Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Føre lønninger til ikke ansatte uten firma

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Med tanke på gjennomføring og regnskapsføring i et ENK, hvordan er den beste måten å betale privatpersoner penger? Dette er da privatpersoner som ikke har egne foretak.

Det er snakk om 1 privatperson for øyeblikket, men det kan bli opp til 3 utover året. Betalingene vil ligge fra 10 000 til 30 000 i året.

Hvordan kan dette gjennomføres mest mulig smertefritt?
 
Så lenge du holder deg under 30.000 i året i brutto lønn til dine oppdragstakere totalt, så trenger du bare å vite % trekket til hver av de, og trekke fra skatten når du betaler ut lønna. Deretter bruker du "Betalingskort for forskuddstrekk, private arbeidsgivere" som du får rundt omkring (postkontor, likningskontoret, banken). Dette fyller du ut og leverer innen 15.januar året etter samtidig som du betaler inn det du har forskuddstrukket.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det kommer nok til å gå over 30 000 totalt i løpet av året, så hva slags løsninger har jeg da? Det kommer nok ikke til å gå over 30 000 per person (og det er 3 personer maks)
 
Hvis du klikker på linken jeg ga deg i innlegget mitt kommer du til en side hvor det står detaljert alt du må gjøre med eksempler og gode greier.
 

sta

Medlem
Så lenge du holder deg under 30.000 i året i brutto lønn til dine oppdragstakere totalt, så trenger du bare å vite % trekket til hver av de, og trekke fra skatten når du betaler ut lønna. Deretter bruker du "Betalingskort for forskuddstrekk, private arbeidsgivere" som du får rundt omkring (postkontor, likningskontoret, banken). Dette fyller du ut og leverer innen 15.januar året etter samtidig som du betaler inn det du har forskuddstrukket.

Jeg går ut fra at Kenneth vil betale sine "ansatte" via firmaet sitt, og da kan ovennevnte ordning ikke benyttes. Den gjelder bare i tilfeller der en privatperson ansetter en annen privatperson.

Jeg vil tro at det enkleste er å "ansette" personen som frilanser. Du må trekke skatt og betale arbeidsgiveravgift, men du slipper å tenke på feriepenger og yerkesskadeforsikring.

Det er egentlig ikke så veldig mye styr. Du må sende inn et skjema hver andre måned, gjøres greit via AltInn, og betale inn forskuddstrekket og arbeidsgiveravgiften. Du må i tillegg sørge for å ha en egen konto for skattetrekk, men det er vel gratis i de fleste banker. Du må også huske på å sende den ansatte en lønnsslipp etter hver utbetaling og årsoppgave etter året er omme.

Jeg bruker selv Hogia Lønn til å holde styr på mine frilansere og deres skattetrekk/utbetalinger. Programmet gjør det meste av jobben og kommer med alle tallene jeg trenger for å fylde ut skjemaene på AltInn. Jeg har vel totalt en rundt 15 aktive frilansere jeg benytter, og jeg tipper jeg bruker mindre enn to timer i måneden på å administrere lønnsutbetalinger, med andre ord ingen stor jobb.
 
Vil ikke svaret på spørsmålet hans om "mest mulig smertefritt" være å ansette de som privatperson, og ikke ta det gjennom firmaet sitt da?
 

sta

Medlem
Vil ikke svaret på spørsmålet hans om "mest mulig smertefritt" være å ansette de som privatperson, og ikke ta det gjennom firmaet sitt da?

Vel, det kan man kanskje si, men jeg ser to svært viktige grunner til ikke å gjøre det:

(1) Han kan ikke trekke fra lønnen på regnskapet, dvs. det blir unødvendig dyrt.

(2) Jeg tviler på at likningsmyndighetene er spesielt begeistret for at man opptrer som privat arbeidsgiver og får utført arbeide som benyttes i egen næringsvirksomhet. Uten at jeg skal være alt for bastant, så tror jeg rett og slett ikke dette er lov.
 

sta

Medlem
men hva definerer dem som frilans, siden jeg slipper feriepenger og forsikringer på dem?

Jeg husker ikke helt hva definisjonen er, men jeg tror du finner mer info om dette på Bedin. Faktorer som må være gjeldende for at en person skal anses som frilanser er bl.a.:

- Må primært jobbe fra eget kontor/hjemmefra, du skal altså ikke stille kontorplass til rådighet.

- Personen bestemmer selv arbeidstid.

- Arbeidet som utføres er primært oppdragsbasert, dvs. det er ikke snakk om et fast antall timer i uken.

Ovennevnte er tatt fra hukommelsen, så ikke ta det for 100% god fisk.
 
Topp