Flytte fra One til ..?

Marius_J

Social Engineer
Har du snakka med de, eller har du lest det på nettsiden som er så godt som uendret siden jeg opprettet konto der i 2022, tror jeg det var?

Jeg fikk nemlig mail fra dem da jeg hadde webhotell med flere domener og nettsider om at de kom til å flytte systemet til Finland da de mente at vi ville få et bedre tjenester en dem de hadde i Norge. Jeg oppfattet det ikke et valg hvor jeg ble spurt, men de ville bli flyttet. Men det ville ta litt tid og i mellomtiden kunne man velge å være i Norge, menjeg er litt forvirret her. Derfor byttet jeg til Host1.

Men når det gjaldt en liten epostkonto i så fikk jeg valget om den skulle være i Norge, men måtte da gi spesielt beskjed om dette. Men siden jeg egentlig ikke trengte den epostkontoen, så flyttet jeg domenet.

Uansett så er jeg litt småforvirret... Her er eposten jeg fikk:

Ny serverpark (21.09.2023)​

Vi er begeistret for å kunne annonsere en betydelig maskinvareoppgradering på tvers av alle våre tjenester. I 2023 vil vi migrere til nye servere og et nytt datasenter, og alle våre kunder vil dra nytte av denne oppgraderingen.

Bakgrunnen for flyttingen er at vårt morselskap, EnterNett, har besluttet å avvikle sitt datasenter i Stavanger - etter mer enn 20 års drift. Vi har allerede brukt Hetzners datasenter i Finland til enkelte tjenester i flere år, og har utelukkende positive erfaringer med dette, så vi er sikre på at dette vil bli en god løsning for våre kunder.

Migreringen til ny maskinvare vil ta litt tid, da hver konto vil bli migrert individuelt.

I løpet av denne overgangen tilbyr vi kundene valget mellom å enten beholde kontoene fysisk plassert i Norge, eller å migrere til vårt nye datasenter i Finland. Vårt finske datasenter tilbyr omtrent 20% bedre ytelse, noe som gjør det til det anbefalte valget. Hvis du foretrekker å beholde kontoen og dataene dine fysisk lagret i Norge, vennligst angi dette i skjemaet nedenfor, så vil vi ordne overføringen deretter. Hvis vi ikke får tilbakemelding vil vi anta at flytting til vårt nye datasenter i Finland er ok (men fint om skjema besvares allikevel).

Hvis du blir skeptisk når du hører at vi skal flytte til nye servere, så har vi all mulig forståelse for det. Men vi beholder admin.løsningen cPanel, og flytting av kunder mellom cPanel-servere er noe vi gjør nærmest på daglig basis, uten at kundene merker noe særlig til det, så dette skal være en forholdsvis smertefri omlegging.
--
Om valget om å bli fysisk i overgangen som ville ta tid, eller om det var permanent, så må det bety at de har opprettet en annen servertjeneste i Norge...
Jeg sendte de en e-post. Da jeg selv har noen domener der.

Da fikk jeg følgende til svar:
Vi har servere i Norge og Finland. Noe mer vet jeg dessverre ikke.
 

B|G1

New Member
Har fått samme eposten. De ber meg skifte til ny ipadresse. Jeg tok en trace på adressen og den tok meg til tyskland. Da er det slutt på norske servere i nordic hosting og jeg må finne ny host igjen.
 

Marius_J

Social Engineer
Har fått samme eposten. De ber meg skifte til ny ipadresse. Jeg tok en trace på adressen og den tok meg til tyskland. Da er det slutt på norske servere i nordic hosting og jeg må finne ny host igjen.
Ok. Er vel ikke så mange norske hoster med cpanel igjen da? Er mange gode som bruker andre løsninger
 

B|G1

New Member
Ok. Er vel ikke så mange norske hoster med cpanel igjen da? Er mange gode som bruker andre løsninger
Netbox og host1 mener jeg har cpanel.
Men fant en god løsning med Nordichost, de hadde en annen norsk server de kunne flytte meg over på.
 

holte

Medlem
Netbox og host1 mener jeg har cpanel.
Men fant en god løsning med Nordichost, de hadde en annen norsk server de kunne flytte meg over på.

Netbox hadde jeg ikke hørt om før, men er veldig dyrt. Prøvde å sjekke den billigste som kan være aktuell, den på 5 gb. De har også en på 1 gb, men disse duger som oftest til en epostkonto, eller en enkel informasjonsside.

For det første prøvde jeg å bestille et .no domene på web 5 GB siden det ikke står noe om mva er inkludert eller ikke. Jeg ville se den eksakte prisen, men på femte forsøk står den bare å spinner. Altså jeg kommer ikke videre før 6 forsøk

- Så på et webhotell på 5 GB med ett .no domene koster 925 i året

Du får ogspå veldig lite info om hva webhotellet inkluderer

Dyre domener:
.no 140,- pr. år. Pluss mva 175,00
.com 200,- pr. år - Pluss mva
.net 240,- pr. år - Pluss mva

Til sammenligning: Host1 er inkludert MVA og du får med gratis domene. Gratis domene følger kun med hvis man betaler for 12mnd eller mer og gjelder kun .com, .org,.net og .no-domener.

- Web hotell på 5 Gb. Koster kun 588 inkl mva og domene, og har du et .no, eller .com - .net så er dette uslåelig...

- Velger du pro på 10 Gb kommer det på 948 inkludert domene og mva.
Og ubegrenset med det meste. Det jeg liker best er at jeg har en del domener hos domeneshop med rabatt, og man kan peke dem dit.

Har hatt et premium på 5GB og et Pro i snart ett år og uten problemer. Jeg var litt rusten på C panel i begynnelsen og fikk noen feilmeldinger ved installering av wordpress, men sidene virket likevel ok. Fant ut at en helsesjekk widget på wordpress insttallasjonen av og til (kommer an på themet du bruker, foreslår installering av enkelte ting, noe man selv kan gjøre der man velger php.

Så foreløpig tester jeg bare ut Host1, men det ser ut til at jeg kommer til å fornye, og også oppdatere den premium kontoen til Pro. Vet at Bjørnar i en annen post (Alternativ til ProIsp) har uttrykt at han har vært misfornøyd med Host1, men det var i 2012 om jeg ikke tar feil. Uansett en god del år siden og selskap utvikler seg etter hvert. Og de har serverpark i Norge

Jeg kommer også til å skaffe meg en konto hos Nordhost etter hvert. Som Håvard sier på forrige side; Vil bare legge til at vi akkurat har endret på løsningene hos oss og tilbyr Web100 med inntil 10 domenenavn for 990/år eks mva. Trekker du fra WF-rabatten hos oss blir det 792/år. Vi tar ikke ekstra betalt for tilleggsdomener ut over årsavgiften.

Jeg vet ikke om man kan peke domener, men uansett ser det bra ut.
 
Sist redigert:
Topp