Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det H2 som er normalt og bruke på tittel i sidebar på en Wordpress-blogg?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Kjapt lite spørsmål, mest rettet mot dere her inne som driver med design for Wordpress.

Hvilken h-tag er det normalt og bruke på titlene i sidebar? Er det h1, h2 eller h3 Wordpress bruker som standard på disse?
 

Gaasehud

Medlem
Det kan du vel bestemme selv? Om du f.eks. styler h-tager slik:
#sidebar h2{
font-size:14px;
}

etc.

Altså at du ikke trenger å ha h2 lik i både sidebar og "content". Jeg bruker h2 i sidebar fordi jeg ikke tenker på det som "store og viktige" overskrifter, og de ikke er spesielt utpønsket for SEO. :) h1 er som kjent bedre for SEO, det bruker jeg til innleggsoverskrifter (som er mer rettet mot SEO).

Noe slikt svar du ville ha? Vet ikke om jeg skjønte helt hva du var ute etter, men jeg bruker hvert fall h2, så det er sagt. :)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Joda, jeg kan styre det selv dersom jeg lager themene ja, men det jeg tenker på er hva som er standard. Når noen f.eks utvikler widgets, så er det jo veldig greit og vite hva vi burde bruke i titlene som skal komme frem i disse.

Det er jo litt dumt også bruke en h3tag i en widget, når det viser seg at 90% av themene der ute bruker h2..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg bruker h4 i sidebar faktisk.

H1 i tittel. H2 i undertitler i brødtekst. H3 inne i paragrafer i brødtekst. H4 i sidebar. H5 og H6 bruker jeg aldri..

Men ofte har jeg faktisk ikke brukt annet enn en span style på sidebar-overskrifter.

Tror uansett det er dumt å bruke H2 i sidebar. Bruk heller h3 eller h4, eller bare en span. Tenker at du jo vil rangere på H2-ordene i google, og da må du jo bruke disse i teksten. Vil du virkelig rangere på "kategori" og "linker"?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hmm.. Jeg tror ikke det er så moro og rangere på slikt nei. Jeg syns det egentlig ble litt småvanskelig når jeg leser at det blir brukt så mye forkjellig.

Det jeg tenker er jo at dersom jeg lager til en widget, og denne blir brukt av 500 forkjellige mennesker på 250 forkjellige themes, og jeg i denne widheten bruker f.eks h3 class="widgettitle"> på tittelen, og det da igjen viser seg at 100 av disse 250 themes bruker h2 class="widgettitle"> på titlene i sidebarene sine. Da vil jo denne widget-tittelen se ganske dårlig ut når den blir aktivert i disse bloggenes sidebar.

Det er jo litt dumt av meg og be disse som laster ned widgeten og redigere fila slik at den passer til themet dem bruker. Vet noen av dere hvilken løsning jeg kan bruke for og sørge for at denne vil bruke samme tittel som resten av elementene i sidebar bruker?
 

peterandrej

pensjonert moderator
tror du har misforstått noe fundamentalt ang. widgets. Du definerer nemlig SELV hva som skal brukes som widgettitles i filen functions.php. Brukeren rører jo aldri selve tagen for tittelen i widget. Du kunne altså, rent hypotetisk, brukt H1 titler på widgets uten at dette hadde noe som helst å si for noen brukere av themet.

Du "arver" ikke functions.php fra andre themes, ikke sant.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jau, det stemmer jo det du sier, men når du lager en widgets må du jo definere i widgetfila hva som skal brukes på tittelen til widgeten når denne aktiveres på bloggen...

Jeg vet at det er et eller annet jeg har misforstått her, og jeg forsøker egentlig bare og finne ut hva det faktisk er for noe. Nå tenker jeg altså på en widget der brukeren selv kan angi tittel i options for widgeten i administrasjonspanelet. Da må jo jeg i widgetfila angi hva som skal komme rundt denne tittelen i widgetfila. blablabla.. Kommer tilbake med hva jeg mener straks jeg har fått sett gjennom litt forkjellige widgets. :)
 
Sist redigert av en moderator:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Da fant jeg ut akkurat det jeg var ute etter. Bare for og ta en kjapp liten oppsummering slik at ikke tråden ser helt rar ut her nede.

