Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forslag : Ved salg av domener

picxx

Well-Known Member
WF har etterhvert blitt en ganske stor aktør hva kommer til salg av domener og nettsider.

Det som er kinkig ved slike salg er at man ikke får noen bud dokumenterte, så en må ta selger på sitt gode ord at budene er reelle og ikke fikitive for å forsøke å selv presse prisene oppover (noe som forresten er straffbart etter norsk lov).

En veldig enkel måte på å dokumentere budene er å gå via en tredjepart som f.eks. sedo eller andre slike anbudstjenester (qxl går sikkert også fint) og henvise til siden domenet/nettsiden ligger på.

Jeg mener at det burde bli stilt krav til selgerne at de dokumenterer at budene er relle, da jeg ikke synes wf skal være en plass for bedragere og "lurendreiere".
Ettersom det også er meget enkelt å dokumentere uten å måtte opplyse hvem det er som byr mener jeg dette burde finne sin plass i forumets retningslinjer (også kalt: forumsregler).
 

picxx

Well-Known Member
Hvorfor ikke ansette picxx eller mr. Frogner som domenetradere. De ser ut til å inneha en solid dømmekraft på alt som foregår, og hva som er riktig og galt her på WF.

Dette er et forslag som vil beskytte både kjøper og selger i salgsprosessen.
At du kanskje er en motstander av forslaget kom ikke som en bombe. :D
 

picxx

Well-Known Member
Eneste kjedelige med å bruke f.eks QXL, er at man må registrere konto der for å kunne handle/legge inn bud

Er man så intressert i et domene eller en nettside at man er villig til å gi et fem, eller seks, siffret beløp for dette vil jeg ikke tro en registreringsprosess vil sette en stopper for kjøpet.
 

picxx

Well-Known Member
Nei, men tenkte du at denne løsningen kun gjelder for de litt større beløpene?

Man kan jo ikke før man selger vite hvilke domener/nettsider som blir solgt for større beløp, så enten må det gjelde alle eller ingen.

Evt. kunne det jo være en regel/retningslinje som gjaldt kun for beløp over 9.999.- hvor selger må sende dokumentasjon på at tilbudene er reelle til Tonny, slik at han kan bekrefte dette i de respektive trådene, for ærlig talt begynner jeg å bli møkke lai av .no domener som selges for fantasibeløp uten at man hverken vil eller kan bekrefte dette overfor andre enn seg selv.
 

looper

Medlem
Jeg dokumenterer gjerne mine budgivere dog alle salgene mine her på WF ligger under 10k. Dette er en vinn-vinn situasjon for meg da jeg i det siste har opplevd at ett par brukere her kjøper domene, jeg registrerer overføringen for at så kjøper trekker seg av økonomiske årsaker. Dette vil styrke Webforumet som en ressurs for oss som selger domener og av end-users. Dessuten vil dette legge enkelte domener på ett reelt nivå.

Ett annet alternativ er å gjøre som de gjør på Namepros.com, ett forum jeg er ganske aktivt på. Samle alle domenene til en auksjon, der har de en chat så vet ikke hvordan det skal gjøres. Men da får Namepros litt av kaka også, så kanskje det hadde vært en ide, en liten "service fee".

Selv om jeg er gått ganske lei av å kjøpe & selge domener nå, fordi jeg har nådd peaken men jeg vil fremover dokumentere alle bud på fremtidige salg. Kunne f.eks vært en grense på 500,- kr eller 1000,- kr.

Spørsmålet videre blir at dette kan bli litt jobb for Tonny men jeg er sikker på at det finnes en god løsning på dette.

Bra inch!
 

Tonny Kluften

Administrator
WF kan ikke ta oppgaven å være barnepike i det tilfellet her. Selv om man risikerer at noen overdriver bud eller annet i en salgstråd så bør den enkelte som kjøper et domene vurdere hva det er verdt.
Og uansett, inntil noen kommer med et forslag som gjør det mulig å kontrollere bud uten at det er noen jobb for moderatorene her på WF så blir det ikke noen forandring.
 

picxx

Well-Known Member
WF kan ikke ta oppgaven å være barnepike i det tilfellet her. Selv om man risikerer at noen overdriver bud eller annet i en salgstråd så bør den enkelte som kjøper et domene vurdere hva det er verdt.
Og uansett, inntil noen kommer med et forslag som gjør det mulig å kontrollere bud uten at det er noen jobb for moderatorene her på WF så blir det ikke noen forandring.

Les OPP

Det er ikke snakk om å være noe som helst barnepike.
Det er snakk om å kunne dokumentere reelle bud.
 

looper

Medlem
Nope, hadde vel igrunn vært at dokumentasjon kunne blitt sendt til domene@webforumet.no. Slik at hvis man vurderer å kjøpe ett domene så KAN man be om dokumentasjon på at det faktisk eksisterer ett bud foran en.
Dette kan jo du forsåvidt bruke også Tonny, la oss si at du ser at Webforumet omsetter domener for xxxxxxxx kr så kan jo du vurdere å sette en kickback til WF.

Domenebransjen er jo generelt en cowboybransje så hvorfor ikke lage ett lite system som ihvertfall prøver å hindre evt. hypa priser.
 

pleb

Medlem
Skjønner ikke hvorfor du, Oeivind, ikke bare kan stoppe denne debatten ved å gi et screenshot (med dato, men maskere avsender om ønskelig) på at du har fått et bud på 89,000 for èn uke siden eller når det var??

Helt latterlig at du ikke gjør det, mener jeg i hvert fall. Gitt at det er et reellt bud da, naturligvis. Jeg bryr meg egentlig ikke, men om tilfellet er at du legger ut bud som aldri har fantes, så har jeg null sympati med deg og håper at du slutter å selge domener/nettsider.
 
Topp