Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er møtegodtgjørelse det samme som lønn?

Jeg har min første periode som folkevalgt. Utenom det jobber jeg som ekstrahjelp i butikk. Samt litt rundt om kring ved behov. Jeg går på dagpenger. Og før jul fikk jeg innkalling til møte med Nav. De sier at møtegodtgjørelse er det samme som lønn. Så jeg må føre opp alle møter på meldekort, slik at de kan trekke meg. Til det svarer jeg at men om jeg må gå fra jobb, har jeg rett til å få tapt arbeidsfortjeneste dekket. I tillegg til møtegodtgjørelse. Og man har vel ikke lov til å betale lønn for samme jobb to ganger? Da blir saksbehandler litt i tvil. Og gir meg beskjed om at jeg blir oppringt litt senere.

Det blir jeg, og da blir jeg informert om at alle politiske verv møter osv er å se på som betalt arbeid i forhold til folketrygdloven. Jeg prøver da og si at det er mange ting man må stille på som man ikke får godgjørelse for. Det faller for døve ører for folketrygdloven sier det og da er det jo slik må vite.

Og her kommer det som er litt morsomt. Jeg krysser altså av for for 3 timer i kommunestyre. Så sender jeg skjema til kommunen der de 3 timene er ført opp. Så får jeg de utbetalt når kommunen betaler ut lønn til sine ansatte.
Når jeg spør Nav, hva et to timers møte tilsvarer i trekk klarer de ikke finne det ut. Enda mer stresset blir de når jeg sier at dagpengesatsen er beregnet på bakrgunn av en 80 prosent stilling.

Daniel
 

HanneSol

Member
Det stemmer nok at du skal trekkes for møter, ja. Møtegodtgjørelsen regnes som vanlig inntekt på den måten at man trekkes i skatt som for lønnsinntekt.
Hvis du søker om dekning av tapt arbeidsinntekt i tillegg, gjør vel det bare at du får mer igjen for timene du bruker på møtet, uten at du skal føre (og blir trukket for) fler timer. Litt sært, men det er nok ikke mulig å lage et perfekt system uten at man omtrent har en nav-ansatt pr bruker.
 

Mats1

Medlem
Jeg har vært folkevalgt som bystyrerepresentant i Stavanger og fylkestingsrepresentant i Rogaland en stund og her er praksisen helt lik for begge deler - det gis et fast møtehonorar enten pr. møte eller et totalbeløp som fordeles over hele året. Dette er skattemessig å regne som lønn - MEN det er ikke en lønn, det er et honorar. Det betyr at det åpnes samtidig for refusjon av tapt arbeidsfortjeneste, da er det slik at min arbeidsgiver signerer på et skjema som en bekreftelse på at de har trukket meg i lønn for møtene som jeg søker refusjon for. Eksempel på slikt skjema er vedlagt.
 

Vedlegg

  • EKSEMPEL_RefusjonAvTaptArbeidsfortjeneste.pdf
    145,4 KB · Sett: 6
Topp