Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Faktura og gebyr med mva..

Sjefskoder

Sjefskoder
God kveld godt folk :)

Sitter her og ser på en faktura jeg har fått av en "partner" og han fakturerer og et lite gebyr for fakturaen, å han krever mva for dette å..

25.- i fakturagebyr og 6,25.- i mva. totalt inkl. mva: 31,25.-

Litt kjapp hoderegning gir meg 25% av summen i mva..
Stemmer prosentsatsen på dette?

Såååå..

Fakturagebyr med eller uten mva?
Og isåfall om med mva: antall prosent av summen i Merverdiavgift?


Mvh, Sjefskoder
 

Sjefskoder

Sjefskoder
joda-joda...

Ikke noe problem for meg å betale, får jo, som du sier, trekket fra dette.
men det slo meg bare at jeg aldri har sett at han har gjort dette tidligere...

Og hva om han fakturerer til en privatperson da?
krever denne for moms, når han ikke skal det?

Så det gjelder fortsatt om han skal eller ikke skal kreve mva for dette...
 

tyr897

Medlem
Jeg ser i utgangspunktet ingen grunn til at man ikke skal ha moms på fakturagebyr. Fakturagebyret skal jo dekke den "tjenesten" som utføres ved å behandle fakturaen, med andre ord må man betale standard mva-stats også der - og 25% vil være korrekt.
 
Er det noen regler for hvor mye man kan ta i fakturagebyr da? Man tar jo mva når man selger til privatpersoner også, bare at da skal prisen som er avtalt være inkludert mva.

Purregebyr er det vel ikke lov å ta mva på tror jeg, om jeg ikke blingser for mye.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Fant forresten dette skrivet på nett å:

Salg til annen næringsdrivende:
Mellom næringsdrivende er utgangspunktet at selger ikke ensidig kan pålegge kjøper å betale fakturagebyr. I rettspraksis er det lagt til grunn at det må foreligge klare holdepunkter for at slikt gebyr kan anses avtalt. I enkelte bransjer kan det følge av sedvanerett at fakturagebyr kan kreves. Det må i så fall være generelt godtatt og fulgt innen den aktuelle bransje.

Salg fra næringsdrivende til privatperson (forbruker):
Det følger av Forbrukerkjøpsloven § 37 at ved salg til vanlig forbruker kan selgeren ikke i tillegg til kjøpesummen kreve fakturagebyr med mindre annet er avtalt. Så man må med andre ord opplyse kunden om dette før/samtidig som avtalen om kjøp inngås. Så lenge du opplyser kunden om fakturagebyret og størrelsen på det, er det mao ok å kreve det inn.
 
Fakturagebyr er inkl. mva

Purregebyr er uten mva.


Drar opp denne fra mørket. Både Aktiv Kapital og Gothia har over flere år nå krevet oss for mva på henholdsvis inkassosalær og purregebyr. Jeg har ikke sett gjennom alt av bilag enda, men jeg tror jaggu de krever oss for mva på forsinkelsesrentene også.

Aktiv Kapital ga seg med en gang (uten bruk av advokat) og refunderte feilaktig trukket mva for de 3 siste årene til oss. Gothia derimot mener fremdeles at de skal ha MVA for purregebyrene sine, så nå har jeg bedt advokaten vår om å utrede saken så får vi se hva det blir til.
 

Overlord

Medlem
Fakturagebyr er inkl. mva

Purregebyr er uten mva.

Har du noen referanser på dette, og i så fall, hvorfor? Nå har jeg heldigvis trofaste betalere, så har aldri vært noe poeng, men ser ikke hvordan dette passer inn i noe som helst lovgiving? Jeg hiver i det minste på 25% på alt jeg sender ut av huset for sikkerhetsskyld, har jo ikke noe å taoe på å ikke gjøre det :)
 
Det er vanlig å se det som en del av den tjenesten/varen du selger. Er varen/tjenesten MVA-pliktig er da fakturagebyret en del av den MVA-pliktige varen, og det skal da beregnes MVA på fakturagebyret.

Og motsatt selger du tjenester/varer som ikke er MVA-pliktige er fakturagebyret en del av virksomheten som ikke er MVA-pliktig. Det skal da ikke beregnes MVA på fakturagebyret.

Altså det kommer an på om varen/tjenesten er MVA-pliktig eller ikke. Gebyret tas da med i beregningsgrunnlaget. Kan henvise til MVA-loven § 4-2

Det er hva jeg kan huske å ha lært i min revisorutdanning...
 
Fakturagebyret er å anse som en del av beregningsgrunnlaget.. Lovbestemt purregebyr er ikke.

Ut fra det jeg leste meg til i kommentarene til den nye mva- loven samt praksis rundt omkring blir det feil å anse purregebyr som;

b) tilknytningsavgifter, gebyrer og andre beløp som påløper ved levering av varer eller tjenester

Dette punktet er ment å dekke ting som frakt, vanlig administrasjons- eller fakturagebyr etc, og ikke lovbestemt purregebyr etter inkassoforskriften og inkassoloven.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Har du noen referanser på dette, og i så fall, hvorfor? Nå har jeg heldigvis trofaste betalere, så har aldri vært noe poeng, men ser ikke hvordan dette passer inn i noe som helst lovgiving? Jeg hiver i det minste på 25% på alt jeg sender ut av huset for sikkerhetsskyld, har jo ikke noe å taoe på å ikke gjøre det :)

Nei ;)
OM du fakturerer mva på purregebyr bryter du loven , men du blir vell neppe fengslet av den grunn.
 

Stabba

Medlem
Er det riktig å føre disse inkasso og purregebyrene til konto 7791?
Altså å kreditere 2700 Leverandørgjeld med purregebyret på 35 kr og debitere 7791 ?
 
K

Kontoristen

Guest
Er det riktig å føre disse inkasso og purregebyrene til konto 7791?
Altså å kreditere 2700 Leverandørgjeld med purregebyret på 35 kr og debitere 7791 ?

Det gis skattefradrag for inkasso- og purregebyr, så etter
Norsk standard kontoplan bør dette føres på konto 7790, Annen kostnad, fradragsberettiget.

Det blir da kredit leverandørreskontonr og debet 7790.
 
Topp