Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Friske øyne på ny ide

webfyr

Medlem
Jeg drev tidligere et nettsted bilgps.no (må ha vært 4-5 år siden..). Problemet den gang var at jeg måtte kjøre rundt og levere, noe som tok mye tid. Tilsvarende tid med å pakke og sende. Nå finnes det imidlertid firmaer som leverer lagertjenester til en pris som går an. Marginene den gang lå på rundt 800 kr/enhet, men da var det såklart litt support/finne frem til bilholdere m.m.

Nye biler, iallefall innenfor visse prisgrupper, leveres med navigasjon innebygget. Men det er vel ofte kostbart og det er betydelig andel biler som ikke har dette. Mobiler har jo navigasjon, men det blir ofte for pinglete.

Hvordan ser dere for dere dette domenet i dag? Kan det være noe å leve av? Er i samtaler med sentrale leverandører, men jeg tenker litt på SEO f.eks. Vil det være en fordel å ha bilgps i ett ord: klarer Google indeksere dette fornuftig?
 

Stoppet

Banned
Hvordan ser dere for dere dette domenet i dag? Kan det være noe å leve av?

Ser ikke for meg at GPS til biler har særlig fremtid. Nye biler kommer med det og mobilene er ikke lenger "pinglete" når det kommer til GPS.

Tror nok at tradisjonelle GPS enhetene til biler er en utdøende rase.
 

Ole Avranden

utvandret
GPSen synger nok på siste verset, solgt som egen enhet vel og merke.
Foreløpig vil jeg si at til privat bruk, så er GPSen på mobilen mer enn god nok, mens til jobbruk hvor jeg kanskje skal besøke 15 steder på en dag - da er det kun en "skikkelig" GPS som er god nok. Men jeg tror ikke det er lenge til mobil-GPSen er like bra.
 

Grunder82

Medlem
Ingen god ide å gå inn i en nedadgående bransje. Marginene må jo også være veldig mye lavere enn for 4-5 år siden. Jeg kjøpte en gps for bilen for 500 kroner for to år siden (eldre bil).
 

webfyr

Medlem
Jeg har brukt mobilen til nød (iPhone7), men syns det er veldig knotete. Er så lett å bare slenge opp Tomtom med større skjerm og bruker minst 10 ganger mindre tid fordi jeg har mobilen i cover osv. Har listen klar over vanlige destinasjoner og den er mye mer presis. Men det er nok ikke all verdens poeng lenger om man er privatperson og bare en sjelden gang (selv om jeg personlig foretrekker det). Når jeg kjører med navigasjon på mobilen, så må jeg ofte vente til jeg har svingt før jeg vet om jeg har kjørt riktig pga den henger litt etter.
 

webfyr

Medlem
Ingen god ide å gå inn i en nedadgående bransje. Marginene må jo også være veldig mye lavere enn for 4-5 år siden. Jeg kjøpte en gps for bilen for 500 kroner for to år siden (eldre bil).

Hvor fant du til 500 kr forresten? Hos Komplett starter de på rundt 1200 for TomTom (syns de fleste andre merker har vært lite brukervennlig). Og da får du minste skjermen og kun Europa.
 

Grunder82

Medlem
Det var en Navman, kjøpt i Tyskland. Jeg bor forøvrig i Australia, hvor Uber har tatt en enorm markedsandel på taxikjøring. Alle Uber sjåfører bruker mobilen som GPS og det fungerer helt problemfritt. Jeg ror det sier det meste om hvor det går hen. Jeg ville ikke satset en krone på selskaper som investerer i GPS utenom mobil. Det gjelder forøvrig også bedrifter innen foto. Om 4-5 år vil det ikke være mer enn 10% som bruker et annet kamera utenom mobilen.
 
Topp