Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Etablere aksjeselskap i annet land?

RusselSim

Medlem
En kompis av meg på jobben hevder at hvis man etablerer et AS i England så betaler man mindre skatt, stemmer dette? Timeslønna mi er fortiden 150kr, med vanlig skatt, er det noen måter å få ned skatteandelen på? Har brukt frikort før man da jobba jeg kun sommerjobb.
 

zapotek

Medlem
Timelønn? Så du er ansatt og ønsker å få ned skatten ved å registere et NUF? Glem hele greia for dette tror jeg du har misforstått.

Du må isåfall slutte som arbeidstager og starte ditt eget firma og heller fakturere din nåværende for arbeidet du gjør. Så må du føre regnskap for NUF'et ditt (les AS i England), ansette deg selv i NUF'et og ta ut lønn og utbytte. Lønna skal staten i tillegg ha arbeidsgiveravgift (din gamle arbeidsgiver slipper da å betale dette) av. Hvordan du kommer ut skattemessig skal jeg ikke svare på her og nå, da jeg kjenner for få parametre etter det lille du skrev.
 

RusselSim

Medlem
Stemmer det ja, men hva hvis jeg bruker frikort for de første 40K?

Noen som vet?

Lurte også på hvor mye skatt jeg skal betale hvis jeg kun jobber halve året og ikke hele. Ifølge en kollega på jobben så må de som jobber halve året kun betale 20% imens de som jobber hele året vanligvis må betale 36% med en inntekt på 30 000-34 000 i måneden. Tjener man over 35K i måneden blir det mere skatt.
 

Msites Ltd

Livsnyter
De eneste som kan svare på skatten din er skatteetaten da det er så mange andre paramatre som må regnes inn. Formue, gjeld, og alt annet av ting som kan påvirke din skatt!
Slik jeg forstår deg vil du forsøke å komme unna noen få skattekroner som en vanlig arbeider - det tror jeg du bare skal glemme! Det er en del ting forbundet med å ha selskaper også! Kostnader og andre formelle ting som du kanskje må kjøpe deg hjelp til siden du ikke kan det selv.
 

hansson

Langveisfarende
Frikort gjelder bare for lønnsarbeidere. Og selv de må skatte fra første krone hvis de går over frikortgrensa. Skulle jo tatt seg ut hvis alle fikk frikort + minstefradrag = 110 000 kroner skattefri lønn...

Næringsdrivende skatter fra første krone i overskudd, og får null minstefradrag. Og ja, vi betaler noen prosent mer skatt enn lønnstakere. Urettferdig og verdt en aksjon for å få endret.
 

RusselSim

Medlem
De eneste som kan svare på skatten din er skatteetaten da det er så mange andre paramatre som må regnes inn. Formue, gjeld, og alt annet av ting som kan påvirke din skatt!
Slik jeg forstår deg vil du forsøke å komme unna noen få skattekroner som en vanlig arbeider - det tror jeg du bare skal glemme! Det er en del ting forbundet med å ha selskaper også! Kostnader og andre formelle ting som du kanskje må kjøpe deg hjelp til siden du ikke kan det selv.

Har verken gjeld eller formue. Hvis man reduserer skatten fra 20% til 10% så tjener man en del.
 

Ståle

Medlem
I Norge har vi et progressivt skattesystem, som gjør at skatteprosenten blir høyere desto mer man tjener. Dermed er det naturlig at en som kun jobber 6 måneder betaler mindre skatt enn hva en som jobber 12 måneder gjør.

Så, hvis du ønsker å snike deg unna skatten så finnes det en veldig enkel metode, ikke tjen penger...

Edit: Ser jeg har skrevet 1.000 innlegg her nå. Det må feires med noe kaldt å drikke i varmen! :cool:
 

hansson

Langveisfarende
Du skal ha en ganske høy omsetning før det er noe vits i å etablere et NUF (eller eventuelt et AS). NUF krever mer kompleks regnskapsførsel og du trenger sannsynligvis en regnskapsfører (som f.eks. koster fra 6-10.000 pr. år.). Dessuten er det ikke gratis å opprette NUFet, det koster ca. 5000 pluss mva, og så et par tusen i året etter det.

Hvis du tar 150 kroner kommer det sannsynligvis neppe til å lønne seg å være næringsdrivende i det hele tatt, med mindre du har full jobb hele året, ikke tar ferier, og optimaliserer utgiftene du fører for å redusere skatten. Med 150 kroner timen kommer du nok ikke opp i høy nok omsetning til at det er noe vits å opprette et NUF for å slippe noen prosenter skatt. NUF har som AS 28% skatt på overskuddet, og deretter 28% skatt på penger du tar ut av selskapet og overfører til din egen konto.
 

