Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forum deltagere tapte mye cash.

picxx

Well-Known Member
Hva som har skjedd der da?
Skjønte ikke så mye utifra de få innleggene jeg leste, og jeg har da hverken tid, eller gidder å lese meg gjennom 49 forumsider.

Kanskje du kunne komme med en kjapp oppsummering?
 
Gjennom avforum. Skulle de samlet kjøpe fjernsyn. Og så stakk kort og godt butikken av med alle penga.

Og så viser det seg i ettertid at de skulle holdt seg langt unna butikken pga dårlig rykte osv osv.

Du finner mer på Itavisen.no
 

peterandrej

pensjonert moderator
Trist sak for de involverte, men sånn er det. Lett å bli lurt med sånne opplegg.

Jeg har lyst til å minne om T5PC og WGI, men jeg velger å la det være. Jeg vil bare påpeke at det sjelden er særlig å spare på de greiene som "la oss gå sammen og gjøre sånn og sånn og et spark her og et hips her og sende et rekommandert brev til Vietnam og så sparer vi 3000 kr!"

Summa Summarum: Harru 20,000 bols å bruke på tv, så har du sikkert 25,000 bols også - som du kan bruke i en seriøs forretning der du bor. Har med sikkerhet å gjøre liksom.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Forsåvidt enig i den oppsummeringen din. Har man først en månedslønn og avse til en TV, så bør vel ikke noen tusenlapper ekstra være problemet (dem hadde jo sikkert tenkt å kjøpe en fancy fjernkontroll som kan styre "alt" til samme pris uansett.. utsett den en uke!).

Men, kondolerer. Alltid synd med penger i dass.
 

Christian

Medlem
https://www.webforumet.no/forum/newreply.php?do=new reply&noquote=1&p=2717

For det første, dette kan ikke sammenlignes med T5PC eller andre pyramidespill. Det er rett og slett varekjøp der tankeganen er at man presser ned prisene ved å bestille større kvantum.

Det som har skjedd er at 43 stk deltok i et powerbuy/gruppekjøp gjennom AVforum. Dette skulle administreres av av AVforum (husker ikke foretaksnavnet, så vi kaller det AVforum). De som hadde bestilt tv'er betalte inn pengene på en konto til AVforum, når tiden var gått ut og alle som ville delta hadde betalt inn penger ble ordren sendt til Master-IT AS.

So far so "good". Mange av de som deltok på dette gruppekjøpet deltok fordi lygren, som skulle administrere salget skrev følgende: "Vi overfører heller ikke beløpet videre til selgeren før TVene er levert, det er fast praksis til vi har etablert en solid porsjon erfaring med MasterIT!".
Master-IT AS fortalte etter at de hadde mottatt ordren at de ikke hadde likvider til å bestille så mange tv'er (mangel på kreditt/overstiger kredittgrense. Sannsynligvis det første). lygren overførte derfor pengene fra Avforums konto til Master IT. Han overførte hele beløpet, inkludert fortjenesten til de. Master-IT hadde da runt en halv million i kortsiktig gjeld til forskjellige inkassofirma. Morselskapet hadde også en tilsvarende kortsiktig gjeld som var gått til inkasso.

Ukene gikk og man fikk aldri noe skikkelig tilbakemelding på status om tvene. Argumentene var at det var en oppdatert firmware på tver produsert etter 15. mai (mener jeg dato var) og de ville forsikre seg om at alle tvene som ble levert hadde nyeste firmware, samt at det var vanskelig å få skikkelig svar fra leverandør pga fellesferie. lygren fikk etter mye om og men høre at noen ansatte i selskapet hadde drevet underslag og midlene i selskapet var derfor borte. Etter noen ekstraordinære styremøter kom styret frem til at Master-IT AS skal bli slått konkurs, og de mistenkte for underslag skal politianmeldes.
Det er vel kjernen i saken.

Nå er det vel enda ikke klarhet i hvor mye midler som er konkursboet eller hvor mye midler de underslagmistenkte har tatt ut av foretaket og om det er igjen noe av disse. Nå har vel daglig leder inrømmet at det meste av pengene fra AVforum-brukerne gikk til å dekke kortsiktig gjeld til andre foretak, så jeg tipper at midlene er svært begrenset i boet.

Nå er et også uklarheter i om hvem som er ansvarlig ovenfor forbrukerne.
Avforums hadde ført pengene over på sin egen konto og formidlet de videre fra der. Spørsmålet blir vel om AVforums i juridisk sammenheng blir sett på som selger eller mellommann. Argumentene for at de er ansvarlige som selger, er at pengene gikk gjennom deres firmakonto (tror jeg) og de hadde fortjeneste på dette. Argumentene til de som mener det motsatte er at de kan regnes som mellommann med provisjon.
Jeg har ingen juridisk bakgrunn og aner ikke hva som er korrekt.

