Kjapp og trygg hosting for Wordpress

FTP-utfordring (tilgang på filer)

janerik

Medlem
Jeg bruker til vanlig hostgator, men prøver meg nå på host1 - uten at det har betydning, begge har jo cPanel.

Her har jeg opprettet en ny konto, med domenenavnet , la oss si "abc.no" (som altså bare er et eksempel)

Jeg oppretter ftp-bruker , passord osv. Det samme med database.
Benytter meg til og med av funksjonen for automatisk wp-installasjon , hvor jeg la dette rett på roten, "abc.no"

Går inn på abc.no og ser at installasjonen er fullført. Ser også på File Manager på cPanel at filene ligger der, under "abc.no" - "public_html". Så langt alt vel. Men nå starter utfordringen.

Åpner min smartFTP som jeg alltid har benyttet - legger inn brukernavn og passord , velger abc.no som vert og prøver både "public_html" som bane , blankt som bane og alt mulig jeg kan tenke meg. Samme resultat - finner ikke en eneste fil via min FTP. Skal laste opp noen bilder o.l manuelt, derfor trenger jeg tilgang på filer, mapper osv.

Mulig jeg er overarbeidet, men hva gjør jeg galt - pleier jo å gå på 1-2-3 det her.
 

janerik

Medlem
Takk for tips. Prøvde å starte smartFTP på nytt uten bedre resultat.
Laget meg en ny tilkobling/server på FTP-programmet, men verten "abc.no" og overførte et bilde fra pc til "abc.no" - Jeg ser da at i ftp-programmet virker det som bildet legger seg rett på roten, abc.no.

Åpner filemanager i cPanel og finner igjen bildet i "/public_html/abc/bildenavn.png" , så det er der det legges når jeg overfører fra PC til host.

Men hvordan få tilgang på wp-filene mine når jeg bruker FTP....Som nevnt ser jeg dem jo på File Manager i cPanel - der ligger de på /public_html/
 
Sist redigert:

kek91

Webutvikler
Som TorsteinO nevnte kan det hjelpe å høyreklikke og velge "Refresh". Ikke restart programmet, men høyreklikk -> Refresh. Dette har skjedd meg også flere ganger, men som regel bare når jeg åpner FTP serveren via Windows Explorer, ganske sjeldent gjennom en FTP klient.
 

adeneo

Medlem
Det er vel innlysende at dersom du ser bildet i cPanel i mappen /public_html/abc/, så ligger bildet der, og enten har du rotet deg inn i /abc/ mappen i ftp klienten eller så er /abc/ webroot, eller i det minste rot for ftp.

Har du installert wordpress i /public_html/ og det fungerer slik det skal når du besøker adressen abc.no, så er det webroot, og du har sannsynligvis gjort noe feil når du satt opp ftp tilgangen.
 

SYSE

Medlem
Jeg bruker til vanlig hostgator, men prøver meg nå på host1 - uten at det har betydning, begge har jo cPanel.

Her har jeg opprettet en ny konto, med domenenavnet , la oss si "abc.no" (som altså bare er et eksempel)

Jeg oppretter ftp-bruker , passord osv. Det samme med database.
Benytter meg til og med av funksjonen for automatisk wp-installasjon , hvor jeg la dette rett på roten, "abc.no"

Går inn på abc.no og ser at installasjonen er fullført. Ser også på File Manager på cPanel at filene ligger der, under "abc.no" - "public_html". Så langt alt vel. Men nå starter utfordringen.

Åpner min smartFTP som jeg alltid har benyttet - legger inn brukernavn og passord , velger abc.no som vert og prøver både "public_html" som bane , blankt som bane og alt mulig jeg kan tenke meg. Samme resultat - finner ikke en eneste fil via min FTP. Skal laste opp noen bilder o.l manuelt, derfor trenger jeg tilgang på filer, mapper osv.

Mulig jeg er overarbeidet, men hva gjør jeg galt - pleier jo å gå på 1-2-3 det her.

Hei janerik,

Dette besvares nok best av Host1, eller andfre med tilgang til din server, men det høres umiddelbart ut for meg som om du har et rettighetsproblem?
 

Host1

Medlem
Send en mail til support med info om hvilken konto det er så skal vi få orden på dette for deg. Kan dessverre ikke være sikker på årsaken uten å ha tatt en titt på saken.
 
Topp