Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Facebook: Dele eller like?

Har en nettside med en del innhold hvor «Del på Facebook»-knappen har vært en av de detaljene som har skaffet flest brukere: Folk ønsker å dele innholdet med vennene sine og klikker på deleknappen, noe som fører til at det bare er direkte treff og Google som gir flere besøk enn Facebook.

Nå har Facebook kommet med en ny greie som går ut på at man kan klikke for at man liker en artikkel i stedet for at man klikker for å dele den. Har ikke satt meg helt inn i hvordan dette fungerer, men får inntrykk av at Facebook ønsker at denne skal erstatte Del på Facebook-knappen.

Hva bør man gjøre her? Skal jeg la brukerne fortsette å dele innholdet mitt, skal jeg gå over til å la dem like det, eller bør man gjøre begge deler?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Helst begge deler. Like-knappen krever mye "mindre" fra brukeren, som gjør at de brukes hyppig(ere) enn en deleknapp.
 

comichael

Medlem
"Liker" i denne sammenhengen er FB sin erstatning for "Bli tilhenger". Dvs at brukerne som klikker her kan få innlegg fra din vegg inn i sin nyhetsfeed, hvis feed-algoritmen ønsker det. Ikke til å blande med "liker" på et vegginnlegg, som er harmløst og ikke har noen konsekvenser utenom at andre kan se at du liker innlegget.

"Bli tilhenger" var nok mye klarere for brukerne enn "Liker", men FB ble nok fristet til å gjøre denne språkendringen pga lavere terskel blant brukerne til å klikke på "Liker".

"Del", derimot, er en engangsgreie der en snippet fra din artikkel blir postet på brukeren sin vegg, med mulighet for at vennene til denne personen også får opp dette i sin feed.

|Men blir det ikke veldig «overlesse-brukeren-med-Facebook» å bruke begge deler?

Nei, det er to forskjellige ting, altså "post dette på veggen min" versus "abonner på vår FB-vegg". Men gjør det gjerne klart for brukerne dine hva som er forskjellen, ettersom Facebook selv bare lager forvirring rundt dette.
 
Enten misforstår du meg ellers misforstår jeg deg. Jeg snakker ikke om det å bli tilhenger av en facebook-side med oppdateringer. Jeg snakker om en side som ikke ligger på Facebook, en helt vanlig nettside altså. Eller nærmere bestemt ligger slike likelenker knyttet til enkeltartikler på siden. Så dersom noen klikker for at de liker det vil vennene deres få opp i feeden sin at person X liker artikkel X, men verken de eller andre begynner å abonnere på oppdateringer av den grunn. Om du ikke har sett denne rundt omkring på nettet vet jeg at du finner eksempler på det blant annet under artiklene på cracked.com og i alle blogginnleggene på eirikavvik.no. Det ser egentlig ut som en helt vanlig delelink, men i stedet for "del på facebook" står det "Jens Stoltenberg og 42 andre liker dette - lik dette" (med variasjoner avhengig av om man har venner som liker det eller ikke).
 

picxx

Well-Known Member
Enten misforstår du meg ellers misforstår jeg deg. Jeg snakker ikke om det å bli tilhenger av en facebook-side med oppdateringer. Jeg snakker om en side som ikke ligger på Facebook, en helt vanlig nettside altså. Eller nærmere bestemt ligger slike likelenker knyttet til enkeltartikler på siden. Så dersom noen klikker for at de liker det vil vennene deres få opp i feeden sin at person X liker artikkel X, men verken de eller andre begynner å abonnere på oppdateringer av den grunn. Om du ikke har sett denne rundt omkring på nettet vet jeg at du finner eksempler på det blant annet under artiklene på cracked.com og i alle blogginnleggene på eirikavvik.no. Det ser egentlig ut som en helt vanlig delelink, men i stedet for "del på facebook" står det "Jens Stoltenberg og 42 andre liker dette - lik dette" (med variasjoner avhengig av om man har venner som liker det eller ikke).

Det er en litt annerledes stylet "del på facebook knapp" olaf.
Dette er en plugin for wordpress, og du kan finne den her:
WordPress › Like « WordPress Plugins

Har egentlig ikke noe med "like" funksjonen på fbsider å gjøre.
 
Hmm... Ifølge hjelpesidene til Facebook er dette iallefall noe som tilbys av Facebook, og Facebook kaller det liking.

