Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er dette smart eller ulovlig?

Nordino

Medlem
Som jeg nevnte i en annen tråd her inne så har jeg akkurat startet en ny bedrift (en supporterklubb). Virksomheten går ut på å selge medlemspakker med supportereffekter, magasiner og diverse fremforhandlede rabatter hos andre butikker.

Slik jeg har forstått det så får man ikke igjen MVA på kostnader før man registrerer seg som MVA-pliktig etter at man når en omsetning på 50.000 kr.

Ville det ikke da vært smart å ta en "pre-order" på medlemskap (med kontigent uten MVA) frem til MVA-grensen er nådd, og så kjøpe inn det jeg trenger til bedriften (PC, supportereffekter etc), slik at jeg får igjen MVA på kostnadene?

Er dette lovlig?
 

Nordino

Medlem
Det behøver du ikke. Det er faktisk slik at du kan få igjen MVA for hele året før du blir MVA-pliktig, ...

Fant noe info om dette på Bedin sine sider. Der står det at man får tilbake MVA så sant at varene fortsatt finnes i bedriften når man søker om tilbakegående avgiftsoppgjør.

Det vil si at hvis jeg kjøper inn en PC til bedriften, så vil jeg få MVA tilbake på den. Men om jeg kjøper inn ting for videresalg, så får jeg ingenting igjen.
 
Sist redigert av en moderator:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det du også kan gjør er å få en kamerat til å sende deg en faktura på 50k.
Så fakturerer du ham tilbake etterpå.

Men hvis du forventer 50k i omsetning så er skattekontoret ikke så vanskelig med å momsregistrere deg (min erfaring, forskjellig fra plass til plass såklart).
 
K

Kontoristen

Guest
Gjør det enklest på denne måten.
Fakturer en kunde (f.eks mora di), send inn registreringa for mva, krediter faktura når du er blitt mva registrert.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Gjør det enklest på denne måten.
Fakturer en kunde (f.eks mora di), send inn registreringa for mva, krediter faktura når du er blitt mva registrert.

Fakturere en kunde som reellt sett ikke er en kunde, og som ikke kjøper noe som helst annet enn luft, kalles vel... hvitvasking..?!
 
K

Kontoristen

Guest
Fakturere en kunde som reellt sett ikke er en kunde, og som ikke kjøper noe som helst annet enn luft, kalles vel... hvitvasking..?!

Pengene må vel være svarte hvis det skal kalles for hvitvasking?
Hvitvasking er jo å forvandle kriminelle penger (svartpenger) til lovlige penger.
 

picxx

Well-Known Member
Pengene må vel være svarte hvis det skal kalles for hvitvasking?
Hvitvasking er jo å forvandle kriminelle penger (svartpenger) til lovlige penger.

Man kan vel heller kalle det underslag om man svindler norske skattebetalere for 11500 kroner da?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Pengene må vel være svarte hvis det skal kalles for hvitvasking?
Hvitvasking er jo å forvandle kriminelle penger (svartpenger) til lovlige penger.

Hvis du får tilbake MVA du ikke skulle hatt på grunn av en teknisk omgåelse av regelverket, slik du skisserer, så er jo det "hvitvasking" av uberettiget MVA. MVAen du får tilbake er derfor svart, og gjennom en fakturering som ikke er reell får du altså hvitvasket MVAen. Det er hvitvasking.

Personlig skjønner jeg ikke hva problemet er. Du kan jo søke om forhåndsgodkjenning for MVA, noe alle får bare de vil og virksomheten utvilsomt når over 50k i omsetning det neste året.
 

Kassimaja

Geocacher
Når fakturaen blir kreditert i etterhånd får du ikke noe MVA tilbake. Du lurer fylkesskattekontoret, men så lenge du får opp omsetningen reagerer sikker ikke de noe særlig... eller?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis du får tilbake MVA du ikke skulle hatt på grunn av en teknisk omgåelse av regelverket, slik du skisserer...

MVA går til staten (gjenta 3 ganger med monoton stemme).

Hvis han sender faktura på 50k til julenissen, sender det inn som grunnlag for å bli momsregistrert, krediterer så julenissen igjen, så får han ingen mva tilbake noen plass. Han fakturerer deretter (fra faktura 2 av) inkl. mva.

MVA går til staten (gjenta 3 ganger med monoton stemme).

Alternativet, hvor han ikke gjør det, så betyr det x-antall faktura uten MVA, så fra faktura X av inkl. mva. Det er altså bare mer arbeid og passe på.
Den gangen jeg startet var min første faktura på 80.000 - jeg fikk beregne MVA fra første krone etter å ha snakket med skattekontoret... var mye fram og tilbake - alt arbeid for staten.
 

peterandrej

pensjonert moderator
MVA går til staten (gjenta 3 ganger med monoton stemme).

Ja, det er det som er poenget. Han må opp til 50k-grensen for å få "tilbake" MVA han har lagt ut for kjøp av utstyr, etc. Og for å komme dit så "hvitvasker" han en faktura som ikke er reell.

Man kan si at han på denne måten "stjeler" penger fra staten.

For de fleste er jo ikke dette noe problem, da man jo vanligvis tar inn langt mer MVA enn man legger ut. Men har man en omsetning på 30k i året og bare driver på hobbybasis egentlig, så er det jo en kjempefordel å ha 50k i "omsetning" for å kunne kjøpe inn utstyr "uten" MVA.
 

Nordino

Medlem
Takker for tips. Tror dog ikke jeg vil ta sjansen på noe sånt siden jeg er helt fersk med å drive en bedrift og helst ikke vil ha noe trøbbel.

Jeg vil ikke registrere meg i MVA-registeret allerede nå fordi jeg vil kunne fakturere mine (privat)kunder billigere inntil grensa er nådd. Det gjør oss mer kompetetive.

Så denne preorder-planen min er lovlig?
 

Christian

Medlem
Så lenge han i løpet av året omsetter for over 50k så har det jo ikke noe si. Faktisk så blir det mer cash til staten, da man begynner å betale mva fra første krone.

Nordino: En ting du glemmer (sett at du selger til privatmarkedet) er at du kan dytte opp prisen 25 prosent de første 50k du omsetter.
 
Topp