Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forventete inntekter fra podcast?

Hakasu

Medlem
Er det noen som har noen tall rundt hva man kan forvente i inntekter per 1000 lyttere på en podcast? Gjerne tall fra en norsk podcast om det er noen som har.

Jeg regner med at det varierer mye fra nisje til nisje, men er ute etter noen ballpark tall for å se litt på hva som skal til for å gjøre podcast til en inntektskilde.
 

xdex

Medlem
Dette antar jeg er nesten umulig å svare på. De jeg har jobbet med som har drevet med podcast har stort sett vært avhengig av sponsorer i selve podcasten, hvor det ofte er en kickback til podcasten. Vi ser mye eksempler på dette ved f.eks. tilbudskoder. "Bruk rabattkoden VINTERDEKK" så får dere 20% avslag på prisen. Når x antall brukere har brukt kampanjen, gjøres en avregning til podcasten.

Når slike kampanjer lykkes, ser vi at de kommer tilbake hele tiden. Derfor opplever vi ofte (spesielt i Norge) at podcaster har de samme sponsorene, fordi det faktisk går bra. Helt til de ikke lykkes lengre, og da prøver de en annen sponsor. Det er også vanlig med en lengre avtale, eller forhånds-avtalt pris med kickback på toppen av avtalt pris.

Her er f.eks. en artikkel som kan gi noe indikasjon, men som du selv sier, det er så enromt variert.

Antall lyttere i uken: 180.000
 
Topp