Puh, ble litt lang post dette. Har sikkert glemt noen punkter også.
Kan jo skrive litt hva jeg personlig mener også. At folk giddet være med på dette gruppekjøpet synes jeg er rart. Det sto allerede i første post at SHG.no kan levere samme tv til 21.381,-. Prisen gjennom gruppekjøpet var kr. 20 000. Da med mye lengre lengre leveringstid og helt klart også en risiko forbundet med kjøpet. Det hadde jeg aldri giddet for å spare 7-8% kontra å kjøpe fra SHG.no

Jeg mener personlig at lygren har vært veldig naiv i denne saken. For det første, hvis en forhandler ikke har likvider til å dekke leverandørutgiften i forbindelse med en ordre er det ikke normalt å overføre hele beløpet på forskudd, så fremt firma er meget solid (noe firma som ikke har skikkelig leverandørkreditt ikke er stort sett). Han BURDE kredittsjekket firma, noe som ikke har blitt gjort. Han skrev tidligere (som postet over) at pengene ikke ville bli overført før varene var levert. Det ville være praksis helt til de fikk skikkelig erfaring med Master-IT AS. Fra det tidspunktet posten ble skrevet og til pengene ble sendt hadde de ikke fått et fnugg mer erfaring med Master-IT AS.

Det han burde gjort hadde vært å etablere en bankgaranti og fått skrevet en advokatskrevet kontrakt på disse pengene. Noe sånn som at hele beløpet i sin helhet skal overføres når varene er levert, og hvis varene ikke er levert innen eksempelvis 6 uker etter ordre er mottatt skal ordren kanselleres og pengene i sin helhet tilbakeføres til Avforums som skal betale tilbake til hver enkelt forbruker. Da kunne Master-IT AS med den dokumentasjonen forlangt å få kreditt på varekjøpet av leverandør. Hvis leverandør ikke hadde gått med på det hadde det vært et stort fareskilt om at her er noe alvorlig galt, og han burde byttet forhandler omgående!

Ganske sikker på at med så mange bestillinger (43 stk) kunne han enkelt ha forhandlet frem en like prisgunstig (ikke kjempeprisgunstig spør du meg) med en annen forhandler.

Sorry for alt for langt innlegg. Ble bare litt revet med her. Men nå venter jobben igjen :D
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg sier ikke at dem fortjener det (20 000 er mye penger), men når du er villig til å si opp garantien på TV'en (for det er vel ikke noe garanti med på kjøpet når det er slikt gruppekjøp?), lengre leveringstid og en rekke andre småfordeler for skarve 1.381 kr + frakt, da tenker du ikke særlig langt. Har har jammen bæsja på leggen om tv'en rykker og du må sende den tilbake til hong kong eller hvor det nå enn var, for å få brukt garantien på den.

Nei, jeg hadde personlig lagt i noen ekstra tusen så jeg kunne hatt noen og skyte om noe gikk feil, enten ved handel eller produkt.
 

Niclas

New Member
Bortforklaringer og rettferdiggjøring hører ikke hjemme, dette er rent tyveri og bør taes seriøst av politiet. Dessuten synes jeg navnet på svindlerne bør publiseres i alle relevante sammenhenger, og man bør for all fremtid prøve å unngå handel med de som stakk av med pengene uten å levere varen. End of story.
 

picxx

Well-Known Member
hahaha...lurer på om noen er int. i å sikre seg billige ferrarier jeg?
Hadde tenkt å kjøpe samlet en 20-30 stykker...bare å sett inn på konto det :D

Litt seriøst:
Elektronikk er svinbillig i norge! punktum!
Det er kun nordmenn som tror at elektronikk er så inn i hampen mye billigere om man bestiller fra østen eller utenfor egnes landegrenser. Her jeg oppholder meg er det ca. samme prisen som i norge på all elektronikk, og en vanlig månedslønn til en vanlig person ligger på litt over tusenlappen. Folk er stein hakke dumme.

Toppen av dumhet er det vel mr. Lygren som har stått for her da, som har utbetalt en halv million penger uten noe som helst sikkerhet. Burde fått klodrikprisen i år han.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Toppen av dumhet er det vel mr. Lygren som har stått for her da, som har utbetalt en halv million penger uten noe som helst sikkerhet. Burde fått klodrikprisen i år han.
Ja, spesielt med tanke på at
a) Lygren kjenner de involverte, svindeltiltalte fra før og at
b) Lygren er en forretningsmann sjøl (han driver AVShop) og burde kjenne reglene i næringslivet.

Jeg har lest hele tråden og innleggene fra 10. til 25. juli er en lang grøsser.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har reist litt rundt i verden, og vært i mange billigland! Jeg blir like overrasket hver gang jeg ser hvor dyr elektronik er. I Mexico, et land hvor alt er latterlig billig, var faktisk elektronik for det meste dyrere enn i Norge. Om du ikke bestiller fra en totalt ukjent produsent, så er det ikke alltid like mye å spare på elektronik.. iallefall ikke om du liker å ha en garanti og en lokal kjøpsmann å henvende deg til om noe går galt.
 
Topp