Fakturere "lønn" fra ENK til AS

En tråd i 'Økonomi, regnskap og administrasjon' startet av Nojoke, 10 Mar 2020.

  1. Nojoke New Member

    Innlegg:
    4
    Hei!

    Jeg har nylig byttet regnskapsfører og trenger regla en gang til da regnskap ikke er min sterke side.

    Har tidligere tatt ut månedlig lønn av AS. Er da 100% ansatt. Ny regnskapsfører foreslår å opprette ENK og fakturere for tjenester til AS og at dette er mer lønnsomt. Samt å fordele ugifter på ENK og AS etter hva som er mest lønnsomt. Kan noen forklare meg hvordan jeg får bedre utnyttelse av pengene mine på denne måten, er det egentlig så stor forskjell? Og evt. i forhold til sykdom og pensjon, hva bør jeg passe på?

    Poenger taes i mot på rams ;)
     
  2. Tonny Kluften

    Tonny Kluften Administrator

    Innlegg:
    15.904
    Er det lov å trikse slik når man egentlig er ansatt i AS`et?
     
  3. Nojoke New Member

    Innlegg:
    4
    Det er da forutsatt at ansattforholdet avsluttes først ;)
     
  4. Selvfiks

    Selvfiks Medlem

    Innlegg:
    206
    Når du registrer ENK, så mister du også en del rettigheter og må tegne forsikring. Du har ikke like stort vern hvis du skulle ha blitt syk f. eks. Det er mulig det er noe skattemessige fordeler på måten du beskriver at din regnskapsfører har anbefalt. Jeg ville heller anbefalt deg å være ansatt og justere mellom det å ta ut utbytte og lønn.

    At man bidrar til felleskapet skal man ikke skamme seg over eller unngå. Man får mye tilbake.

    Gratis skolegang
    Helsehjelp
    M.m.
     
    Bjørnar liker dette.

Del denne siden