Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fotorettigheter

En jeg kjenner har en datter, som har tatt skolebilder hos en lokal fotograf.
Kontrakten til fotografen sier at hun ikke får lov til og gjøre som hun vil med bildene hun har tatt. Vil hun for eks legge ut bildene på facebook. Kan hun ta kontakt med fotograf, som vil sende henne et vannmerket bilde hun kan legge ut.

Er dette lovlig..
 
Ja, det er lovlig. Fotografen eier rettighetene til bildene, og bestemmer fullt og helt over hvordan de skal benyttes med tanke på publisering. Fotografen kan derimot ikke nekte henne å for eksempel skrive ut egne kopier til å henge på veggen (såkalt "privat bruk i lukket sfære" - facebook er ikke "lukket sfære" og regnes som offentlig publisering).

På den andre siden så kan heller ikke fotografen vise frem bildene av henne uten hennes tillatelse, så dette slår litt begge veier :)

At fotografen stiller seg villig til å sende et vannmerket bilde henger nok sammen med reklameeffekten, samt fotografens lovbestemte rett til å bli navngitt i enhver sammenheng bildene brukes ...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Avhenger 100% av kontrakten. Opphavsretten kan ikke overdras (men som kan administreres av andre).

Å si at facebook ikke er "i lukket sfære" er litt vèl enkelt sagt. Prøv å se på noen av mine bilder f.eks.: https://www.facebook.com/herbertvanvliet - med mindre jeg tillater det ser du ikke de; det kan altså være forskjellig for hvert bilde.
Viktigere er vel at man gir FB noen bruksrettigheter som det ikke rådes over (i dette tilfellet). Men såklart er det i praksis lite forskjell.
 
Topp