Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Finne ut hvor mange som har flash støtte

arvehinna

Medlem
Hei

Via Google Analytics hadde jeg et håp om at man kunne finne ut hvor mange som har støtte for flash av de besøkende på et gitt nettsted. Men når jeg går inn via Besøkende -> Nettleseregenskaper -> Flash-versjoner, så ser jeg tilsynelatende kun hvilke versjoner de ulike besøkende har.

Jeg ser at endel har (not set), men antar det betyr at det ikke var mulig å finne ut hvilken versjon de brukte - ikke at de ikke har flash støtte?

Noen som vet om tallet jeg ønsker finnes i Analytics?

Takker for alle svar!
 

Swordfish

Medlem
Hvorfor er dette så viktig? hvis folk vil se innholdet så laster de jo mer enn gjerne ned programvaren som er gratis

De fleste nettsider krever jo flash, bare å gå i nettbanken min krever flash. Jeg tror de fleste har installert det
 
Hvorfor er dette så viktig? hvis folk vil se innholdet så laster de jo mer enn gjerne ned programvaren som er gratis
Det er jo ikke alle som har mulighet for det, da. Nå er jeg veldig flink til å bruke meg selv som eksempel, men jeg går ut fra at jeg ikke er den eneste som bruker pausene på jobben til å surfe litt på nettet, og der har jeg selvsagt ikke administratorrettigheter på PC-en, så ... Flash har de installert, men det er en gammel versjon som nekter meg å se ganske mange ting. Flere som surfer på jobb eller skole?

En annen ting jeg gjør temmelig ofte, er å sjekke nettet fra mobiltelefonen. Der har jeg heller ikke Flash. Aner ikke om det finnes mobiler som har støtte for det, min er ikke akkurat av nyere dato, men jeg tviler på at det er fryktelig utbredt.

Og så har vi iPad, så klart. La oss endelig ikke glemme iPad.
 

arvehinna

Medlem
Ikke alle kan laste ned flash plugin

I endel større selskaper, samt noen kommuner, er det lagt restriksjoner på hva en kan laste ned av plugins.

Vi skal igang med en kunde som vurderer bruk av flash - men målgruppen deres er folk i kommuner i Norge. Derfor spørsmålet; er det enkelt for dem å finne ut hvor mange av dagens brukere av nettstedet som har flash støtte - ikke flash støtte. Er det f.eks 1 prosent som ikke har flash støtte, ja, da får det bli en vurdering om hvor viktige disse 1% er.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
det store spørsmålet er jo egentlig - hva skal dere med flash? er det noe *viktig* som ikke lar seg gjøre uten flash, eller som vil bli mye bedre med bruk av flash, eller er det som det så alt for ofte er, bare noe litt mer fancy menydilldall og noe animasjon? Har hatt en del kunder som har trodd at de trengte flash, men der det viste seg å være totalt overflødig
 

peterandrej

pensjonert moderator
Slenger bare ut en ide her, så får dere heller le av den hvis den er dum:

Men hvis det ikke finnes støtte for å telle antall flash-brukere i GA, går det kanskje an å bruke den gode gamle "laste opp bilde med teller-metoden"? I gamle dager lastet man bare opp et bilde på 1x1px og så telte man bare hvor mange ganger dette bildet ble lastet, og ut ifra dette lagde man så "besøksstatistikk". En rekke aktører brukte denne metoden tidlig på 2000-tallet, husker jeg, for å lage statistikker på hjemmesider, blogger, osv.

Hva med å legge en 1x1px flash-firkant nede i høyre hjørne som ikke gjør noe annet enn å telle hvor mange ganger den blir lastet? Og så sammenligner du dette tallet med sitens totale besøkstall? Ikke en idiotsikker metode, og muligens kan enkelte brukere få problemer med å laste siden, men det går jo an å prøve for å få et lite overblikk?

Eller ble ideen for dum?
 

arvehinna

Medlem
Enig med Atomet - flash er ofte unødvendig. Vi liker best jQuery, får gjort veldig mye med det, men akkurat denne casen har vi ikke kontroll over den type spørsmål, vi skal bare finne ut hvor mange som har flash støtte av deres brukere. Jeg hadde håpet GA gav oss den informasjonen.

Mht tipset fra peterandrej, så er nok kanskje det en mulighet. Vi kan lage en flash, med fallback bilde i f.eks god gammel .gif, og så kan vi se hvor mange ganger det blir lastet. Kan fungere. Hvis ingen andre tips, så får vi se om det blir (den tunge) veien å gå.
 

