Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Firma logo

gunnarl

New Member
Hei. er på utkikk etter en ny logo til firmaet mitt til en rimelig pris.
Har vært innom Logoshop.no men de virker lite seriøse i mine øyne.
Syns dessuten ikke at kvalitetet er helt på topp.

Ble anbefalt å prøve logofabrikken.no. Det ser ut som om de kan sine saker.
Noen som har erfaringer å dele, evt anbefalinger??

Mvh
Gunnar
 

peterandrej

pensjonert moderator
Har han en hjemmeside? hvor mye skal han ha for en logo?
Har ikke tenkt å bruke veldig mye på en logo. helst ikke mer enn 1000lappen.

“I just don’t understand how a design for one simple movie poster could cost more than $500?… After all, it’ll only be used for the worldwide rights to all merchandise for this blockbuster film, and we expect the poster image will bring in only $485 million.”
 

gunnarl

New Member
“I just don’t understand how a design for one simple movie poster could cost more than $500?… After all, it’ll only be used for the worldwide rights to all merchandise for this blockbuster film, and we expect the poster image will bring in only $485 million.”

Jada. Jeg er fullstendig klar over verdien av en god logo.
Men jeg er kun interesert i en passe bra logo til en grei pris.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
For å si det enkelt - en god logo lager man ikke på hverken en eller to timer, som en tusenlapp skulle antyde.

Selvsagt kan man slenge sammen firmanavnet ditt i Helvetica, gjøre om til omriss, lagre som EPS og si seg ferdig, da kan man vel få gjort det for en tusenlapp, men for noe som helst litt mer gjennomarbeidet tar det mye mer tid. En dag vil jeg si at er absolutt minimum, og 2-4 dager i ren arbeidstid er ikke unormalt.

Men for all del - er du villig til å gå opp litt, så ta gjerne kontakt.
 

gunnarl

New Member
Takk til de som kom med gode anbefalinger.
Jeg har tatt kontakt med logofabrikken.no som er på saken.

Case closed
 

picxx

Well-Known Member
Takk til de som kom med gode anbefalinger.
Jeg har tatt kontakt med logofabrikken.no som er på saken.

Case closed

Bra valg! De bruker logoer som er laget gratis online, saa du faar nok et kjempeprodukt.
Eller...du kunne brukt litt mere tid paa google og lagd dem selv, helt gratis, i likhet med tusenvis av andre logoer.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Bra valg! De bruker logoer som er laget gratis online, saa du faar nok et kjempeprodukt.
Eller...du kunne brukt litt mere tid paa google og lagd dem selv, helt gratis, i likhet med tusenvis av andre logoer.

Hehe, jeg ble nysgjerrig på logofabrikken fordi jeg fant logoene deres ganske brukbare egentlig, sånn estetisk sett, så jeg prøvde å finne fram til de bedriftene/sidene i porteføljen deres for å se hvordan de fungerte in action liksom.

(Jeg holder på med et profilprogram for et bedriftskonsept, så da leter jeg med lys og lykte etter inspirasjon.)

Men, vel, jeg hadde store vansker med å finne de sidene som er oppgitt i porteføljen. Faktisk fant jeg ikke noen av dem, og et par redirectet faktisk tilbake til logofabfrikken. Så, vel, jeg ville vel kanskje vært forsiktig med å bruke logofabrikken for å si det sånn.

Men lykke til!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Noe av det som gjør meg litt skeptisk med logofabrikken er at jeg finner ting som dette på sidene deres:
logo16.png


Hmmm... den ser jo egentlig mistenkelig velkjent ut? Eller hva? Jo, selvsagt, det er Target-kjeden, som er en av verdens største retailkjeder:
200px-Target_logo.svg.png


Hvor mange sekunder tror du det kommer til å ta Target Retail å bestemme seg for å saksøke ræva av Target Annonsering når de ser at de nærmest har laget en blåkopi av logoen deres?

