Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Giktbloggen.no lansert - er det penger i sykdom?

peterandrej

pensjonert moderator
Lanserte i dag min nye blogg Giktbloggen.no - som er en blogg som kommer til å handle om leddgikt, medisiner, behandling, behandlingsreiser, sykdomsmestring og mine erfaringer med alt sammen. Kall det gjerne en slags dagbok på nett der jeg i realiteten bare skriver om meg selv.

En av tankene bak dette er jo selvsagt å tjene litt penger. Spørsmålet er jo om det er mulig å klemme ut litt penger av denne nisjen? Jeg mener, med så mange firmaer som driver innen behandling, medisiner osv og når man tar med i betraktning hvilken enorm industri "helse" faktisk er - og spesielt her i Norge - så håper jeg jo at bloggen skal kunne gi en pen avkastning på sikt.

Min strategi er som følger - og det er jo dette jeg ønsker tilbakemelding på:

1. Poste over de neste månedene ganske hyppig for å bygge opp et visst arkiv
2. Deretter Markedsføre bloggen til de rette kanaler - som vil si: jeg sender mail til revmatikerforbundet, osv og spør om de vil legge en link til meg fra sine sider og kanskje skrive litt om meg i medlemsbladet revmatikeren for eksempel.
3. deretter prøve å selge inn noen annonser hos legemiddelfirmaer, brukerorganisasjoner, foreninger, osv.

--

så, hva tror dere? noe å satse på? noe jeg har oversett?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Du ser penger i det meste ;)

En ting er såfall sikkert, troverdigheten ved bloggen vil synke dypt når du begynner å reklamere for de medikamentene som du sier virker.. hehe

Trenger forresten en god skribent, kanskje jeg må leie deg inn..
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg tror du kan svare bedre paa dette enn noen andre her. Er det mye medisier og behandliner paa privatmarkedet? Er det mange potensielle lesere i Norge?
 

Ivellios

Medlem
Jeg tror så absolutt dette kan ha noe for seg, og ikke bare på det finansielle planet. Jeg anser denne type nettsider for å være viktige, å har sett av egen erfaring at folk kan få mye ut av andres erfaringer på slike områder.

Penger tror jeg så absolutt det også kan bli av det, spesielt med deg bak roret. Men som andre har nevnt tror jeg det er svært viktig å opprettholde kredibiliteten, og ikke "selge seg selv" for mye.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette kan jo så absolutt bli spennende dette Peter. :)

Jeg tror så absolutt på at du kan klare og skaffe mange gode, faste lesere til Giktbloggen, men samtidig vil jeg si det samme som blir nevnt rett over hodet på meg her, At du ikke må "Selge deg selv" for mye i bloggen. Det tror jeg fort kan bli kjedelig for leserne dine, utrolig nok selv om det faktisk er du som skriver..

- Uansett ønsker jeg deg mye lykke til med hele greia :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis du klarer å opprettholde jevnlig blogging og det er om revmatisme og deg selv så er jeg bombesikker på at du kommer til å gjøre gode kroner på denne bloggen.
Vil tro at du vil få noen gode sponsorer til den også hvis den blir en god ressursside for andre med leddgikt/revmatisme.
Tror nok at du fint kan satse på en del aff.linking i postene uten at du nødvendigvis går så hardt frem med å fortelle at folk skal klikke og kjøpe/melde seg inn etc.
Hva og hvem du skal promotere kommer i siste ende an på hvem som faktisk er leseren din. For du kan fint mene at du skriver for de med leddgikt/revmatisme, mens det fort kan være alle andre som bare er interessert som leser det. Eller en mix av disse to gruppene.
Jeg vil anbefale deg å få noen ekspertuttalelser innimellom eller legge opp til et ekspertpanel som kan svare på noen spørsmål.
Dette blir nok en suksess vil jeg tro!
 

Miriel

Medlem
Jeg tror absolutt at en slik blogg vil kunne få mange lesere. Det er veldig mange rundt om i Norge som sliter med gikt av forskjellige alvorlighetsgrader - og mange vil garantert få nytte i å lese om dine erfaringer.
Jeg tror at en slik blogg bør være ganske personlig med tanke på dine erfaringer og hvordan du opplever hverdagen. Kanskje du også burde vurdere å åpne en mulighet for at andre gikt pasienter kan diskutere med hverandre?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
En mulighet du kanskje kan ha i fremtiden vil være å lage en bok av det! Jeg vil tro det er langt flere potensielle lesere av en bok, hvis den er laget bra nok.
 

peterandrej

pensjonert moderator
jøss. bra med tilbakemeldinger!

*akvario: du må gjerne leie meg inn som skribent hvis du vil. Jeg er nok bedre med språk enn design tror jeg. Jeg prøver jo hardt å bli freelancejournalist.

*kenneth: det er rundt 200,000 nordmenn med en eller annen reumatisk lidelse. Jeg har den alvorlige typen som kommer i kategorien "inflammatorisk reumatisme". Men, bloggen kan vel like godt leses av alle som har en annen kronisk greie eller pårørende av disse - siden en del av problemstillingene er universelle. Så lesergruppen bør være stor nok ja.

Angående bok: ja. god ide. Men det ligger nok noen år fram i tid kan du si.

*annonsering: nei, jeg blir ikke å selge "sjela" på denne bloggen. Jeg har jo ikke selv forsøkt noen alternative behandlingstiltak, så jeg kan ikke "gå god" for noen av dem uansett. Jeg ser for meg reklame for Tempurmadrasser liksom. Altså universelle produkter som jeg kunne tenkt meg selv.

Problemet blir vel å få tak i noen slike annonsører.
 

Pejyuu

Medlem
Dette er nok en blogg jeg kommer til å følge med på. Virker som det kan bli en del interessant lesing der etterhvert.

Det ser iallefall interessant ut, jeg kan kanskje lære en ting eller to, og få mer forståelse for min egen samboers revmatisme.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg tror jeg ville opprettet "Petters hotline" jeg om jeg hadde vært deg.
"Kun 29,80.- / min. og da får du jabbe så mye du vil!"
Penger å tjene på teletjenester ;)
 
Topp