The most important social plugin is the Like button, which enables users to post pages from your site back to their Facebook profile with one click. You can add a Like button to any page with an iframe tag:
[...]
There are a number of options for the Like button, including the option to include the names and profile pictures of the user's friends who have also liked the page.

Så dette er mer enn bare et Wordpress-plugin, og Facebook kaller det «like». På samme hjelpeside fant jeg før HTML-koden til deleknappen, men den er ikke å finne noen steder nå (med mindre noen av dere har en link?). Begynner å bli ganske forvirra over at Facebook insisterer på å kalle alt liking.
 

picxx

Well-Known Member
Bare fb som liker å gjøre det forstyrrende for utviklere.
De har nå kalt både "dele" og "bli fan" funksjonene for "like"....smaaart trekk :D
 

comichael

Medlem
Ok, da er jeg med. Det jeg snakket om var det FB kaller "Like Box". Den het tidligere "Become a Fan" / "Bli tilhenger". Jeg forvekslet denne med "Like Button" som jeg ikke har vært klar over eksisterte.

Da tipper jeg at de vil erstatte Del-knappen med denne nye Like-knappen (den gamle finnes fortsatt her Delen | Facebook). Og ja, det blir vel litt smør på flesk å bruke begge deler.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Og ja, det blir vel litt smør på flesk å bruke begge deler.

Nei, for de har ikke samme funksjon.

Like-knapp: Klikk på den, så postes en liten tekst i din fb-feed der det står "comichael liker kul side" hvis du er logget inn i fb allerede.

Dele-knapp: Klikk på den, så videresendes brukeren til facebook hvor man poster et "innlegg" i sin fb-feed som man kan beskrive og vedlegge bilder til, osv. Men dette krever altså mer av brukeren, derfor vil du se at aktiviteten på "like-knappen" vil være høyere enn på "dele-knappen".
 

testdriver

Ha det bra..
Ja, dele-funksjonen gir mye mer eksponering.

MEN! Det er viktig å se hvor mange som faktisk bruker dette. Hvis ingen bruker det, hvorfor i huleste skal man gi Facebook masse gratisreklame og få en treg og stygg nettside?

Jeg så se.no, som Dagbladet presser loads med trafikk inn på, testet like-knapper. Det var snakk en knapp per film, også i kategoriene. Altså over 10 stk like-knapper på èn side.

Til tross for all trafikken, var det nesten ingen som benyttet seg av knappene! Nå er de fjernet.

Som alltid: Bruk statistics og overvåk hvorvidt tjenester blir brukt eller ikke. Fjern deretter overflødige tjenester. KISS gir høyere konverteringsgrad.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Jeg så se.no, som Dagbladet presser loads med trafikk inn på, testet like-knapper. Det var snakk en knapp per film, også i kategoriene. Altså over 10 stk like-knapper på èn side.

Til tross for all trafikken, var det nesten ingen som benyttet seg av knappene! Nå er de fjernet.

Du er som en paparazzi, som fjerner alle unødige elementer dagen etter bildet ble tatt!


Hva med samme knapper 6 mnd. eller 12 mnd etterpå?
har du i det hele tatt stats som viser seo trafikk?
Skuffet....skuffet....skuffet.....*du burde definitivt vurdert 30 dager.com * ;)
 

testdriver

Ha det bra..
Som regel henger jeg ikke helt med... Stats av SEO-trafikk? 30 dager.com - prosjektet til deg, Bill Gates, Jobs og Hagen?

Anyway, som paparazzi publiserer jeg usensurert versjon først, og så spør jeg leserne hva de likte/mislikte. Deretter fjerner jeg det ingen ville ha. :)
 
Har en nettside med en del innhold hvor «Del på Facebook»-knappen har vært en av de detaljene som har skaffet flest brukere: Folk ønsker å dele innholdet med vennene sine og klikker på deleknappen, noe som fører til at det bare er direkte treff og Google som gir flere besøk enn Facebook.

Nå har Facebook kommet med en ny greie som går ut på at man kan klikke for at man liker en artikkel i stedet for at man klikker for å dele den. Har ikke satt meg helt inn i hvordan dette fungerer, men får inntrykk av at Facebook ønsker at denne skal erstatte Del på Facebook-knappen.

Hva bør man gjøre her? Skal jeg la brukerne fortsette å dele innholdet mitt, skal jeg gå over til å la dem like det, eller bør man gjøre begge deler?

Enig med et par av de andre her - du bør ha begge deler.
 
Topp