Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det lov med AR15 i Norge?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
ITavisen | SÃ¥ lei ble han av iPhone

Kom akkurat over denne artikkelen på Itavisen.no, og jeg må jo innrømme at den skremmer meg litt smått. Det som hovedsakelig var greia her er at Itavisen i første omgang gikk ut med fullt navn på mannen som hadde gjort dette, og navnet har i ettertid blitt redigert bort fra alle kommentarer og artikkelen selv.

Jeg må jo si at jeg faktisk av reaksjon tok og fant frem navnet i Google asap, da jeg må si jeg misliker at det faktisk finnes ulovlige våpen her i landet, i besittelse av mennesker som ikke har lov til og ha dem.

Jeg innrømmer jeg er usikker. Er egentlig AR15 lovlig i Norge?
 

neXon

Medlem
Tror det er lovelig. Ser at det er norske nettbutikker som selger deler til AR15.

Prøvde selv et slikt våpen for noen uker siden (+mye annet). Men da i Riga...heftige saker..men likte AK47 bedre :D
 
U

Uregistrert

Guest
Skal vel være fullt lovlig om man er våpensamler eller 'praktisk skytter'
 
U

Uregistrert

Guest
Fult lovlig ja

En kompis driver å lurer på å kjøpe en sånn sak til praktisk skyting med rifle. Selv har jeg mere lyst på praktisk hagle... :)
 
U

Uregistrert

Guest
Skal vel være fullt lovlig om man er våpensamler eller 'praktisk skytter'

Er helt lovlig. Så lenge du er registert i skytter klubb som driver praktisk skyting.
men er forholdvis ganske dyre rifler... i første øyekast kan den se ut som M16/M14 eller du kan bygge den så den blir ganske lik ;) men det koster ... hehe
 
U

Uregistrert

Guest
Get a life .... Mr Vest

Det som skremmer meg enda mer er at det faktisk finnes folk som er så sneversynte oppi skallen at de går på google for å søke opp folk som har våpen, for å evt. sjekke om han/hun har lov til å ha dem.. hva med å la andre (les:politiet) gjøre jobben sin og passe på sin egen hage ?

"Jeg må jo si at jeg faktisk av reaksjon tok og fant frem navnet i Google asap, da jeg må si jeg misliker at det faktisk finnes ulovlige våpen her i landet, i besittelse av mennesker som ikke har lov til og ha dem."

Patetisk er du, rett og slett patetisk. Har du overhodet ikke noe annet å finne på ?


Kom deg ut i naturen og pust litt frisk luft...!
 

Bjørnar

Gründer
nå går dette en tanke offtopic, men å kalle noen som står med fullt navn her bak sine meninger for patetisk, når du selv er uregistrert? vet ikke hvem som bør ta seg en runde med frisk luft...
 
U

Uregistrert

Guest
ikke alle som gidder og registere seg heller vet du ;) (jeg er ikke han som skrev det over)
 

Kassimaja

Geocacher
Nei, det er jo så mye enklere å ærekrenke noen når man slipper å stå fram med fullt navn. Ikke bare det, men mn slipper mas i ettertid også hvis man skjuler sin identitet som en annen krigsforbryter.
 

Bjørnar

Gründer
helt ok at folk ikke vil registrere seg, ingen problem. men å beskylde andre for noe, som står frem med fullt navn, uten å gjøre det selv, har jeg store problemer med å forsvare.
 
U

Uregistrert

Guest
hmm

Er det ikke mulig han bare er i hjemmeværnet eller en avdeling i millitæret? de har jo AR15 HK`s etc... var på øvelse selv med ett slikt våpen i laget en gang.

for meg så minner det bare om litt morro på skytebanen :p
 
U

Uregistrert

Guest
Skal vel være fullt lovlig om man er våpensamler eller 'praktisk skytter'

helt helt korrekt :) fadern er våpensamler, og selv driver jeg med praktisk skyting, og vi har begge hver vår AR15, uten full auto, da det ikke er lov i norge for privatpersoner.
 
U

Uregistrert

Guest
Jeg må jo si at jeg faktisk av reaksjon tok og fant frem navnet i Google asap, da jeg må si jeg misliker at det faktisk finnes ulovlige våpen her i landet, i besittelse av mennesker som ikke har lov til og ha dem.

