Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google SERP vs. twingly

picxx

Well-Known Member
Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne posten, men valget falt på SEO.. :eek:

Når jeg bygger opp en side vil jeg over tid se at treff fra søkemotorer sakte, men sikkert, stiger. De fleste treffene på norske sider er jo da selvsagt fra google.
Jeg har da etter en liten stund rundt 50 stødige treff daglig fra google.

Så finner jeg en kul artikkel på dagbladet jeg vil skrive noe om, og bruker også da selvsagt deres twingly funksjon, for å kunne få noen ekstra treff til denne siden.

Når treff fra dagbladet da kommer inn stopper treff fra google omtrent tvert. Det går fra 50 treff/daglig til 2-3 treff all den tid trafikk fra dagbladet (evt. VG) kommer. Det går fort noen dager etter pingingen før treffene fra google igjen har stabilisert seg på det det lå på før 'twinglingen'.

Om dette kun har skjedd på en side, en gang, hadde det så vært sin sak. Saken er at dette har skjedd på en mengde sider, testet over flere måneder. Noen som vet hva dette skyldes, for jeg er 99,99 prosent sikker på at dette ikke er tilfeldigheter.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du mener at du blir "straffet" av google for å bruke twingy? Vel, sjekket Analytics, og kan ikke se noen klare fall eller dropp på trafikken fra søkemotorer. Ikke fra Google heller, forsåvidt.

Skal følge med på dette, for det kan jo være noe i det du sier picxx.
 

picxx

Well-Known Member
Du mener at du blir "straffet" av google for å bruke twingy?

Vel, ikke akkurat twingly, men det ser ut som om man får et kraftig løft trafikkmessig fra en 'tredjepart' stopper/minsker treff fra google omtrent med øyeblikkelig virkning.
 

picxx

Well-Known Member
Hva skulle googles motiv for dette være?
Og hvordan vet Google at du et får kraftig løft trafikkmessig fra en 'tredjepart'?

Vel, det er jo akkurat det jeg spør om.
Om jeg hadde visst hvorfor det er slik hadde jeg ikke spurt.
At det er slik er jeg derimot sikker på....ellers er det ekstreme tilfeldigheter.
 

Tonny Kluften

Administrator
Den eneste forklaringen på hvordan google vet om trafikkboosten er i tilfelle at de ser at siden er listet på en eller annen twingly-partnerside.
Så tror de straks at du er en spammer og sender deg nedover på SERP.

Nå har forøvrig akkurat det motsatte skjedd med meg.
Jeg har saker på vg de siste to dagene og besøk fra google.no har også økt radikalt de to siste dagene.
 

Adrian

New Member
For det første, google kan vel ikke se at du er oppført på dagbladet sin twingly greie.
Og hva skulle motivasjonen for at google kutter deg tvert, for så å gi deg trafikk noen dager etterpå?
For det andre, viss du bruker analytics, har vel google full kontroll på hvor mye trafikk du har. Om de bruker disse dataene de har tilgjengelig veit eg ikkje. Men å få en kraftig "boost" fra en tredjepart kan vel ikke være noe annet en et kvalitetsstempel for innholdet på siden din. Og det skulle dermed ikke være noen grunn til at google skulle straffe deg.

Svært spennende oppdagelse du har gjort her picxx. Men det store spørsmålet er vel hvorfor google gjør dette....
 
Topp