Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Føring av lønn ENK?

SolidHost

Medlem
Vel, nå sitter jeg her med det jeg trodde skulle være verdens minste og enkleste regnskap for et par prosjekter jeg har hatt på si, men jeg har selvfølgelig klart å støte på et problem: I løpet av året har jeg tatt ut penger direkte til meg selv som "lønn", men det er vel slik at når man har et ENK(konto 5000 er f. eks. ikke tilgjengelig i kontoplanen jeg har valgt for selvst. næringsdrivende), så er lønna det du sitter igjen med som overskudd gjennom hele året. Hvordan fører man evt dette? Jeg har i tillegg satt av og betalt skatt for dette. Hvor skal dette evt. føres opp?
 
Sist redigert:

SolidHost

Medlem
Vel, hva kaller man og hvordan fører man de pengene man betaler ut til seg selv i løpet av året? Får det heller ikke helt til å stemme at dersom jeg har betalt inn skatt til skatteetaten, så skal ikke dette føres opp noe plasser? Er du helt sikker på dette?
 
Poenget er at du betaler ikke ut penger til deg selv når du har et ENK. Alt ditt ENK (som i realiteten er deg selv) får i inntekter fra andre skal føres som inntekter. Det skilles mao ikke mellom deg og ditt ENK.
Du skal ikke føre opp skatten du har betalt noen plasser, helt sikkert.

Så det betyr at så lenge du har betalt forhåndsskatten (evt mva) din så er all overskuddet ditt og kan evt brukes til f.eks private formål?
 

SolidHost

Medlem
OK....Kjenner jeg begynner å bli svimmel her... ;)
Dersom jeg f. eks. har tatt ut 100.000 fra mitt ENK i kontanter, så må jo dette føres opp en eller annen plass? Dette er jo penger det til syvende og sist vil påvirke den endelige balansen og dermed et evt. overskudd/underskudd. Man kan jo ikke bare ta ut 100.000 fra et regnskap og si at det kan jeg gjøre for dette er et ENK? Samme gjelder jo de pengene som er betalt inn som skatt. Jeg har ingen skatt registrert som forhåndsbetalt på min selvangivelse, så dermed må vel dette også oppgis en eller annen plass?
 

Tonny Kluften

Administrator
Ok, forvirringen her ligger i at du tror at ENK og du er to forskjellige enheter. Det er ikke slik. Du og ENK er samme enhet. Derfor "tar du ikke ut" noe fra ENK. Bare glem at det er noe som heter ENK, bare fyll ut næringsoppgaven.

Og nei, forhåndsbetalt skatt skal ikke føres noe sted. Likningskontoret vet allerede hvor mye du har betalt.
 
K

Kontoristen

Guest
Tonny har rett. Man har ikke lønn i et ENK, man har kun inntekter.
Når du får betaling fra google, kunde betaler faktura osv så er dette din "lønn".
 

Bjørnar

Gründer
Alle utgående faktura = inntekt. Alle inngående faktura = utgift.

Inntekt
- Utgift
= Overskudd, som du betaler skatt av
 

lpride

Medlem
OK....Kjenner jeg begynner å bli svimmel her... ;)
Dersom jeg f. eks. har tatt ut 100.000 fra mitt ENK i kontanter, så må jo dette føres opp en eller annen plass? Dette er jo penger det til syvende og sist vil påvirke den endelige balansen og dermed et evt. overskudd/underskudd. Man kan jo ikke bare ta ut 100.000 fra et regnskap og si at det kan jeg gjøre for dette er et ENK? Samme gjelder jo de pengene som er betalt inn som skatt. Jeg har ingen skatt registrert som forhåndsbetalt på min selvangivelse, så dermed må vel dette også oppgis en eller annen plass?

Dersom man har en egen bankkonto for ENKet skal man bokføre når man overføre penger til annen konto. Det er viktig at bilagene i regnskapet for kontantoverføringer stemmer med de faktiske kontantstrømmene.

Ok, forvirringen her ligger i at du tror at ENK og du er to forskjellige enheter. Det er ikke slik. Du og ENK er samme enhet. Derfor "tar du ikke ut" noe fra ENK. Bare glem at det er noe som heter ENK, bare fyll ut næringsoppgaven.
ENK og personen som driver det er to forskjellige enheter. Innehaveren av ENKet står dog fullt ansvarlig for ENKet, men det er likefult to forskjellige enheter. F eks dersom du selger PCer gjennom ENKet til privatpersoner får de jo angrerett dersom du selger over nettet. Men du har likevel full mulighet til å selge en PC som privatperson til privatperson over nettet, da vil ikke angreretten gjelde. Da skiller man mellom enhetene. Et annet eksempel er MVA: et MVA-registrert ENK får MVA tilbakebetalt, men ikke på innkjøpene som privatperson. Her skiller man mellom enhetene.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Dersom man har en egen bankkonto for ENKet skal man bokføre når man overføre penger til annen konto. Det er viktig at bilagene i regnskapet for kontantoverføringer stemmer med de faktiske kontantstrømmene.
Det står ikke noe om dette noe sted jeg vet om, vet du om noen dokumentasjon som sier dette?
ENK og personen som driver det er to forskjellige enheter. Innehaveren av ENKet står dog fullt ansvarlig for ENKet, men det er likefult to forskjellige enheter. F eks dersom du selger PCer gjennom ENKet til privatpersoner får de jo angrerett. Men du har likevel full mulighet til å selge en PC som privatperson til privatperson, da vil ikke angreretten gjelde. Da skiller man mellom enhetene. Et annet eksempel er MVA: et MVA-registrert ENK får MVA-refusjon, men ikke på innkjøpene som privatperson. Her skiller man mellom enhetene.

Jo, du har helt rett i det, men vi snakket om skatt her.
 
Topp