Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Freelance selger ønskes

webfyr

Medlem
Hei

Jeg ønsker å undersøke muligheten for å engasjere en selvgående selger av dedikerte servere/driftstjenester. Provisjonen kan diskuteres, men det er snakk om flere tusen per salg. Det kan også avtales timelønn for flinke kandidater. Hovedmetoden bør nok være oppsøkende virksomhet per telefon eller via kontakter.

Ta kontakt for å diskutere detaljer.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Noen tips på veien....

Hei

Jeg ønsker å undersøke muligheten for å engasjere en selvgående selger av dedikerte servere/driftstjenester. Provisjonen kan diskuteres, men det er snakk om flere tusen per salg. Det kan også avtales timelønn for flinke kandidater. Hovedmetoden bør nok være oppsøkende virksomhet per telefon eller via kontakter.

Ta kontakt for å diskutere detaljer.

Hva er en "flink kandidat"?

Og, det er telefonsalg dette er snakk om?

Ta deg litt mer flid med å lage en mer beskrivende stillingsbeskrivelse - så tror jeg nok du slipper mange dumme spørsmål - og du treffer nok litt mer riktig.

Gode selgere biter ikke på "flere tusen pr salg"....så skal du ha tak i de gode selgerne bør du droppe den. Og, skal du bruke den så kan jeg love deg hummer og kanari som kommer til å fly gjennom dørene hos deg så du har konstant gjennomtrekk.

Noen tips:

Hvem er kunden? Både type kunde og geografisk
Hvilke kunnskaper bør selger ha?
Bør selger ha salgserfaring? I så tilfelle fra samme bransje, eller kun generell salgskomeptanse
Arbeidstid og mengde?
Arbeidssted? Hjemmekontor, eller holder dere kontorplass
Lønnsvilkår? Bestem dere for en modell dere har tro på og som dere kan selge inn til en ansatt. Om det skal være en fastlønnsmodell, provisjonsmodell, eller en kombinasjon av flere elementer spiller forsåvidt ingen rolle - men, dere må ha et utgangspunkt som viser at dere har gjort dere noen tanker og beregninger. I denne sammenhengen bør dere ha det klart for dere et salgsbudsjett med budsjettkrav til selger.
 

sta

Medlem
Lønnsvilkår? Bestem dere for en modell dere har tro på og som dere kan selge inn til en ansatt. Om det skal være en fastlønnsmodell, provisjonsmodell, eller en kombinasjon av flere elementer spiller forsåvidt ingen rolle - men, dere må ha et utgangspunkt som viser at dere har gjort dere noen tanker og beregninger. I denne sammenhengen bør dere ha det klart for dere et salgsbudsjett med budsjettkrav til selger.

Beklager hvis dette er OT i tråden, men jeg tar sjansen; Du har mye erfaring med salg og dine tips er nyttige. Vi har forsøkt oss litt med ulike avlønningsmodeller for selgere, men har ikke helt funnet en ordning vi syntes fungerer optimalt. Utfordringen er å få tak i de virkelig dyktige selgerne - som liten bedrift har man jo ofte ikke et stort støtteapparat, fine lokaler og slikt å tilby, og da må man kunne lokke selgeren med andre ting.

Hva er din erfaring når det gjelder ønsker og kravtil en selger for at han skal skifte beite og begynne å jobbe for deg? Er det en solid grunnlønn, er det høye provisjoner, interessante og lettsolgte produkter, gode utviklingsmuligheter, etc. Det er vel helt sikkert en kobinasjon av dette, men hva bør man vektlegge i en utlysningstekst?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er to ting som er viktige for en erfaren og god selger.

Lønn - han vil gjerne vite at han tjener gode kroner, ikke at han kan tjene gode kroner

Budsjett - budsjettet må være realistisk og oppnåelig. Det betyr ikke at det skal settes lavt, men at dette er noe man kan forholde seg til og har en realitet i forhold til virkeligheten.

Når disse to er på plass gir det nok trygghet til at man kan være i et yrke der inntekter/lønn kan variere stort etter markedets påvirkning.

Når dette er sagt, så finnes det vel like mange forskjellige personligheter blant selgere som det er representert i befolkningen. Alt fra alkoholikere til de dresskledde moteriktige gutta som liker å vise seg frem.