Christian

Medlem
Slenger bare ut en ide her, så får dere heller le av den hvis den er dum:

Men hvis det ikke finnes støtte for å telle antall flash-brukere i GA, går det kanskje an å bruke den gode gamle "laste opp bilde med teller-metoden"? I gamle dager lastet man bare opp et bilde på 1x1px og så telte man bare hvor mange ganger dette bildet ble lastet, og ut ifra dette lagde man så "besøksstatistikk". En rekke aktører brukte denne metoden tidlig på 2000-tallet, husker jeg, for å lage statistikker på hjemmesider, blogger, osv.

Hva med å legge en 1x1px flash-firkant nede i høyre hjørne som ikke gjør noe annet enn å telle hvor mange ganger den blir lastet? Og så sammenligner du dette tallet med sitens totale besøkstall? Ikke en idiotsikker metode, og muligens kan enkelte brukere få problemer med å laste siden, men det går jo an å prøve for å få et lite overblikk?

Eller ble ideen for dum?

Hvis det fungerer er jo det en smart måte. Men da ville jeg laget to stk 1x1px bilder. En som et vanlig bilde, som alle laster og en som et flash bilde. Da blir tallene mer nøyaktig når man skal sammenligne?
 
Hva med å legge en 1x1px flash-firkant nede i høyre hjørne som ikke gjør noe annet enn å telle hvor mange ganger den blir lastet? Og så sammenligner du dette tallet med sitens totale besøkstall? Ikke en idiotsikker metode, og muligens kan enkelte brukere få problemer med å laste siden, men det går jo an å prøve for å få et lite overblikk?

For en stund siden, jeg tror det kan ha vært i fjor, prøvde jeg å slå i hjel litt pausetid med å spille et Facebook-spill i gode, gamle Internet Explorer 7. Spillet var tekstbasert, altså ikke i Flash, men spillet viste en annonse som var i Flash.

Hver eneste gang jeg trykte Oppdater (og ettersom det var et spill trykte jeg Oppdater ganske mange ganger i minuttet) fikk jeg opp en dialogboks i IE som fortalte meg at jeg ikke hadde støtte for nyeste utgave av Flash, og så fikk jeg spørsmål om jeg kunne tenke meg å laste ned dette.

Hver eneste gang.

Innbiller meg at situasjonen fort kan bli den samme dersom man prøver å lage en Flash-counter. Den vil lastes helt fint av alle som har Flash og riktig utgave av dette, men de som ikke har det risikerer å få opp en dialogboks med spørsmål om de kunne tenke seg å installere Flash hver eneste gang de klikker på en link på siden. Og dersom det blir problemet, er det iallefall ikke noe jeg har lyst til å utsette mine brukere for.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Innbiller meg at situasjonen fort kan bli den samme dersom man prøver å lage en Flash-counter. Den vil lastes helt fint av alle som har Flash og riktig utgave av dette, men de som ikke har det risikerer å få opp en dialogboks med spørsmål om de kunne tenke seg å installere Flash hver eneste gang de klikker på en link på siden. Og dersom det blir problemet, er det iallefall ikke noe jeg har lyst til å utsette mine brukere for.

Jeg mistenker også at enkelte nettlesere fra Microsoft vil oppføre seg slik, noe som er dritirriterende, men også et ENORMT godt argument for hvorfor kunden i dette tilfellet bare skal glemme flash. Argumentasjonen kan jo være som følger:

1. Flash er unødvendig, men..
2. Vi kan finne ut om det kan brukes likevel..
3. Men det betyr at vi vil irritere vettet av noen prosenter av de besøkende..
4. Er det OK?

Så får jo kunden avgjøre om det er en belastning som er verdt å ta eller ikke.
 

Swordfish

Medlem
Det er jo ikke alle som har mulighet for det, da. Nå er jeg veldig flink til å bruke meg selv som eksempel, men jeg går ut fra at jeg ikke er den eneste som bruker pausene på jobben til å surfe litt på nettet, og der har jeg selvsagt ikke administratorrettigheter på PC-en, så ... Flash har de installert, men det er en gammel versjon som nekter meg å se ganske mange ting. Flere som surfer på jobb eller skole?

En annen ting jeg gjør temmelig ofte, er å sjekke nettet fra mobiltelefonen. Der har jeg heller ikke Flash. Aner ikke om det finnes mobiler som har støtte for det, min er ikke akkurat av nyere dato, men jeg tviler på at det er fryktelig utbredt.

Og så har vi iPad, så klart. La oss endelig ikke glemme iPad.

Helt klart! jeg har en iPhone og den viser f..ikke flash

nettbanken din krever flash? hvilken nettbank er det egentlig?

Har sparebanken. Den innloggings boksen krever flash når jeg skal logge inn med kode og fødselsdato.
 

Swordfish

Medlem
Jeg tenkte på bank id boksen. Den bruker selvfølgelig java. Hehe... Skulle bare teste om folk var oppegående her skjønner dere :p
 
Topp