Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fremførbart underskudd.

QuadroFlix

New Member
Hei! Ny på forumet her og trenger noen svar. Håper noen kan hjelpe meg.

I August 2016 la jeg ned NUF'et jeg hadde. Det hadde da ikke vært aktivitet i firmaet på to år.
Alle regnskapspapirer ble sendt inn i 2016 for året 2015. I oktober 2016 fikk jeg følgende på skatteoppgjøret fra skatteetaten: Underskudd til fremføring kr. 18800,-

Skal nå føre avsluttende selvangivelse for firmaet for året 2016. Blir samme tall der som for 2015. Men har lest et sted at dette ikke trengs da firmaet allerede er godkjent slettet?

Spørsmål 1:
Er det det slik at jeg kan føre dette underskuddet til fradrag på min egen selvangivelse som fremførbart underskudd i næring, ettersom jeg er eier? Og hva skriver man evt under punkt 5.0 om dette?

Spørsmål 2:
Må jeg føre avsluttende selvangivelse for NUF'et når det er slettet på rett vis i 2016?

Håper på utfyllende svar fra noen som vet.

Mvh
Olav
 
Sist redigert:
1. Nei - det fremførbare underskuddet er "tapt", er kun NUF'et/AS'et som kunne benyttet det. Separasjon mellom aksjonær og selskap er jo akkurat grunnen til den selskapsformen. Du får fradrag for "tap på aksjer", men hvis det er nuf med en 10'eri kapital så er jo det et lite fradrag, men har du høyere AS kapital, så er det stort sett anskaffelseskost - avviklingsdividende som blir tapet.

2. Du skulle ha bedt om forhåndsligning av 2016 FØR selskapet slettes. Skatteetaten har 3 ukers behandlingstid på forhåndsligning, slik at du i perioden fra du melder opphør og før det slettes (6 ukers fristen) skulle levert forhåndsligning og utarbeidet avviklingsregnskap.

Personlig så ville jeg ha sendt inn selvangivelsen for 2016 nå og bare lagt ved skriv og si at "ved en feiltagelse ble det ikke søkt om forhåndsligning, og at foretaket er slettet". Avviklingsstyret er ansvarlig for eventuell skatt , slik at det ikke er noe poeng i å risikere skjønnsligning for manglende selvangivelse.
 

QuadroFlix

New Member
Takk for utfyllende svar arjoregnskap. Fikk ingen informasjon om dette da jeg skulle slette selskapet.

Mvh
Olav
 

QuadroFlix

New Member
Har et lite spørsmål til. Etablerte et nytt AS i oktober. Satte da inn 30000,- i aksjekapital.
Betalte omkostningene for etablering av egen lomme når det ble etablert. Hvordan trekker jeg av dette på skatten og holder det med kvittering som dokumentasjon?

Mvh
Olav
 

Steve Cash

Medlem
Etableringskostnader, dvs. gebyr til Brønnøysund og til eventuell konsulenthjelp, er fradragsberettiget i selskapets skatteregnskap (ikke i finansregnskapet).
 
Dersom stiftelsesdokumentet sier at stiftelsesomkostningene dekkes av selskapet, så blir det som Cash sier, du får en fordring på selskapet for kostnadene, og selskapet fører fradrag på side 4 i næringsoppgaven.

Sier stiftelsesdokumentet at aksjonær dekker stiftelsesomkostningene, så blir de en del av inngangsverdien din på aksjene og du får ikke fradrag før aksjene realiseres. Selskapet får da ikke fradrag for dem (fordi de ikke har dekket dem)

Så les stiftelsesdokumentet - behandlingen avgjøres av hva som står der.
 

QuadroFlix

New Member
Hei igjen og takk for svar :)
Aksjene mine er bare på 30000,- totalt. Det står ingenting om dette i stiftelsesdokumentene. Mente jeg kunne trekke fra betalingen for etableringskostnader på privat selvangivelse siden det er betalt fra min private konto.

Mvh
Olav
 
Topp