RusselSim

Medlem
I Norge har vi et progressivt skattesystem, som gjør at skatteprosenten blir høyere desto mer man tjener. Dermed er det naturlig at en som kun jobber 6 måneder betaler mindre skatt enn hva en som jobber 12 måneder gjør.

Så, hvis du ønsker å snike deg unna skatten så finnes det en veldig enkel metode, ikke tjen penger...

Edit: Ser jeg har skrevet 1.000 innlegg her nå. Det må feires med noe kaldt å drikke i varmen! :cool:

hehe du bør nok feire med en kald piils nå ja:)

Regner med å tjene 90K-100K resten av året. Sirka hvor mye skatt kommer jeg til å få da?


Du skal ha en ganske høy omsetning før det er noe vits i å etablere et NUF (eller eventuelt et AS). NUF krever mer kompleks regnskapsførsel og du trenger sannsynligvis en regnskapsfører (som f.eks. koster fra 6-10.000 pr. år.). Dessuten er det ikke gratis å opprette NUFet, det koster ca. 5000 pluss mva, og så et par tusen i året etter det.

I et engelsk AS er det ingen regnskapsplikt.
 

sta

Medlem
I et engelsk AS er det ingen regnskapsplikt.

Hvor har du det fra? Engelske aksjeselskap er regnskapspliktige, stort sett tilsvarende det norske AS'er er. Et engelsk AS uten aktivitet kan få statusen "dormacy" og der slipper du unna med å sende inn en bekreftelse nå og da, på at selskapet er uten aktivitet. Men skal du motta betaling/fakturere fra selskapet er det jo langt fra uten aktivitet og du må nok belage deg på å føre regnskap (etter engelske regler) og sende inn nødvendig dokumentasjon til engelske myndigheter.

Oppretter du et NUF blir den norske avdelingen regnskapspliktig, men du vil jo uansett ikke spare noe skatt på dette, tvært imot. Med en inntekt på 100.000kr. vil du betale mer i skatt ved å føre det gjennom et NUF enn ved å få det utbetalt som lønnsinntekt. Husk på at du først må betale 28% selskapsskatt av overskudet og siden 28% utbytteskatt nr du tar ut pengene fra firmaet.
 

hansson

Langveisfarende
Viktig å presisere at nordmenn med fast bosted i Norge blir skattekriminelle hvis de driver firma i utlandet uten å betale skatt til Norge. Mange land har det slik - at du må betale skatt der du bor for inntekt uansett hvor i verden den kommer fra. Hvis du følger litt med på initiativet til regjeringen, RusselSim, der de vil gjøre det vanskeligere for offshore-firma å lure unna penger, så skjønner du at det er helt i strid med norsk lov å tjene penger utenlands uten å oppgi det til skattemyndighetene.

For å skatte til Norge via et firma i utlandet kan du f.eks. etablere en norsk avdeling av ditt utenlandske firma (NUF). Foreslår at du leser litt om NUF på nettet for å luke ut misforståelsene dine omkring dette temaet.

Hvis du vil unngå å betale skatt til Norge og eventuelt betale lavere eller null skatt, er det bare å velge land du vil bo i, skaffe deg oppholdstillatelse, og melde flytting fra Norge.

Hvor mye du betaler i skatt på 100 000 avhenger om du får dem som lønn eller næringsinntekt, og i sistnevnte tilfelle hvor store utgifter du har i næringen. Hvis du har 70 000 i utgifter blir det ikke mye igjen som skal skattlegges... (med 39% for enkeltpersonforetak).
 

RusselSim

Medlem
Hvor mye du betaler i skatt på 100 000 avhenger om du får dem som lønn eller næringsinntekt, og i sistnevnte tilfelle hvor store utgifter du har i næringen. Hvis du har 70 000 i utgifter blir det ikke mye igjen som skal skattlegges... (med 39% for enkeltpersonforetak).

De 90-100K jeg kommer til å tjene er gjennom næringsinntekt altså verken gjennom ENK, AS etc
 

hansson

Langveisfarende
Nå er jeg litt usikker på om du tuller... eller bare er litt tungnem. Næringsinntekten din skattlegges uansett hvordan du vrir og vender på det. Hvis du ikke oppretter firma skattlegges du som om du har et enkeltpersonforetak. Hvis du oppretter firma i utlandet og ikke oppgir inntekten din til norske skattemyndigheter (hvis du bor her i Norge) er du en lovbryter.
 
Topp