Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Feilmelding ang bilder i WP tema

Drømmereise

New Member
Jeg har lastet ned The Travel Theme for WP, men har problemer med bildevisning. Jeg får opp denne meldingen:

The image cache folder (/themes/TheTravelTheme/includes/cache/) is not writeable.

Hva må jeg gjøre for å løse dette problemet, slik at bildefunksjonaliteten fungerer som den skal?

Ser frem til snarlig svar!
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Heisann!

Først å fremst så er CHMOD en engelsk forkortelse av "change mode" og er en "skallkommando" i Unix-liknende utviklingsmiljøer og ved FTP-overføringer, hvor chmod angir innstillinger og tilgang av privilegium for et arkiv, mappe, katalog eller fil.

Når det er sagt så finnes det en del funksjoner som blir programert og levert til omverden som kommer med instruksjoner om å desverre, bruke kommandoen chmod 777 for å sette "riktige" rettigheter.
Dette er feil.

Feil filrettigheter utgjør en stor, stor sikkerhetsrisiko som ved å sette filrettigheter til 777.

Så aldrig, aldrig, aldrig noensinne sett filrettigheter til 777 om filen skal være tilgjengelig for alle på den store webben!

Ved å sette filrettigheter til 777 så blir filen(e) tilgjengelig for hele verden, for så å kunne lese innehold, skrive/endre innehold og kjøre filen.

Så sett rettighetene til 764 i steden du..

Ved å sette filrettigheter til 764 så blir filen(e) tilgjengelig for hele verden, men kun du (owner) og gruppe (group) får lov å skrive til filen, resten (others) av omverdenen for kun lese filen.

Forklare dette litt nærmere så kanskje Tony og lærere seg dette :p

feks chmod 764
Det første sifferet er eier av fila (764)
Det andre er medlemmer av eiergruppa(764)
Og det siste er alle andre.(764)

Kjøretilgang krever 1.
Skrivetilgang krever 2.
Lesetilgang krever 4.

Så om en eier skal ha full blir det:
1+2+4=7
Altså "chmod 7"
Gruppa skal bare ha lese og skrive tilgang og det blir:
4+2=6
Altså "chmod 76"
Og alle andre skal bare kunne lese fila og det blir :
4=4
Altså "chmod 764"

Så da sier vi det slik : IKKE 777, MEN 764 ;)

/S
 

typisk

Utvikler
777 er ikke bra i det lange løp, selv for en cachemappe. Det vil gjøre det mulig å laste opp et script og kjøre det, og med eksterne plugins er det kanskje ikke det beste.

Det beste etter min meninger er 755, som Tonny nevnte :)
Alltid bedre å være føre var ;)

PS: Om du absolutt må kjøre med 777, iallefall les denne.
 
Sist redigert:

Nutz

Med lem
Er nok noe desinformasjon og myter når det gjelder å sette rettigheter til 777 på en mappe..
Det er faktisk ikke sånn at den er "åpen for hele verden" for alle til å gjøre nøyaktig hva man vil.
Man kan ikke som normal besøkende av en webside gjøre noe nevenyttig på den 777-mappa dersom det ikke er et annet script på server som har et sikkerhetshull.

Kan noen fortelle meg hvordan de laster opp et script/fil til en 777-mappe som ikke er tilknyttet en ftp-konto på en server som som ikke har noen script med sårbarheter?
 
Topp