Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fjerne deler av url

adeneo

Medlem
Her er de fire første mulighetene jeg kom på, og det finnes sikkert tredve variasjoner av disse igjen, ettersom PHP suger :

PHP:
$url = "url.no/prod.php?id=123";

$a = explode('/', $url);   //hvis man ikke vet hva url'en er, og er sikker på at det ikke er flere slasher
$a = '/'.$a[1];

$b = str_ireplace('url.no','',$url); //case insensitiv

$c = str_replace('url.no','',$url); //case sensitiv

$d = preg_replace('/url.no/i','', $url);  //case insensitiv regex, som burde være unødvendig for dette
 

xdex

Medlem
Enig med Pong her, letteste du kan gjøre, er å bruke $_SERVER["QUERY_STRING"] dersom du kun f.eks ønsker GET requests.

Det jeg pleier å gjøre, er å bruke rewrite og bare requeste hele URL'en via $_GET['url'], på den måten er det utrolig lett og se hva som faktisk skjer der oppe, samt sortere ut tegn som ikke trenger og være der.
 

adeneo

Medlem
Det kommer an på hva du er ute etter?

Querystringen er den delen av URL'en som kommer etter spørsmåltegnet, så dersom du har URL'en:

PHP:
url.no/prod.php?id=123

Så vil $_SERVER["QUERY_STRING"] inneholde

PHP:
id=123

og hvis det er det eneste du trenger, så kan du bruke $_SERVER["QUERY_STRING"], dersom du har stilt spørsmålet riktig og det faktisk er slik at du er ute etter:

PHP:
/prod.php?id=123

så må du finne på noe annet, og hele URL'en til den gjeldende siden finnes i $_SERVER['REQUEST_URI'], og så kan du bruke en av metodene i mitt forrige innlegg til å fjerne deler av den URL'en osv.
 
Topp