Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fantasipriser på .no -domener.

Nutz

Med lem
Hallays folkens,
Ser at det er noen her inne som uhemmet legger ut .no-domener for salg til "sinnssyke" priser.
Er det moralsk riktig å vanliggjøre et slikt prisnivå?
Tenker på alle de "blåste/nybegynnere" som til slutt tror at nivået er så høyt for et "godt navn".
Bør Webforumet være en arena for bondefangeri?
 

clinton4

Medlem
Jeg synes faktisk bare det er morsomt jeg. Og nå er det vel heller ikke slik at slike poster på Webforumet setter noe prisnivå for .no domener. Som det er nevnt mange ganger før her inne, så er et domene verdt det en eventuelt kjøper er villig til å betale. Vi har alle forskjellige meninger om hva det enkelte domenet er verdt, så noen ser en verdi hvor andre ikke ser noen verdi.
 

Nutz

Med lem
Jeg har selv også en hyperaktiv kritisk sans Clinton.
Kunne ikke falle for å kjøpe et parkert domene ala www.hvordan-ikke-drite-deg-loddrett-ut-på-domenekjøp-guiden.no til 70.000 ++, +fakturagebyr. :)

Det at du synes det er moro at noen driver med bondefangeri er i grunnen OK, humor kommer i mange varianter. :)

Du sier at kunstig høye priser på noe ikke er med på å dra de "normale" prisene kunstig opp?
-Vel, jeg mener motsatt. -De er faktisk med på å danne et bilde av at for eks. 1000 kroner er er varp i forhold til Kr. 29.000,-

Normalisering basert på svada er et stort "problem", bare se på hvilket forhold vi har til overskridelser av budsjetter og sluttregning på offentlige prosjekter.
Vi reagerer nesten ikke på om det blir dobbelt så dyrt som forespeilet.
Aksepterer at det skrives med gaffel, da gaffel og høy pris nå har blitt et tegn på kvalitet.

En dust med mer penger enn vett som ser høy pris på et domenenavn vil kanskje tenke GULL fremfor møkk og søppel.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hallays folkens,
Ser at det er noen her inne som uhemmet legger ut .no-domener for salg til "sinnssyke" priser.
Er det moralsk riktig å vanliggjøre et slikt prisnivå?
Tenker på alle de "blåste/nybegynnere" som til slutt tror at nivået er så høyt for et "godt navn".
Bør Webforumet være en arena for bondefangeri?

Siden du mener du har svaret på hva som er en "normal" pris for et domene synes jeg du skal informere oss andre om dette.

At det vil være prisforskjeller på domener er vel ikke noe nytt!?!

Og, det er vel ikke akkurat bondefangeri å selge domener......
 

Nutz

Med lem
Opplever ofte postene fra deg som meget kverulerende når noen påpeker moralske tvilsomme dilemmaer her inne.
-Vet det kan tenne å være notorisk motstrøms for noen, men tror egentlig ikke det om din profil.
Hva er det som driver deg når du "hele tiden" forsvarer ting som oppleves som spam, råtten markedsføring, tvilsom kundebehandling og ting som fremstår som veldig uetisk for andre folk?

Vet det å fremstå som reflektert og objektiv er et pluss i mange sammenhenger, men ofte så danner det bare et bilde av noen som er ekstremt sneversynte og kyniske.
 

MartinR

Medlem
Opplever ofte postene fra deg som meget kverulerende når noen påpeker moralske tvilsomme dilemmaer her inne.
-Vet det kan tenne å være notorisk motstrøms for noen, men tror egentlig ikke det om din profil.
Hva er det som driver deg når du "hele tiden" forsvarer ting som oppleves som spam, råtten markedsføring, tvilsom kundebehandling og ting som fremstår som veldig uetisk for andre folk?

Vet det å fremstå som reflektert og objektiv er et pluss i mange sammenhenger, men ofte så danner det bare et bilde av noen som er ekstremt sneversynte og kyniske.

Nå skal ikke jeg diskutere Msites Ltd, eller noen andre personer her inne. Men er det en ting jeg ikke liker med webforumet er det at det å diskutere moral her inne, er nesten helt umulig. Det virker som det alltid er noen som må slenge regelboka i trynet på noen så fort noen bare hinter til å kalle noe uetisk. Dette gjelder mange her inne. Det må da gå ann å diskutere moral og verdier selv om noe er lovlig, uten å få krasse kommentarer på at dette blir bare teit, fordi den/de det gjelder har ''loven'' på sin side.

Dette er noe jeg har lagt meg merke til over lang tid. Og jeg har lest på dette forumet LENGE før jeg valgte å registrere meg.
 

Nutz

Med lem
@ Atomet:
Det var egentlig flere i den "guiden"-rekka som bikka grensen for det komiske for meg.:)

Sjekker man de sidene, så er det jo søppel fra ende til annen.
Er forskjell på aktive og vedlikeholde nettsteder som legges ut for salg der innehaver har lagt sin kropp og sjel i et produkt, og de bondefanger-domenene som er opprettet av en hai for å lure en eller annen tosk til å overta til fantasipris.