Alle disse forskjellige menneskene har forskjellige ting som trigger dem ut ifra alder, bosted, interesser etc.

Så kommer det an på om man jobber i team, eller alene - eventuelt en kombinasjon av dette.

Ting som trigger meg - trenger ikke trigge en annen.

Men, noen ting tror jeg man kan finne som fellesnevnere allikevel.

Lønn - har man mulighet til å være en lønnsvinner i markedet du er i, er dette selvfølgelig noe som kan trigge noen til å skifte jobb. Men, jeg ville ikke hatt dette som det eneste og viktigste da det sannsynligvis kun lokker de som har pengene som eneste motivasjon. Disse vil også kunne skifte beite mens de er under deg - på et hvilket som helst tidspunkt.

Faglig oppdatering - muligheten til å få faglig påfyll med lønn er noe som også kan lokke. Om det er innen din bransje, eller om det er innen salg må du nesten finne ut av selv. Men, å være konkret på hva man får være med på kan være lurt.

Ellers er det nok mange som lar seg trigge av utstyr man får i jobben. Firmabil, telefon, it-utstyr (pc/mac, ipad etc.)
 

webfyr

Medlem
Problemet er vel at jeg overhodet ikke er en selgertype selv :) Samtidig ser jeg for meg at en flink selger er en person som spør og er litt "på". I utgangspunktet er det nok mest aktuelt med provisjonslønn frem til første salg i det minste, men en person som viser at han kan dette kan det jo være aktuelt med timelønn + provisjon slik at han/hun skal slippe å ta all risikoen for ikke-salg selv og slippe sløse tiden sin.

Skrekkeksempelet er noen jeg kjenner som satset stort og ansatte en selger på heltid med en gang og som ikke klarte selge noe som helst. Så vedkommende må bevise at de klarer å selge produktet "mitt" før jeg ville bundet meg utover provisjon. Antar selgere er flinke på ulike ting, så det er vel noe med å finne noen som kan it-bransjen og er litt kreativ med å finne måter å selge på. Om dette er via telefon, oppsøkende virksomhet eller via andre metoder (untatt spam..), det får være opp til hva selgeren foretrekker og tror vil gi best resultater.

Akkurat hvor mye provisjon syns jeg er ekstremt vanskelig å si. Særlig siden dette er et produkt hvor man inngår kontrakter som ofte varer 12 mnd. Så syns det er en ting man kan diskutere seg frem til på tomannshånd. Det er jo ikke snakk om at personen må selge 10 produkter per dag (noe som fort kan bli urealistisk) for å få en lønn på kanskje 5.000, det er kun ett salg som holder. Ting som PC, mobil og internettlinje er jo også ting som godt kan følge med i en slik jobb, men det er nok ikke i noens interesse å bare hoppe på og binde seg uten å ha prøvd å selge produktet.

En selger kan godt være student, nyutdannet eller erfaren, de har alle sine fordeler og ulemper.. siden det er provisjonsbasert i starten, så spiller det ikke så stor rolle om vedkommende bruker 5 timer en uke, eller 30 timer...
 

glalaksen

Medlem
Jeg ser i høyeste grad problemet ditt. Husker fortvilelsen til min gamle far som ansatte en selger. Gav han garantilønn som han mente var dårlig, men høy nok som en sikkerhet for selgeren. Selgeren derimot var kjempefornøyd og solgte omtrent ingenting de tre månedene han hadde garantilønn. Solgte ikke noe sørlig de påfølgende månedene heller og ble vel kokk eller noe i den duren etter en stund.

Selv synes jeg provisjon er mye mer interressant enn fastlønn. Greit å få igjen for innsatsen. Husker jeg var selger pr tlf for masse år siden. Slo den to år gamle omsetningsrekorden (og fikk meg en uvenn). Var surt å sitte der til 65,-!!!! kroner i timen da ja.

Skulle jeg ansatt en selger så ville jeg blitt veldig skeptisk til en som forventer høye fastlønninger.

Ps: har ikke anelse hva dedikerte servere/driftstjenester er for noe så er nok ikke en aktuell kandidat for deg.
 

webfyr

Medlem
Hvis det er noen som skulle ha ønske om jobb, så er teksten over fortsatt like aktuell :) Det er altså snakk om hosting-kontrakter / utleie av dedikerte servere fra vår ene datahall i Oslo.
 
Topp