tilbake året etter. Er det kaos så er det mulig de føler for å følge litt mer med. OG verst av alt, dersom du med viten og vilje prøver å snike unna noe så slipper de deg aldri av synet.

Lykke til!!
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Skattemyndighetene jobber for deg, ikke omvendt. De kan si mye og påstå mer, men med vanlig bondevett kommer du langt. Når du er så liten som du er, så er det ikke så veldig mye som skal til for at det er godt nok. Skal de bruke timesvis for å mase over en faktura på 136 kroner, så må de gjerne gjøre det, men det er ingen tjent med.
Smarte folk jobber som revisor og regnskapsførere, ikke hos skattemyndighetene.
Viktigst er at du ikke prøver å lure (ond tro). Prøv heller å jobbe så godt som mulig (god tro). Det er lov å gjøre feil! (bare ikke bevisst).
Som ENK trenger du hverken regnskapsfører eller revisor. Har du alt sporbart så kan enhver sjekke at du er oppriktig.

At det i forskriftene åpnes for at det lov å føre regnskap i Excel - vel, det synes jeg er unødvendig å nevne en gang i en forskrift. Det er ikke noe vesentlig forskjell mellom Excel, et regnskapsprogram, eller papir; alt er verktøy og man skal forholde seg til reglene som er.

Du lager fakturaene dine på en viss måte ihht en haug med krav; i praksis er det bare å se på noen av de fakturaene du får inn selv, for mobilen f.eks; utform dine på samme måte så slipper du finne & lese gjennom de kravene.
Jeg lager mine i Excel. Nummeret er unikt og forutsibar (slik at de kan se om et nummer mangler). Jeg lagrer disse elektronisk samt at jeg skriver de ut og lagrer i en perm, samt at jeg sender en til kunden såklart (som pdf pr epost for it-relaterte tjenester, eller legger ved med forsendelser av produkter).
Jeg lister den også på en liste "Faktura UT" med fakturanr, dato, beløp, mva, betalt-dato, purret-dato osv.
I ditt tilfelle (du sender ikke faktura til adsense osv), så hadde jeg ført de som bilag i samme listen. Det er mulig at dette ikke er rett, men det er forståelig nok og gir all oversikt som er nødvendig. Lag utskrift av dokumentene fra adsense såklart.

Innkommende faktura og kvitteringer havner i en perm samt at jeg har en liste "Faktura INN" med leverandørsnavn, fakturanr, dato, beløp, mva.

Når jeg så skal fylle ut Næringsoppgave 1, så skriver jeg postnummer bak hver faktura i begge lister. Postene jeg brukte for 2008 var: 3000, 3100 (inntekt), samt 4005, 6100, 6500, 6995, 7330, 7500, 7600, 7895 (forskjellige kostnader).

Jeg passer på at ingenting "aktiveres" (= faktura INN er alltid under 10 Knok), som betyr at en kostnad kan føres på samme år og ikke må deles opp over flere år).
Jeg passer også på at jeg har så lite som mulig utestående ved årsskiftet (så jeg utsetter faktureringen når jeg har kommet et stykke i desember) - da slipper jeg bokføre noe på "utestående fordringer". Jeg har heller ikke Reskontro (i bokførings forstand er det totalt uvesentlig for meg hvem kundene mine er - inkl. adsense).

Er du momspliktig må du periodisk summere alle beløp fordi da må du betale moms du har fått inn på statens vegne (du har solgt mer enn du har kjøpt inn), eller så får du tilbake.
Men forstår jeg deg rett, så tror jeg at du slipper dette foreløpig.
 
Topp