Er nok grisete å nevne dette her, fordi det er så mange av medlemmene som driver med dette.
Men har inntrykk av at de fleste her inne har et relativt edruelig forhold til prissetting når det gjelder å kvitte seg med domener de en gang hadde planer om å videreutvikle, men som av en eller annen grunn kokte bort i kålen.
Ser ikke noe galt i at noen vil dra inn et par hundrelapper, eller tusenlapper på et kult domenenavn de brainstormet en kveld de fikk ånden over seg. Ikke de jeg vil til livs. ;)
 
Sist redigert:

Nutz

Med lem
Martin..
Tror det går på det at det er penger som gjelder.
Det eneste som har noe å si da er hva du kan komme unna med med ryggdekning av lovverket.
Alle vet at moral og rettferdighet ikke nødvendigvis har noe med gjeldene lover å gjøre.
Distansere seg fra etikk og moral er faktisk det eneste rette når man skal sanke lettjente penger lovlig. -Er kun loven som kan dømme deg.
Er bare å dra på et fårete smil, trekke på skuldrene å si.. -Det var faktisk lov, selv om det kan virke slemt og galt.
 

MartinR

Medlem
Martin..
Tror det går på det at det er penger som gjelder.
Det eneste som har noe å si da er hva du kan komme unna med med ryggdekning av lovverket.
Alle vet at moral og rettferdighet ikke nødvendigvis har noe med gjeldene lover å gjøre.
Distansere seg fra etikk og moral er faktisk det eneste rette når man skal sanke lettjente penger lovlig. -Er kun loven som kan dømme deg.
Er bare å dra på et fårete smil, trekke på skuldrene å si.. -Det var faktisk lov, selv om det kan virke slemt og galt.

Jeg ser den også Nutz =)

Men i en generell diskusjon på ett forum, hvor det diskuteres en sak som ingen av debattantene er del av, så er det ingen penger å tjene. Hva slags svin folk har på skogen i det virkelige liv, bryr jeg meg lite eller ingenting om. Det som irriterer meg er folks trang på å kommentere ting som egentlig ikke trenger en kommentar i det hele tatt. Om jeg lager en tråd om noe som jeg syns er dårlig forretningsmoral, uetisk og så videre, så er jeg faktisk ikke interessert i å få som svar at dette er teit, fordi det er jo fult lovlig. Makan til argument, akkurat som det var loven som bestemte hva som er umoralskt eller ikke. Greit nok å nevne loven som en del av sin påstand, men jeg syns som nevnt tidligere at det er alt for mye, ''dette er teit, det er jo lovlig'' ute og går.

Kort sagt, jeg bryr meg nada om hva folk gjør og ikke gjør av skitten buisness utenom forumets fire vegger. Men det må da gå ann å ha en diskusjon uten at folk skal booste den råtne samvittigheten sin med påstander om lover og regler når trådstarter egentlig bare ville diskutere moralen i en gitt sak.

Sier ikke at alle tråder blir slik, men i mine øyne, alt for mange.
 

picxx

Well-Known Member
Får ikke helt med meg hva som diskuteres i denne tråden jeg.
Er det debattmetodene på webforumet?
Er det webforumet som arena?
Er det priser på .no domener?
 

Nutz

Med lem
Hmm..
Utgangspunktet var moralen i å bruke Webforumet til lyse ut domener til psyco-priser. :)
Men det at det utviklet seg til noe annet gjør vel ingenting da det er innenfor temaet, eller tett opptil.
 

picxx

Well-Known Member
Da mener jeg som clinton, at det er i kjøpers interesse å orientere seg om hva prisene på domener er, evt. hva domenet er verdt for kjøper.
Hadde jeg lagt ut en boblejakke på finn for 25.000 hadde jeg vel neppe fått noen salg fordi alle hadde visst at jakken ikke var verdt prisen.
Skal man kjøpe et domene bør man være såpass oppegående at man sjekker prisene på domener før man slår til å kjøper uggabuggadugg.no til 300.000.-
 

Nutz

Med lem
Ingen medynk for de av oss som kunne gått på en sånn "blemme" som nybegynner i faget? :)
Er det riktig at det skal være lett for den sleipe å bruke Webforumet som en arena for å hanke inn idioter?
 

picxx

Well-Known Member
Ingen medynk for de av oss som kunne gått på en sånn "blemme" som nybegynner i faget? :)
Er det riktig at det skal være lett for den sleipe å bruke Webforumet som en arena for å hanke inn idioter?

Jeg ønsker ikke å tillegge webforumets brukere status som naive nybegynnertullinger.
Jeg tror de fleste allerede har en viss formening om hva som er en grei pris for et domene.
For andre er det jo ikke værre enn å spørre, så kan jo du svare.
Det er jo derfor det kalles et diskusjonsforum og ikke et rubrikkmarked.
 
Topp