Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Flytte Wp.com blogg?

Mimpsy

New Member
Hei!

Plutselig så har jeg begynt å få noen forespørsler om å linke til sider mot betaling. Trafikken på siden øker jevnt og tenker at adSense plugins også kunne vært noe.

I tillegg ble jeg i dag lett irritert da jeg linket til en side - får ikke noe økonomisk ut av det men kun et tips til mine lesere - linken ble redirektet til Wp sine regler om at det ikke var lov med affiliate ol..

Hvordan er det å flytte en WP blogg til egen server? Er det vanskelig å ordne for en datadummie? Ser at de tilbyr noen å flytte så det skal gå greit men så er det dette med å opprettholde bloggen på samme standard som i dag.

Valgte i utgangspunktet WP.com for fikk inntrykk av at en hadde større frihet men kjenner meg mer og mer begrenset :/

Håper kloke hoder her inne kan gi meg et tips eller to :)
 

Ludo

Medlem
Det finnes en eksport-/importfunksjon i Wordpress som du kan bruke (under "Tools" nesten nederst i menyen i kontrollpanelet).

Hvis du velger eksporter alt innhold, får du en .xml-fil som du kan lagre på pc-en din.

Etter at du har bestilt webhotell, laster du ned wordpress der (de fleste har en automatisk funksjon for det), og så importerer du den xml-filen gjennom "Tools" -> import i det nye wordpress-dashbordet. Da får du med deg alle poster, kommentarer og sider, iallfall, og da er du jo godt på vei. I tillegg må du selvfølgelig velge theme, konfigurere widgets osv, men det er du jo godt kjent med fra bloggen din allerede.

Jeg syntes ikke dette var vanskelig første gangen jeg gjorde det, og da kunne jeg ingenting om sånt. Du kan kanskje ikke regne med at alt blir helt likt den gamle bloggen utseendemessig uten litt arbeid, men hvis du velger samme theme og importerer alt innhold, så er du godt på vei.

I tillegg får du muligheten til å skaffe deg reklameinntekter og benytte plugins når du har eget domene, og plugins er jo 90 % av moroa med wordpress.

Lykke til :)
 

Mimpsy

New Member
Takk

Takk :)Tror jeg lar det humpe og gå frem til etter ferien. Tenker det kan være greit å ha god tid når en slik prosess skal igangsettes- hvis det går skikkelig skeis så er det vel bare å åpne den gamle ?

Plugins ja- vet det er en del jeg har siklet etter som ikke har vært mulig hos .com
 

Tony J

Alle skal få
Det er sikkert noen her inne som kan gjøre det for deg for en billig penge dersom det går relativt kjapt. Det skader ikke å høre dersom du vil være på den trygge siden :)
 

Mimpsy

New Member
Oj, det var lurt :)Aner ikke hvor lang tid noe sånt vil ta? Også litt usikker på hvilken host jeg skal bruke. Totalt blank på dette området dessverre, Google er min venn...
Hvor på forumet er det evt lurest å henvende seg?
 

Ludo

Medlem
Dersom du vil ha det så enkelt som overhodet mulig, er det jo bare å få wordpress til å ordne det for deg.

I "wordpress store" i kontrollpanelet i bloggen din har de denne valgmuligheten:

"Guided Transfer

Have your site transferred by one of our Happiness Engineers to a self-hosted WordPress.org installation with one of our partners.
$129.00 USD, a one-time expense"

Da ordner de sikkert hele migreringen for deg, inkl webhotell og det hele.

Det er jo ikke alle som kan få utført tjenester av en "Happiness"-ingeniør hver dag, hva nå enn det måtte være ;-)
 

Demilio

Medlem
Bare bruk export/import funksjonen, men vær obs på at store export-filer (xml) ikke fungerer så godt med Wordpress. Man får som regel connection timeout ved import og må bruke plugins for å få bilder på plass, da det å laste ned bildene under import blir for mye for serveren. Så det er mye å tenke på her, men det er mulig.

Noen tips på veien:

1. Importer samme fil flere ganger til tross for connection timeout. Wordpress hopper over duplikate innlegg og systemet vil derfor importere litt og litt for hver gang.

2. bruk en plugin som heter "Add Linked Images To Gallery" for å få alle bilder over til den nye bloggen (etter import av innlegg er ferdig). Den laster ned alle bilder i et innlegg i det du går inn og klikker "Oppdater". Da trenger du bare å velge bulk oppdetering i oversikten av innlegg så får du lastet ned alle bilder som er brukt i dine innlegg.

3. Bruk fil-splittere. Du kan splitte større XML-filer til flere filer. Her er link til en som fungerer relativt bra (windows). The life and times of Ranger Pretzel - WordPress WXR File Splitter (RSS XML) -- Updated v1.52!

Om dette er litt komplisert så er du velkommen å sende meg en PM så kan jeg hjelpe deg
 

TorsteinO

Art Director & grunder
jada, å flytte innhold er enkelt, da går du inn i administrasjonsområdet ditt (altså /wp-admin/) og klikker på "verktøy"->"eksporter" i menyen der. Da får du lastet ned en fil med alle bloggpostene og linker til alle bilder/etc.

Denne kan du så importere inn i en annen wordpress-side, enten det er en egenhostet eller en annen på wp.com.

I bunn og grunn funker importen akkurat likt som å eksportere, bortsett fra at du velger "importer" i menyen i stedet for "eksporter". Da får du opp en side der du kan velge forskjellige kilder å importere fra, og der velger du "wordpress". Deretter er det bare å velge den samme filen du lastet ned tidligere, så blir alle innleggene og bildene importert.
 

annettelode

Medlem
Dersom du vil ha det så enkelt som overhodet mulig, er det jo bare å få wordpress til å ordne det for deg.

I "wordpress store" i kontrollpanelet i bloggen din har de denne valgmuligheten:

"Guided Transfer

Have your site transferred by one of our Happiness Engineers to a self-hosted WordPress.org installation with one of our partners.
$129.00 USD, a one-time expense"

Da ordner de sikkert hele migreringen for deg, inkl webhotell og det hele.

Det er jo ikke alle som kan få utført tjenester av en "Happiness"-ingeniør hver dag, hva nå enn det måtte være ;-)

Da vil jeg heller anbefale dette for $5.Har brukt denne karen 3 ganger og er kjempefornøyd

clone and move your Wordpress blog - fiverr
 
Topp