Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fastlønn versus fakturere

Chris M

Medlem
Har en kamerat som har fått tilbud fra arbeidsgiver om å fakturere lønnen sin i stedet for å få den utbetalt som lønn. Han er fortsatt garantert samme timetall etc. Spørsmålet er hvor mye må beløpet opp for å dekke "tapet" han har med tanke på rettigheter, forsikring, pensjon etc. Han skal fortsatt møte på jobb og alt utstyr han trenger er tilgjengelig der.

Om han tjener 30 000 kr per måned nå, hvor mye bør han øke den månedlige summen med om han skal fakturere? Noen erfaringer?
 

zapotek

Medlem
Har en kamerat som har fått tilbud fra arbeidsgiver om å fakturere lønnen sin i stedet for å få den utbetalt som lønn. Han er fortsatt garantert samme timetall etc. Spørsmålet er hvor mye må beløpet opp for å dekke "tapet" han har med tanke på rettigheter, forsikring, pensjon etc. Han skal fortsatt møte på jobb og alt utstyr han trenger er tilgjengelig der.

Stor sjanse for at le Skatteetat kommer til å skjære gjennom å si at dette er et ansettelsesforhold "in disguise". Les: Et forsøk fra arbeidsgivers side om å slippe unna arbeidsgiveravgift (ihvertfall slik du beskriver det her).

https://www.altinn.no/no/Starte-og-...atte/Nar-er-den-ansatte-egentlig-selvstendig/
 

pmb

Webutvikler
Jeg skriver for et større mediekonsern og får 20% mer betalt for å fakturere selv. Det er snakk om en frilansstilling.
 

Chris M

Medlem
Han er faktisk bilmekaniker, og tenker å fakturere nåværende arbeidsgiver + og ta en del nye kunder utenom. Men han får jo utgifter som regnskapsfører + at han mister rettigheter etc. Hvor mye sparer egentlig arbeidsgiver?
 

Steve Cash

Medlem
Arbeidsgiver sparer jo alt som har med et ansettelesesforhold å gjøre: Sykepenger, oppsigelsestid, pensjonsforsikring, kursing, bedriftslege, fri med lønn til oppstart barnehage og skole. Samt selvfølge feriepenger og arbeidsgiveravgift som Tonny nevner. Arbeidstaker mister selvfølgelig de samme rettighetene, hvor mye det er verdt er ikke godt å si, det kommer bl.a. på hvor gode forsikringsordninger og andre avtaler det er i det firmaet. Men et sted mellom 30 og 50 % mer er antakelig ikke urimelig. Det er mange år siden jeg har regnet på dette, den gangen kom jeg fram til 30 % ekstra, men det var før det ble obligatorisk tjenestepensjon, så det er nok i minste laget i dag.

Oppsagt kan en jo bli også som ansatt hvis driften opphører eller trappes ned, men en har i alle fall lønn en stund. Og som ansatt kan en få arbeidsledighetstrygd, det får en ikke i enkeltpersonforetak, men derimot hvis en starter sitt eget AS.

Driver en i enkeltpersonforetak har en også en skatteulempe i tillegg til dårligere trygderettigheter. En får ikke minstefradrag og skatten er litt høyere. På plussiden kommer at han også kan ta oppdrag for andre, men da må han vel investere i verktøy.

Jeg tar ikke stilling til om arbeidet får en slik karakter at det kan regnes som egen næring, men det må en, som bl.a. zapotek nevner, være oppmerksom på.
 

Steve Cash

Medlem
Viktig poeng, zaptek. Hvis han er en gründertype kan dette være et bra karrieresteg. Hvis det derimot er arbeidsgiveren som vil det for å spare kostnader og slippe ansvar, så er det antakelig den ansatte som trekker det korteste strået.
 

Chris M

Medlem
Forstår det slik at det er 100% frivillig, men at arbeidsgiver har luftet dette. Men på en fast kontrakt med samme timetall per uke som nå etc.

Steve Cash, selv om vedkommende er bilmekaniker er jo dette relevant for mange inne på dette forumet. Ellers trenger de sikkert skuespillere til neste sesong av "Etaten" om du liker å henge deg opp i uvesentligheter.
 

Steve Cash

Medlem
Chris M, poenget mitt var ikke at du hadde postet innlegget, det er et helt relevant innlegg, men at du la det i feil underforum, generell markedsføring. Noe moderator har tatt til følge og flyttet det underforumet lover, regler og normer. Dette burde du ha skjønt selv, som du ser selv har jeg forsøkt å svare skikkelig på spørsmålene dine, så du kunne ha spart deg for en slik flåseste kommentar.
 
Topp