Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Føre vederlagsfri overføring av aksjer i regnskap?

susva

New Member
Hei

I fjor ble noen aksjer i firma X overført til mitt AS. Dette er blitt registrert i aksjeoppgaven i år. I aksjeregisteroppgaven ble overføringen registrert som "Overføring med skattemessig kontinuitet". Firma X har eksistert på papiret i noen år, men er fortsatt i oppstartfasen og aksjene har egentlig ingen/veldig lav verdi foreløpig. Årsaken for overføringen er at jeg gjorde en del gratis arbeid på fritiden for firma X i fjor, så jeg fikk aksjene delvis som belønning og delvis som motivasjon for videre innsats.

Hvis aksjene hadde vært kjøpt på normal måte, så tror jeg kjøpet skulle vært ført som K1920/D1350. Men i denne situasjonen så fikk altså selskapet aksjene gratis, eller eventuelt som inntekt eller lignende. Er det en annen konto som er naturlig å kreditere i denne sammenhengen? Eller er det ikke nødvendig å før dette inn i regnskapet i det hele tatt?
 

Steve Cash

Medlem
Akkurat dette tilfellet har jeg ikke vært borti i praksis, men det er jo slik at aksjer skal føres opp til kostpris når en skaffer dem. Men hvis er kostprisen 0, kan jeg ikke se annet enn at en ikke fører dem opp.

Men så blir det vanskeligere, for du har (muligens) arbeidet for disse aksjene, og da skulle du ha sendt en faktura eller fått lønn, og så kunne du ha tatt aksjene som oppgjør. Men så gjorde du (eller var det selskapet ditt) antakelig arbeidet for AS X, men aksjene ble solgt for kr 0 av eieren, dette går ikke helt opp uansett hvordan en snur på det.

Vel, hvis verdien reelt sett ser lik 0, så fikk du kanskje ingen skattepliktig fordel. Har aksjene en verdi kommer en ikke unna dette uten fakturering og mellomregning, også mellom AS X og eieren hvis en skal gjøre det riktig.
 

susva

New Member
Takk for svar. Mistenkte at det var noe som skurret og har tidligere spurt AS X om det er noe spesielt som bør gjøres eller føres, men de mente at jeg ikke trengte å tenke på det. Totalverdien ifølge aksjeoppgaven var et titalls kroner, så ikke helt null, men regner med det er lite nok til at det ikke skaper noen store problemer om jeg ikke fører noe.
 
Topp