Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Følge opp brudd på opphavsrett

sta

Medlem
Jeg har begynt å se meg lei på nettsteder og andre medier som stjeler tekster fra mine nettsteder. Jeg snakker ikke om sitater eller ingresser, med link vidre til meg, men rent tyveri av hele tekster. Noen plasser blir jeg kredittert som forfatter, men ingen link tilbake. Andre plasser får jeg link tilbake, men fremdeles er hele teksten stjålet og brukt, uten noen form for samtykke i forkant.

Jeg tenkte jeg skulle begynne å fakturere en fast sats for disse tilfeller av urettmessig bruk av mitt materiale, men er litt usikker på hvordan jeg bør gå frem. Tenkte å sende en faktura sammen med et brev som beskriver hvorfor jeg mener jeg har krav på betaling.

Er det noen her som gjør noe tilsvarende pr. idag og har noen tips å komme med?
 

Ståle

Medlem
Kan kanskje være greit å komme med en advarsel først, hvor du ber dem om å ta vekk teksten, hvis ikke så sender du faktura på X kroner.
 

Ståle

Medlem
Jeg har tenkt på det, men i praksis er jo skaden skjedd, så hvorfor skal jeg egentlig gi dem en advarsel?

Fordi de er vel ikke pliktig til å betale en faktura på et ukjent beløp som du sender?
 

Kassimaja

Geocacher
men de er også "pliktig" til å følge loven eller ta konsekvensen av det de gjør. Politiet gir deg ingen advarsel hvis du blir tatt i å kjøre for fort, du får boten med en gang...
 

zapotek

Medlem
Hvilke typer sider er det du mener stjeler innholdet ditt? Aviser eller sider som tar innhold fra feeds sånn som feks bloggoversikten og Mylder?
 

sta

Medlem
Hvilke typer sider er det du mener stjeler innholdet ditt? Aviser eller sider som tar innhold fra feeds sånn som feks bloggoversikten og Mylder?

Primært forhandlere og leverandører som stjeler produktomtaler og tester. Publisering av RSS feeds, utdrag av tekster, etc. mener jeg man bør aksepterer og det plager meg ikke. Det er bedrifter som stjeler tekster og bruker dem i kommersiell virksomhet jeg ønsker å slå ned på.
 

Ståle

Medlem
men de er også "pliktig" til å følge loven eller ta konsekvensen av det de gjør. Politiet gir deg ingen advarsel hvis du blir tatt i å kjøre for fort, du får boten med en gang...

Det er jo klart. Men vi som enkeltpersoner eller bedrift har ikke politimyndighet eller rettsmyndighet, så det blir nok feil å sammenligne dette.

Derfor mener jeg det er lite vits i å sende en faktura på et beløp som man finner på i farta. Da plikter man ikke å betale. Men hvis man derimot anmelder saken, og den havner i rettsystemet så kan jo utfallet være at man må betale, men det er jo en langdryg prosesss.

Det å sende faktura eller true med å sende faktura må først og fremst være et skremselsmiddel for å få vedkommende til å ta ned materialet. Eller?

Eventuelt så kan man jo komme med andre forslag, som at ved bruke av artikkel eller produktomtale/bilde så skal det betales en viss sum, eller linkes til opphavet etc.
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Den riktige veien og gå er vel faktisk til politiet og anmelde disse som stjeler innhold. De har gjort brudd på norsk lov, du er oppmerksom på det, og da er det faktisk også din plikt og informere politiet om det.

Jeg vet ikke om politiet orker og prioritere slike saker noe særlig, men jeg har jo mine tvil. Allikevel er vel det også den eneste måten du lovlig kan kreve kroner for artiklene de har stjålet fra deg.
 

Knut

Medlem
Fordi de er vel ikke pliktig til å betale en faktura på et ukjent beløp som du sender?

Feil. Ingen er pliktige til å betale en faktura. man blir først pliktig dersom man blir pålagt av en rettslig instans til å betale. D.v.s at satt litt kanten så kan man vente til å betale en faktura helt til man får en dom mot seg i høyesterett.
man er ikke engang pliktig til å betale en strømregning eller telefonregning. Men følgende av å la være være en man pliktig til å godta :)
 

Ståle

Medlem
Feil. Ingen er pliktige til å betale en faktura. man blir først pliktig dersom man blir pålagt av en rettslig instans til å betale. D.v.s at satt litt kanten så kan man vente til å betale en faktura helt til man får en dom mot seg i høyesterett.
man er ikke engang pliktig til å betale en strømregning eller telefonregning. Men følgende av å la være være en man pliktig til å godta :)

Hø? Var det ikke det jeg sa...?
 

Santo

Active Member
Etter å ha lest litt i denne tråden er jeg usikker på om du ønsker å tjene noen ekstra kroner på at de har brukt innholdet ditt, eller om du ønsker at de skal fjerne det "lånte" materialet?, eventuelt gi deg en kompensasjon i form av linker, kreditering, etc.?
 

picxx

Well-Known Member
Etter å ha lest litt i denne tråden er jeg usikker på om du ønsker å tjene noen ekstra kroner på at de har brukt innholdet ditt, eller om du ønsker at de skal fjerne det "lånte" materialet?, eventuelt gi deg en kompensasjon i form av linker, kreditering, etc.?

Når det er snakk om firma som bruker materialet i kommersielt øyemed vil jeg tro det er snakk om kompensasjon, da "skaden" allerede har skjedd og firmaet alt har tjent penger på "lånt" materiale.
 
Topp