Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google jukser og shaver

Chris M

Medlem
Uansett hva jeg kan bevise i konkrete tall, så vil de jo strengt talt bare si at de har et annet tellesystem. Er fint lite jeg kan gjør annet enn å bruke et annet annonsenettverk. Men jeg tror Google undergraver sin egen eksistens litt på sikt ved å gjøre det på denne måten. I alle fall etterhvert som flere blir oppmerksomme på at dette faktisk funker dårligere enn helt vanlig bannerannonsering. Men kan jo hende at det kun er underfinanskrisen de makser profitten for å ha nødvendig cashflow...
 

Pål

Medlem
hva niche er siden din under? er jo mange bra små nettverk man nok kunne anbefalt om man visste litt mere
 

Chris M

Medlem
Konkrete tall er vist til i første innlegg. To banner på samme plassering. 40 på google og 172 på et vanlig banner i samme tidsperiode med samme antall visninger.

Sier ikke at det er svindel direkte. Enten shaver google eller så funker ikke kontektuell annonsering. Det er dette jeg sier.
 

testdriver

Ha det bra..
Jeg tror også det er tvilsomt at G jukser. De har sikkert daglig folk og firmaer som forsøker å påvise juks.

Ang kontekstuell annonsering vs vanlig, så synes jeg en mer riktig konklusjon av undersøkelsen din er at du er flinkere til å velge annonser enn G på siden din, med ditt innhold. Ikke alt innhold henter effektive adsenseannonser, men irrelevante bannere med spennende kampanjer kan allikevel generere mange klikk.

For meg virker det veldig selvsagt at kontekstuell annonsering i snitt er mer effektivt enn vanlig. Jeg vil også tro det er gjort en del studier på det. Dette er tross alt en multibilliard-business.

Men absolutt interessant at du gjorde en måling!
 

testdriver

Ha det bra..
Leste åpningsinnlegget ditt en gang til og ble veldig usikker. Du skriver jo det var en dårlig og irrelevant banner. Ser også at du har vært i gamet en del lengre enn meg...
 
Sist redigert:

Chris M

Medlem
Var bare en generell klikk-kampanje. Ikke noe som var tilpasset siden nei. Har statistikk på dette for fire siste ukene, og har cirka samme avvik hver dag. Google er nede i en CPM på $0.04 nå, mens de var oppe i $0.30 i fjor sommer..samme annonseplassering, ingen endringer. Så er jo et ganske stort avvik på flere måter..
 

Mats@TD

Medlem
Skal ikke uttale meg om Google, men det er veldig mange «måter» å måle et klikk og et unikt klikk på. Spesielt unike klikk er avhengig av systemene som måler og hvordan disse er innstilt. Hvor lenge er det f.eks. mellom hver gang samme bruker kan klikke på en annonse og den måles som unik? Er denne forskjellig hos f.eks. Google og ditt interne målingsssystem vil du få store forskjeller. Det er svært vanskelig å få 100% like tall i flere systemer.

Alle som driver seriøst i denne bransjen har også relativt omfattende systemer for juks og en rekke «sjekker» som godkjenner klikk og andre transaksjoner som reelle eller ikke. Slike systemer har også feil.

Samtidig er det ingen hemmelighet at noen aktører ikke har teknologi til å spore korrekt eller bevisst unlater å rapportere noen type transaksjoner. I affiliatebransjen er det en del nettverk som f.eks. ikke betaler ut iSales/visningssalg til affiliates, men samtidig tar seg betalt for det samme hos annonsør. At det i noen nettverk også jukses på klikk eller bevisst underrapporteres skulle ikke overraske meg, men jeg tror ikke Google er en av dem. Da tror jeg du heller må se på mindre aktører.

En interessant teori er det uansett og det er jo verdt å følge med på hvis du har mye statistikk å ta av. Statistikk kan fort bli spennende :)
 

Chris M

Medlem
Personlig tror jeg google sluser størrre del av inntektene fra partnere og rett til sin egen bunnlinje på grunn av finanskrisen...de står slik sett fritt til å kompensere for reduserte annonsebudsjetter hos kundene.
 
Topp