Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det vanskelig å "flytte" en Wordpress-side på eget domene?

Det vil si, jeg har pr i dag installert Wordpress på eget domene, "www.danhansen.net", men kunne tenkt meg å "flytte" det til "blogg.danhansen.net" og heller bruke selve domenet "www.danhansen.net" til noe annet. Er dette vanskelig? Hvis ikke, hvordan gjør jeg det? Og hvordan blir det med alle de som da lenker inn på sidene? Blir det bare rot?

Mvh Dan
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
1. opprett et subdomene.
2. pek subdomenet til mappen instalasjonen ligger i dag (hvis rootmappa på danhansen, pek det dit).
3. Forandre tabellene "home" og "site" i databasen til det nye domenet.
4. forandre innstillingene i wordpress...

Done deal.
 
Alle tiders! Da lønner jeg meg vel på å opprette en egen katalog under "danhansen.net som heter "danhansen.net/blogg" først, og så flytte alt sammen over dit? Sånn for ordens skyld mener jeg. Tar visst vinter og vår før subdomener blir aktivert hos one.com ...
 

zapotek

Medlem
Tar visst vinter og vår før subdomener blir aktivert hos one.com ...

Feil, på One.com lager du ganske enkelt en mappe. Vips så fungerer denne som et subdomene. Ingenting som skal aktiveres. Bare pass på at alle linker peker til subdomenet og ikke katalogen.

F.eks. om du lager mappen dan.no/blogg/, så passer du på så linkene peker til blogg.dan.no.
 
Ok

Kan jo heldigvis flytte og teste alt sammen før jeg sletter det som ligger på rot da. Men hvordan blir det med eksterne lenker? Får de feilmelding? Og hva med google analytics? Må jeg endre alle innstillinger der også?
 
Har nå flyttet alle filer og kataloger fra "www.danhansen.net" til en katalog som heter "www.danhansen.net/blogg". Dette kommer da opp i adressefeltet som "blogg.danhansen.net" som ønsket.

Det jeg opplever nå, er at samtlige bilder ikke fungerer lenger, da alle bildeadressene fortsatt peker til "www.danhansen.net" (til upload-katalogen). Noen enkel måte å fikse dette på? Eller blir det ren og skjær hardkoding som må til?

Mvh Dan
 

picxx

Well-Known Member
Det jeg opplever nå, er at samtlige bilder ikke fungerer lenger, da alle bildeadressene fortsatt peker til "www.danhansen.net" (til upload-katalogen). Noen enkel måte å fikse dette på? Eller blir det ren og skjær hardkoding som må til?

Mvh Dan

Du må forandre domenet i tabellene home og site i databasen din.
 

picxx

Well-Known Member
Takker for det. Hvor gjør jeg det da?

Nå kan jeg heller ikke logge inn i admin-delen, har det noen sammenheng?

Mvh Dan

1. forsøk phpadmin
2. trolig
 
1. forsøk phpadmin
2. trolig

Har jeg gjort. I tabellen "wp_options" finner jeg: "siteurl" og "home", og begge står oppført med "blogg.danhansen.net".

Alle bildeadressene henviser fortsatt til "www.danhansen.net/wp-content/uploads/", mens et nytt bilde jeg lastet opp fikk henvisning til adressen "blogg.danhansen.net/wp-content/uploads/".

Ser ut til litt hardkoding kanskje er løsningen her med mindre noen gode ideer dukker opp.

Kommer imidlertid inn på admin igjen, en kjapp F5 ordnet den biten (pinlig).

Mvh Dan
 

picxx

Well-Known Member
du må også , selvsagt, forandre url i innstillingene på bloggen din...
 
Topp