Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forferdelig google drop - penalty?

tulling99

Medlem
Hei,

den største nettsiden min har opplevd en voldsom google ranking drop over de siste to månedene. Det skjedde relativt plutsetlig.

Jeg overvåker 300 søkeord med Moz, og jeg gikk fra 22 % gjennonsnittlig plassering til 7 %. Se bilde.

Trafikken sank samtidig fra runst 700 om dagen til rundt 200.

Nettsiden har mye innhold, og veldig mye bra lenker fra store nettsteder. Jeg har ikke laget noe særlig nytt innhold siste året, og har ikke gjort noen endringer på nettstedet som kan forklare noe så drastisk som dette.

Jeg kan ikke se at det har vært noen aktuelle algorytmeoppdateringer fra Google i tidsrommet.

Det jeg lurer på er om Google kan ha gitt meg en penalty, for eksempel hvis jeg har lenket for mye fra mine andre nettsider eller noe.

Men jeg har i så fall ikke fått noe beskjed om dette i webmaster tools.

Men i januar fikk jeg en melding om at den var litt lite brukervennlig for mobilbrukere:

Nytt/nye Mobil brukervennlighet- problemer oppdaget for nettstedet xxx

Til eieren av xxx

Search Console har funnet ut at nettstedet ditt er berørt av 2 nye problemer av typen Mobil brukervennlighet.

Topp-problemer (maks 5)

Følgende problemer er funnet på nettstedet ditt:

  • De klikkbare elementene står for tett sammen
  • Innholdet er bredere enn skjermen
Vi anbefaler at du finner ut mer om disse problemene og løser dem når det er mulig, slik at nettstedet ditt gir en best mulig opplevelse og får best mulig dekning i Google Søk.

---

Dette gjorde jeg imidlertid ikke noe med. Er det trolig at jeg har blitt rammet av en penalty på grunn av dette? Er det i så fall noen måte å finne ut av det?

Hva ville dere gjort i min situasjon? Denne siden var halve inntekten min.. :/
 

Vedlegg

  • ranking.jpg
    ranking.jpg
    62,1 KB · Sett: 20
Vad fick dig att inte göra som Google säger när du vet att en stor majoritet använder sig av mobiltelefon idag? Du skulle givetvis ha gjort sidan mobilvänlig. Nu är det ju inte säkert att enbart det är orsaken till att den droppar, du skriver ju att du inte har gjort något med sidan på ett år, mycket sker på ett år. Kanske uppdatera artiklar och sånt?
 
Google rullet ut opdateringen "Mobile-First-Indexing" det gjør at nettsider blir ranket etterpå deres mobilversion å ikke desktopversion - Denne opdatering vil bli rullet ut "løpende" - Husker ikke om det var 2016-2017 eller 2018 den kom, men noen nettsider er forsat ikke "overført" til mobile-first-index, kanskje nettsiden din er blitt ramt af denne å en stor del av innholdet ditt ikke er mobilvenligt.

Men da burde du få feil i indekseringsrapporter i google search console. Med "for liten skrift" eller lignende melding.

Håpe det hjelper!
 
Topp