Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det moms på depositum?

Kort spørsmål; er det moms på depositum?

Jeg vet det er moms på husleie, og at dette motregnes kontinuerlig i momsregnskapet, men hvordan er det med depositum? Jeg tenker at hvis jeg innbetaler 20 000 + mva i depositum, så er det 5 000,- i mva. Hvordan forholder man seg til det regnskapsmessig? Skal det trekkes fra (som alt annet), hvis tilfelle, hvordan blir det da når depositumet frigis igjen? Hva skjer da?

Litt rotete forklart kanskje, men regner med dere skjønner tegninga :)

Mvh Dan
 

Steve Cash

Medlem
Nei, det er ikke merverdiavgift (mva/moms) på depositum fordi det ikke er en inntekt. Det er derimot en langsiktig gjeldspost for utleier og en langsiktig fordring for leietaker. Hvis leieforholdet er ment å vare mindre enn ett år blir det kortsiktig post. Depositum påvirker ikke årsresultatet.

Forøvrig er det i utgangspunktet ikke mva på husleie heller, men utleier kan registrere seg frivillig så lenge leietaker, og de han eventuelt fremleier til, driver merverdiavgiftspliktig virksomhet i lokalet. Slik er det i alle fall i Norge, danske regler kan jeg ikke.
 
Ok. Så kort sagt; depositum er uten merverdiavgift - husleie er med merverdiavgift. Got it!

(Både utleier og leier(e) driver merverdiavgiftspliktig virksomhet(er) i lokalene)

Jeg bor i Norge nå :)

Mvh Dan
 
Topp