Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Frakt - bokføres som varekjøp?

Rismoen

Medlem
Si at man kjøper varer for 100,- og betaler frakt for 50,- skal man da føre 150,- som varekjøp eller skal man bokføre frakt på en annen konto?
 

spikre

peterhamre.no
Si at man kjøper varer for 100,- og betaler frakt for 50,- skal man da føre 150,- som varekjøp eller skal man bokføre frakt på en annen konto?

Min regnskapsfører fører alt på samme konto. Kun på fakturaer som KUN er frakt/porto, fører han det mot den kontoen i regnskapet. Han begrunnet det med at en PC faktisk koster deg 15.000,- selv om 2.000 av dem er serviceavtale, og 1.000 er frakt.
 

Steve Cash

Medlem
Hvis det handler om frakt på varer for salg så er det samme kostnadsrgruppe som selve varekjøpet, og du gjør ikke noe galt om du bruker samme konto, selv om de fleste regnskapssystemer har en underkonto som gjerne heter noe sånt som "frakt, toll og spedisjon". Argumentet for å føre på egen konto kan bl.a. være at du ser hvor mye det koster deg å få varene i hus, dermed kan du følge med på om det er dyrt, og eventuelt se deg om etter andre speditører.

Ellers er jeg enig med spikre i at frakt på driftsmidler føres på samme konto som driftsmidlet.
 

Rismoen

Medlem
Hvordan blir dette med verdi på varebeholdning da?

Si at man har 2 varer på lager den 31.12.14

Vare 1 - verdi 100,-
Vare 2 - verdi 100,-
Frakt for disse varene 50,-

Har man da varer for 200,- eller 250,- da?
 

Steve Cash

Medlem
Riktig svar blir 250, ikke 200, forutsatt at innkjøpsprisen per vare er kr 100 (det er anskaffelseskostnaden en skal bruke i varelager, ikke salgsprisen). Men det er riktig at en skal telle varelageret manuelt.

Årsaken til at at det blir 250 er at det er anskaffelseskostnaden en skal bruke ved verdsettelse av varelager, derfor skal en også regne med kostnader ved varekjøpet, som frakt, toll, spesielle produktavgifter etc, men ikke mva.

Skattemessig kan du ikke skrive ned verdien i varelaget til lavere enn anskaffelseskostnad såfremt varelaget fortsatt er i behold siste dato i regnksapsåret. Hvis du også fører finansregnskap, f.eks. i AS, skal en sette varelageret til laveste av anskaffelseskostnad og virkelig verdi i finansregnskapet.
 

Rismoen

Medlem
Så man må rett og slett bake inn fraktprisen for å finne pris per enhet?

Om jeg kjøper 2 varer for 100,- + fraktpris på 50,- så blir enhetsprisen 125,- pr stk?
 
Topp