Jeg innrømmer jeg er usikker. Er egentlig AR15 lovlig i Norge?

Vel, Mr Vest, hvis du hadde klart å få åpnet øynene dine litt mer da du søkte på google ville du også funnet ut at vedkommende også ligger ute med resultater i Oslo Skytterlag, er registrert i Nordstrand skytterlag og deltop i NM i skogsløp i 2001 og at det fantes en artikkel fra 2009, der navnet hans ble nevnt på sidene til nordstrand skyterlag. Så han har nok all den retten han kan få til å ha det våpenet, som er 100% lovlig i Norge så lenge det ikke er, som Uregistrert nevnte, full-auto.
 
U

Uregistrert

Guest
Google......

Ja, og pga. google er jeg lite interessert i å drive konkurranseskyting.
Dette da alt av resultater havner på Google med fullt navn. For spesiellt interesserte så er det bare å finne min adresse som kan resultere i ett temmelig uhyggelig besøk i mitt hjem. Våpnene er forsvarlig innlåst, så det skal de ikke greie å bryte ut. Men, i disse tider blir det mer populært å "true" til seg det som er av interesse.
Vi har bare sett "toppen" av isfjellet...
Så, jeg skal begynne å konkurrere igjen når det ikke havner på google.......
Og ja, jeg har AR15 og diverse annet til forskjellige skytegrener..
 
S

Sportsskytter

Guest
Er helt lovlig. Så lenge du er registert i skytter klubb som driver praktisk skyting.
men er forholdvis ganske dyre rifler... i første øyekast kan den se ut som M16/M14 eller du kan bygge den så den blir ganske lik ;) men det koster ... hehe

M14 likner ikke på M16 (eller AR-15) og har lite til felles med hverandre bortsett fra at begge er automatrifler og brukt av det Amerikanske forsvaret (M16 avløste M14).

AR-15 rifler er utvendig nesten helt lik M16 siden de er halvauto-versjoner av M16. Egentlig het M16 opprinnelig AR-15 og fikk navnet M16 da det amerikanske forsvaret valgte å ta i bruk rifla 1964. Etter dette er betegnelsen M16 brukt på varianter beregnet til millitære og AR-15 brukt på varianter til sivile og politi. Det finnes AR-15 rifler beregnet for salg til politi som er helautomatiske men siden alle vestlige land untatt Sveits har strenge forbud mot at privatpersoner kan eie helautomatiske våpen har de aller fleste AR-15 rifler vesentlig forskjellig oppbyggning innvendig fra M16 slik at de er vanskelige å bygge om til helauto. AR-15 rifler som utvendig har samme konfigurasjon/utseende som den klassiske M16 med fast bærehåndtak med jernsikter og rundt plastframsjefte er vanlig, leveres av mange produsenter og er blandt de rimeligste modellene. Men for tiden er det mest poppulært med match-modeller med flat topp for montering av valgfrie sikter beregnet til konkurranseskyting i semiauto open divisjonen innen praktisk skyting. Også moderne M16 varianter til militært bruk har i dag ofte flat topp for montering av optiske sikter slik som HK416 rifla med Aimpoint sikte som det Norske Forsvaret nylig kjøpte. Bushmaster V-match AR-15 rifla som antagelig er den mest solgte for tiden koster 11 000kr og det er ikke veldig dyrt for en rifle. Selv om oppbyggning til en bra Open division praktisk rifle kan fort komme opp i 20 000 - 40 000 så er det mulig å få en fungerende AR-15 rifle ved å slenge på under 1000kr ekstra til sikter.

I Norge kan man kun kjøpe skytevåpen ettet innvilget søknad fra politet og man får kun tillatelse til å kjøpe halvautomatiske riflemoddeler som er spesifikt godkjent av politidirektoratet og for tiden er det vel ca 5 AR-15 modeller som er godkjent, men alle AR-15 modeller og andre halvautorifler som er laget for det sivile markedet i USA/Cannada/Vest-Europa vil bli godkjent dersom de sendes til godkjenning hos POD (koster kr8000,-). For å få tillatelse til å kjøpe og inneha halvautomatiske rifler som ikke er lovlige til jakt ("millitært" utseende) må man være aktiv medlem av NFPS/IPSC (praktisk skyting) eller NROF (for befal i Forsvaret).
 
Topp