Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forskjellen på WF og NWF

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Folk har mange ganger spurt meg hvorfor jeg laget WF, når vi allerede har et forum som NWF. Her skal jeg komme med den endelige forklaringen.

NWF er for kids og nerder. De som liker å leke seg med nettsidene sine, eller følger standarer som er så strenge at det ikke er brukervennlig lengre. WF er for ordentlige webmastere, som jobber for penger.

Her er et klassisk eksempel på tankegangen bak storparten av NWF sine brukere, en diskusjon om JPG mot PNG. Her rakker dem ned på IE og prøver ivrig og "gå foran IE" ved å bruke metoder som ikke er fullt støttet i IE. Det har ingenting å si om det gir en dårlig brukeropplevelse (som igjen gir færre brukere og mindre penger i kassa), så lenge dem følger "siste nytt" og alle disse standarene. En av brukerene nevner at JPG tilhører fortiden, nemlig fordi PNG gir han så mye flere muligheter. Dette er jo sant, men PNG tar også mye større plass. Tror dem virkelig brukerene bryr seg om hvor mange muligheter webmasteren av siden har med bildene som ligger der? Brukerene bryr seg bare om hvor lang tid det tar å laste inn bildet.

Og til informasjon, så bruker fortsatt mesteparten av norges befolkning IE og en enda større del er ikke webmastere.

NWF lager sider tilpasset seg selv.
WF lager sider tilpasset brukerene.
 

Keanu

Geek
Litt overdrevet negativ :), slik jeg ser det er NWF for utvikling (teknologi) og WF fokuserer mer på arkitektur og businessdelen.

For DOM scripting, SQL-oppsett, .net-programmering etc bruker man NWF (selv om jeg ikke er i tvil om at det også er kunnskap her), mens spørsmål om domeneverdi, søkemotoroptimalisering og forretningsideer bruker man WF.

De fyller to vidt forskjellige behov etter min mening.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Du må allikevel innrømme at det var en smule sannhet i forklaringen min ;)
Jeg har opp til flere ganger sett NWF folk sette opp script på sidene sine som ikke slipper inn IE brukere. Da lager du iallefall ikke siden din for brukerene!
 

Keanu

Geek
Joda, jeg er absolutt enig i at det å stenge ute alle IE-brukere er noe et gjennomtenkt nettsted aldri ville gjort. :)
 

picxx

Well-Known Member
NWF lager sider tilpasset seg selv.
WF lager sider tilpasset brukerene.

eller...

NWF lager sider hvor webmastere kan skryte til andre webmastere hvor flott siden er.
WF lager sider med det mål å tjene penger på dem. (stort sett de som i aller høyeste grad blir mest brukervennlige).
 

Knut

Medlem
Er en smule enig med Kenneth her. Har ikke vært noen flittig bruker av NWF men titter innom rett som det er. Tror det er mange gode og seriøse webmastere der, men det finnes enda flere som liker å "snakke samme språk som de gode" der. Og da blir ting litt feil, som f.eks utsang som at jpg er avlegs, IE ønsker jeg ikke skal besøke siden min osv.
Men det er veldig ok å ha to like, men ulike forum. Vet ikke om noen som dekker alle områder unntatt ett svensk ett som er litt mer seriøst enn Sol.no
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg vil igrunn si at hovedskillen på WF og NWF er at på NWF holder designere og utviklere til, mens her holder webmastere til (de som driver sidene).

Jeg håper jo på at vi skal få mer av design og utvikling her inne også. Jeg står iallefall klar til å svare på mine områder ;)
 

Keanu

Geek
Jeg står absolutt til disposisjon til å svare på PHP (og en del rammeverk), SQL, XHTML, XML, DTD, DOM scripting og CSS. :)

Og en del .Net, python og JS i den grad jeg har kunnskap til det. :p
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tror nok jeg skal kunne bidra med ganske mye nyttig hvis folk lurer på photoshop/illustrator og design generelt, samt ideutvikling, markedsføring og et og annet småteknisk++.

Forøvrig tror jeg også det er en bedre beskrivelse at det er mer teknisk/utviklersnakk på nwf, og mer markedsføring/webmaster(redaktør)snakk her. Egentlig syns jeg det er greit å ha begge, men skulle gjerne ha sett litt mer liv her. Ellers må jeg si at jeg savner storedyret.com, håper det kommer opp igjen snart, utrolig mye flinke og kreative folk der (design - print/3d/film/web/+++), sinnsykt nyttig når det er noe man står fast på.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Veldig intern debatt dette, kun for brukere av begge fora - altså geeks uten et liv. Menmen, vi vet da hvem vi er iallefall:)

Diskusjonen om .jpg kontra .png er ingen dum debatt, hvis man holder seg til den på en konstruktiv måte. Det har jo lett for å gli ut på NWF, men det gjelder forsåvidt de fleste fora vil jeg tro.

Jeg bruker også en del NWF, hvis det er noe jeg plages med finnes det stort sett alltid noen som har plagdes med det samme tidligere. WF har nok litt eldre brukere. Blir fort ganske mange fjortiser på NWF.

Men, det jeg ville si, sånn litt off-topic:

At av de største problemene jeg opplever med å lage nettsider både for meg selv og andre, er nettopp dette med at vi som jobber med data som oftest sitter med MYE bedre utstyr enn brukerne. Vi har bedre skjermer som viser farger riktig, bedre nettlesere som viser kildekoden korrekt, raskere linje som gjør at siden lastes innen rimelig tid, osv. Jeg har flere enn en gang blitt ganske overrasket over hvor talentløst ting kan se ut hvis man bare bruker en tilfeldig pc en kompis har hatt liggende siden 1995.

Og til sånne greier har man både bruk for NWF og WF. NWF til det tekniske, og WF til de andre tingene av typen "hvorfor bry seg"?
 
Topp