Det er mulig det ikke vil gå å saksøke - jeg vet ikke, men det de har laget der er så nærme den mye mer kjente og etablerte logoen, at det er vanskelig å unngå å tro at de har noe med hverandre å gjøre uten å dobbeltsjekke litt. Å "vri" en del av logoen litt på den måten de har gjort - holder rett og slett ikke. Når det er to firmaer som har så likt navn, og det ene er så kjent og etablert, så er det ENDA viktigere å sørge for at logoen man lager for det nye firmaet ikke kan forveksles med det kjente firmaet! Men neida, her har de gjort det stikk motsatte, de har bare tatt logoen til det kjente firmaet, endra fonten litt, og vridd symbolet litt. Tilogmed fargen på symbolet ser det ut til at de har brukt TR-logoen som utgangspunkt for.

Sånt er ting som rett og slett kan ende opp med å koste kunden dyrt hvis man har uflaks!
 
Akkurat symbolet her er jo ganske godt brukt, så tviler på at de kunne ha saksøkt på et slikt grunnlag, men når man da har likt navn og temmelig lik logo, så stiller vel saken seg noe annerledes. Men for flere eksempler på liknende symboler, google Bullseye logo.

Personlig hadde jeg vært veldig skeptisk til bedrifter som ikke forteller noe om seg selv, uansett hva jeg skulle handle. Se på Om oss - null informasjon om hvem og hva. Et lite og effektivt design team?

Dessuten, man kan jo lure på hva de eventuelt kan tjene på dette selv? De tar da en pris på kr. 699,- for en logopakke (sommerkampanjen riktignok, som man jo sparer noen hundrelapper på) som inkluderer 6 utkast, 3 sendt etter en uke, visittkort, brevark og konvoluttmaler. Som de skriver selv: "I motsetning til liknende tjenester på nettet, betror vi oss ikke til hurtigløsninger. Bak en god logo ligger mange timer med skissing og planlegging"

De har i det minste et telefonnummer man kan kontakte dem på - ikke alle slike typer sider som har det engang og det er da i alle fall noe.
 

picxx

Well-Known Member
Det er mulig det ikke vil gå å saksøke - jeg vet ikke, men det de har laget der er så nærme den mye mer kjente og etablerte logoen, at det er vanskelig å unngå å tro at de har noe med hverandre å gjøre uten å dobbeltsjekke litt. Å "vri" en del av logoen litt på den måten de har gjort - holder rett og slett ikke. Når det er to firmaer som har så likt navn, og det ene er så kjent og etablert, så er det ENDA viktigere å sørge for at logoen man lager for det nye firmaet ikke kan forveksles med det kjente firmaet! Men neida, her har de gjort det stikk motsatte, de har bare tatt logoen til det kjente firmaet, endra fonten litt, og vridd symbolet litt. Tilogmed fargen på symbolet ser det ut til at de har brukt TR-logoen som utgangspunkt for.

Sånt er ting som rett og slett kan ende opp med å koste kunden dyrt hvis man har uflaks!

Finner ikke igjen artiklen jeg, men den ble utgitt etter at posten norge skiftet logo.
Der var det vel 10-12 logoer av andre anerkjente firma som var nesten, litt lik og veldig lik den posten hadde faatt laget, deriblant posten australia husker jeg.
Saahvidt jeg vet er ikke posten saksoekt enda.
Desverre er det en del som rett og slett tyvlaaner andre logoer og selger dem som sine, men slike blir ofte fort avsloert.
Har en kunde som skal ha logo naa, hvor (det norske) firmaet rett og slett hadde kopiert en logo fra et anerkjent internasjonalt firma. Bandet (er et musikkband) fikk en faktura paa $35.000 for ulovlig bruk av merkevaren.....selvsagt fikk de ordnet opp i det og sendt klagen dit den skulle vaere.
Nordmenn skal liksom vaere saa flinke i ett og alt, men inntrykket jeg sitter igjen med er at det er noen faa som er veldig flinke i det de gjoer, og mange som velger veldig lettvinte loesninger for aa forsoeke aa tjene seg raske panger.
Det kan vel kanskje sies om alle folk, uansett nasjon.....
 
Topp