Det som er saken er at når vi skal lage en widget for Wordpress, er det jo veldig viktig at denne widgeten vil passe for alle themes som er der ute, slik at ikke widgeten vi lager bruker f.eks <h3 class="widgettitle"> mens themet bruker <h4 class="widgettitle"> i sin sidebar.

Peter var inne på løsninga her oppe, og det var det som fikk meg litt klokere. Det som en må gjøre for at en widget skal fungere med alle forkjellige themes, er og hente ut informasjon fra themet som er aktivert på bloggen i selve widgeten vi lager. Etter vi har hentet ut denne informasjonen, da fra functions.php som Peter nevnte, er vi good to go og kan få widgeten til og fungere bra i alle themes.

Jeg vet dette ikke var den beste forklaring, men jeg tror det blir kjedelig lesestoff om jeg skal legge ut fullstendig oppskrift på hvordan det blir gjort. Takk for hjelp dere. :)
 

picxx

Well-Known Member
Hvilken widget lager du Atle?
(hehe, nysgjerrig) :D
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hvilken widget lager du Atle?
(hehe, nysgjerrig) :D

Jeg setter meg bare inn i hvordan det hele fungerer, og føler nå at jeg virkelig har forstått hele greia med widgets her altså.

Akkurat denne lille widgeten jeg har laget for og øve meg her nå er bare en liten sak for og vise video fra Youtube, hvor brukeren da kan angi Tittel, URL til film, Bredde og Høyde på filmen direkte i adminpanelet for at filmen skal komme frem i sidebar.

Hehe, det var ikke rare greiene, men gir meg absolutt en meget god pekepinn på hvordan jeg faktisk gjør det. :)
 
Jeg bruker
Kode:
<font size="3"><b>Tittel</b></font><br>
fordi H1,2,3,4,5,6 tagger skal man ikke bruke noen andre steder enn "in your content".
 
Er dette noe du har hørt på Torsdagsklubben eller?

Nei det har stått på Blog Tips to Help You Make Money Blogging - ProBlogger og jeg vil nå si at Darren er en mye bedre og vellykket blogger enn vi som er medlem her noensinne kommer til å bli.

Header tags skal ikke brukes i Sidebaren, header betyr overskrift og skal brukes i innholdet ditt pga søkemotorene. En h6 tag i sidebaren din hvor du f.eks skriver MENY når siden din handler om fiskeoppdrett kan ødelegge sjansen din for å havne på forsiden på Google kun fordi andre blogger har skrevet "fiskeoppdrett meny" på samme overskriften i sidebaren sin.

Bruker du i stedet <font size=whatever"> i stedet for header tag vil ikke det ha noe å si uansett hva du kaller menyen din.
 

picxx

Well-Known Member
Tor Gunnar har ett poeng.
Likevel, h <nummer> taggene skal omkranse tittelen til det innholdet som er viktigst på siden. Personlig har jeg egentlig ikke lagt veldig mye vekt på dette, men etter å ha lest litt på evnet kommer jeg til å gjøre noen forandringer.
Det er f.eks. liten vits i å f.eks. la den primære sidetittel være "Norske Plugins" på alle mine sider på det nettstedet (Bare for å ta et eksempel).
Kommer nok til å forandre, slik at primærtittelen + meta title vil være postens/sidens tittel, og deretter bruke h2 tags nedover i undertitler i selve artiklen.
H3 kan sikkert greit brukes til tittelen på sidebarene.
Om du har sidebarer med titler som "de beste postene", "de siste postene" og "siste oppdatering fra twitter vil jo titlene beskrive innholdet som ligger under ganske så bra og da har den vel tjent sin hensikt.
Html taggen "font -whatever-" er forøvrig utdatert.
 
Topp