Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Flere publiseringssystemer i ett webhotell - hjelp til opplasting og plassering.

Ine

New Member
Regner med dette er ganske basic for den jengse webutvikler, og mulig et par av dere får dere en god latter nå. :p Men altså...

Jeg har opprettet en nettside hvor jeg kjører Wordpress. Nå vil jeg lage et medlemsforum i tilknytning til siden, og tenkte da å bruke vBulletin. Har sjekket med domeneshop at jeg kan kjøre to publiseringsprogram under det webhotellet jeg har (Medium), men siden det tok meg en uke å skjønne hvordan jeg skulle komme i gang med Wordpress (laste ned, laste opp, hva er FTP?!!, hvor skal ting ligge, hvor har jeg lagt det?!, hvordan kommer jeg dit?, hva er PHP og hvorfor funker det ikke!!!?!??! osv... Jepp - der ligger lista), vil jeg være sikker på at jeg ikke ødelegger det jeg allerede har gjort ved å laste opp/plassere vBulletin feil.

Jeg (tror jeg) har skjønt at jeg må installere vBulletin under et subdomene, siden Wordpress allerede er installert under hoveddomenet. Tenker at vBulletin kan ligge under "hovedsiden".no/forum. Så må jeg linke til dette subdomenet fra hovedsiden. Men bare sånn for å være heeeelt sikker på at jeg ikke hele fucker opp alt - blir det riktig at jeg skal laste vBulletin inn i en egen katalog under www på webhotellet? (Skjønner dere hva jeg mener?) Altså, i Smart-FTP, der jeg laster opp filer til webhotellet og har tilgang til serveren/databasen (?), heter hovedmappen "www". Rett under denne ligger alle filene til Wordpress, uten en egen "samlemappe" for disse. (Prøvde nemlig det først, men da fant jeg aldri wp-admin fra nettleseren.) Jeg antar at jeg ikke kan gjøre det samme med vBulletin, altså legge det inn rett under "www"-mappen - da blir det vel krøll, for to programmer kan vel ikke kjøre på samme side?? Så det jeg må gjøre er å laste opp vBulletin i en eget samlemappe, for eksempel kalt "forum", slik at filene ligger under www/forum/ - blir dette riktig?? "Forum"-samlemappen blir da liggende sammen/innimellom med filene fra Wordpress. Eller må jeg laste vBulletin inn under Wordpress-filene? Hvor plasserer jeg det i så fall?

Er det noe mer jeg må huske på/passe på??

Dere skjønner kanskje at det har vært noen utfordringer på veien...! Var nok litt naiv da jeg begynte med dette, men må jo bare lære as I go along. :D Håper bare jeg ikke har forvirret dere med mine kronglete teskje-forklaringer...

Er jeg forresten i riktig underfora??
 

webpiken

Medlem
Ja, det er rett. Du går inn i www-katalogen, lager der en katalog som heter forum. I forum-katalogen legger du så vBulletin-filene. Enkelt og greit :)

----

PS: Bare glem ordet subdomene, det er katalog du skal bruke.

Forskjellen mellom disse er slik:

www.hovedsiden.no/forum/ <--- katalog

forum.hovedsiden.no <--- subdomene
 

Ine

New Member
Aha - takk for svar! Fint å se at jeg har lært noe.
Og takk for oppklaringen av katalog og subdomene,
da lærte jeg noe nytt også. :)
 
Topp