Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det lurt å lenke til Nettavisen?

Stoppet

Banned
Ser at Nettavisen tar betaling for artikler som er eldre enn ett år og har sperret tilgang. Kan dette oppfattes som en død lenke kanskje? Eksempel.
 

Ole Avranden

utvandret
Jeg vil stille spørsmålet litt annerledes. "Vil du sende brukerne dine til den siden?"
På det ville jeg svart "nei", og så ville spørsmålet ditt vært irrelevant.
- Men, det er min mening.


For å svare på spørsmålet ditt: Det kommer an på hvordan Nettavisen har løst det teknisk. Hvis de gir Googlebot tilgang ut fra "første klikk gratis"-regelen, så regnes det ikke som en død lenke. Men er det løst slik at Googlebot møter den betalingsmuren, så blir det nok ansett som død lenke/ikke relatert innhold aka spam.
 

Stoppet

Banned
Jeg vil stille spørsmålet litt annerledes. "Vil du sende brukerne dine til den siden?"

Egentlig litt av poenget. Nei jeg ville ikke det. Men siden den blir sperret etter et år, så det er nok mange som vil lide under dette hvis de ikke vet om det.
 

zapotek

Medlem
Hva ville du gjort hvis ingen søkemotorer eksisterte? Ville du lenket til en artikkel det måtte betales for å lese?

Forresten, er dette noe nytt Nettavisen har begynt med?
 

Stoppet

Banned
Forresten, er dette noe nytt Nettavisen har begynt med?

Har lest Nettavien i "evigheter" og det er første gang jeg har møtt på dette.
Muligens jeg bare er en hund ette nye nyheter :)
 

T SL

Active Member
Det vil ikke være en død link -- men du kan spørre deg hva nytteverdien av å sende dine lesere dit er ... Dersom vi ser bort i fra SEO for et øyeblikk, vil det være bedre for en bruker å havne der, eller vil det være mer nyttgi med en åpen artikkel hos VG eller Dagbladet? Dersom det er bak en betalingsmur, ville jeg skrevet det eksplisitt i teksten, og evt. lenket til et alternativ for vanlig dødelige.
 

hansson

Langveisfarende
> Ville du lenket til en artikkel det måtte betales for å lese?​

Det er vel ganske vanlig at man lenker som før, men merker lenka med (betalingsmur) eller noe sånt. Problem løst. Det blir som å merke lenker til 30 MB tunge PDF-er med (PDF).

Finnes kanskje en plugin som kan sette utløpsdato på lenker?
 

zapotek

Medlem
For å svare på spørsmålet ditt: Det kommer an på hvordan Nettavisen har løst det teknisk. Hvis de gir Googlebot tilgang ut fra "første klikk gratis"-regelen, så regnes det ikke som en død lenke. Men er det løst slik at Googlebot møter den betalingsmuren, så blir det nok ansett som død lenke/ikke relatert innhold aka spam.

Men kan en slik løsning på noe vis gå inn under "første klikk gratis-regelen?"

"First Click Free is designed to protect your content while allowing you to include it Google's search index. To implement First Click Free, you must allow all users who find your page through Google search to see the full text of the document that the user found in Google's search results and that Google's crawler found on the web without requiring them to register or subscribe to see that content. The user's first click to your content is free and does not require logging in. You may, however, block the user with a login or payment or registration request when he tries to click away from that page to another section of your content site.

Guidelines
Webmasters wishing to implement First Click Free should follow these guidelines:
  • All users who click a Google search result to arrive at your site should be allowed to see the full text of the content they're trying to access.
  • The page displayed to all users who visit from Google must be identical to the content that is shown to Googlebot.
  • If a user clicks to a multi-page article, the user must be able to view the entire article. To allow this, you could display all of the content on a single page—you would need to do this for both Googlebot and for users. Alternately, you could use cookies to make sure that a user can visit each page of a multi-page article before being asked for registration or payment.
"
http://googlewebmastercentral.blogspot.no/2008/10/first-click-free-for-web-search.html

Oppdatering 2015, endret fra 5 til 3 artikler som kan leses fritt: http://googlewebmastercentral.blogspot.no/2015/09/first-click-free-update.html
 

zapotek

Medlem
Snublet borti en gammel nettavisenartikkel når jeg Googlet i morges, og ble møtte av denne betalingsmuren. Den rangerte likevel brukbart (sjekket også den cachede versjonen på Google, så det er tydelig at Googlebot har vært innom siden de innførte dette).

Hvor brukervennlig er egentlig dette? Må forøvrig bli en bouncerate uten like.
 
Topp