Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gi bort varer, kunden betaler kun frakt - MVA?

eindomsinvest

New Member
1: Kan jeg prise varen til 0 kr også betaler kunden kun for frakt, eller må jeg prise varen til 1 kr?
2: Si jeg skal ha 100 kr i frakt, må jeg legge til 15 eller 25% mva på dette beløpet?

Dette gjelder da i en nettbutikk
 

Steve Cash

Medlem
Mva av frakt skal ha samme prosent som varen som selges. Resten er litt vanskelig å svare på. En dette varer som skal gis bort som et introduskjonstilbud, eller ligger vareprisen for alltid innbakt i fraktprisen?
For varer som gis bort er det ganske strenge regler for mva-fradrag ved kjøp av disse varene. Det er i utgangspunktet ikke fradrag for mva på varer som gis bort som reklame, men det er unntak for varer av bagatellmessig verdi, for tiden 100 kroner.

Det skal finnes en gammel sak om dette eller en ganske lik situasjon i forumet hvis du søker.



 
  • Like
Reaksjoner: mra

Steve Cash

Medlem
Punkt 2: Da er det i realiteten varesalg så vidt jeg kan skjønne og mva må behandles på vanlig måte, 15 prosent for mat for 25 for andre varer.

Punkt 1 har jeg ingen forutsetning for å ta stilling til, men jeg kan se for meg at noen har innvendinger mot en slik måte å selge på.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Jeg og en kamerat jobbet ganske mye med å få til et slikt prosjekt, men fant ikke lønnsomhet i det pga fraktprisene. Vi kom ikke under 25-30 (inkl MVA) i frakt, og innkjøpspris på 7-10.
La så til utgifter til lagerhold, arbeidstimer, andre utgifter +++ og det ble ikke noe overskudd igjen hvis vi ikke fikk et gigantisk volum.

Håper dere får det til, lykke til :)
 

eindomsinvest

New Member
50-70 kr i overskudd blir det i snitt pr. ordre, så kan bli bra med penger om volumet er der.

Men er det lov å prise en vare til 0 kr, det er jo ikke tilfeldig at telenor o.l priser telefonen til 1 kr
 
Topp